Letter på M3-sløret

Vi har skrevet mye om den kommende BMW M3. Produsenten viste for litt siden fram et ”M3-konsept”, og nå er de viktige motordetaljene klare.

Svulmende skjermer, markante lufteslisser  M3 skal synes.
Svulmende skjermer, markante lufteslisser M3 skal synes.
Publisert Oppdatert

M3: SE BILDENE HER
FLERE BILBILDER

BMW har brukt svært lang tid på testing av bilen, noe som jo kan bety at de har lagt ekstra sjel i arbeidet.

Barskt "konsept"
På den nylig avsluttede Genèveutstillingen viste BMW fram et "M3-konsept". Dermed kan de fortsatt endre på småting her og der, uten at noen bryr seg. Men konseptet viser i hvertfall en ordentlig tøff bil der svært lite er felles med de snillere 3-Serie-variantene, med muskuløse former og avansert teknikk.

Det har lenge vært klart at BMW M3 får en åttesylindret versjon av V10´en som sitter i M5 og M6. Etter litt kjapp hoderegning har vi antatt at V8´en får drøyt 400 hk - M5 og M6 har som kjent 507 av dem. Nå har BMW også sluppet detaljene om motoren.

Fleksibel og sprek
Og ja da, den er en V8, for første gang i en M3. Den avanserte, fire liter store motoren gir 420 hk ved 8300 o/min og 400 Nm ved 3900 o/min, og 85 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig allerede fra 2000 o/min. Dette borger for en fleksibel maskin som også kan fungere godt til og fra butikken.

Nesten mer imponerende er motorens vekt. M3 har jo hatt en rekkesekser i de siste generasjonene, og en V8 har vært utelukket blant annet på grunn av vekt. Men M5/M6-motoren veier jo svært lite til å være en V10, og dette har også M3-motoren fått glede av.

Imponerende lettvekter
Motoren veier kun 202 kg, noe som faktisk er 15 kg mindre enn forrige M3-generasjons rekkesekser på 343 hk. Og det at motoren varver til 8300 o/min, står det også respekt av. Dette betyr at hvert enkelt stempel tilbakelegger 20 meter i sekundet, og BMW sier at dette er nær de grensene fysikken setter - i hvertfall for en motor som er ment å vare lenge uten å trenge overhaling.

M3-motoren skal i tillegg være økonomisk i drift, takket være en svært avansert motorstyring og at ingeniørene har lagt stor vekt på å få alt rundt motoren så effektivt som mulig. M3 får i tillegg BMWs nye system for gjenvinning av bremseenergi; når du bremser, lades batteriet så dynamoen ikke behøver å drives rundt hele tiden.

Trenger vi å gjenta at vi gleder oss?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen