Framtidens GTI-Golf

På SEMA-showet har Volkswagen igjen fått med seg anerkjente tunere på å lage heftige varianter av deres standardbiler. 30 år etter at den første GTI´en kom, viser de nå et 400-hesters råskinn.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER
SE ALLE BILGALLERIER
LES MER: JAY LENOS SUPERBIL

På SEMA-showet i Las Vegas gjelder det å ta den helt ut. Volkswagens eget designsenter i California har tatt for seg en Golf GTI, og mildt sagt gjort den heftig.

Det er nå tretti år siden den første Golf GTI kom på markedet. Økte krav til komfort og sikkerhet har gjort at dagens modell er mye tyngre enn originalen, selv om mer motorkraft ikke har ført til noe dårligere effekt per kilo-forhold. R GTI er inspirert av motorsport, og et av prosjektets mantra var at lav vekt betyr høyere fart.

Veldig mye karbonfiber
Volkswagens sjefsdesigner Derek Jenkins og teamet hans henvendte seg derfor til et firma som har spesialisert seg på å jobbe med karbonfiber. Støtfangeren foran, panseret, sideskjørtene og bakluka er laget i dette lette og sterke materialet.

Detaljer som leppa under frontfangeren, grillen, hekkvingen og sidespeilene er også i karbonfiber. Legg til et knippe biter fra Golf R32, spesiallagde 19-tommere med 265/30-dekk og et justerbart H&R-understell som legger bilen opptil 6,5 cm nærmere bakken, og det begynner å se gromt ut.

For bane, men også for vei
H&R-understellet er fast og sportslig satt opp, men Volkswagen sier også at bilen er komfortabel nok til kjøring på vanlig vei. Det var nemlig også et krav at prosjektbilen skulle være brukbar i det daglige, i tillegg til å fungere godt på bane.

Interiøret er det også sportslighet og råskap som står i fokus. Alt er lakkert svart eller trukket i svart skinn, eller laget av karbonfiber, med røde sømmer og detaljer som bryter opp. De dype Recaro-setene foran klemmer deg godt fast, mens spesiallagde bøtteseter bak - laget i karbonfiber - gjør at du også kan ha med hele familien på tur.

Veldig kjapp
Bilen ser ikke bare grom ut, den er det også. Den turbomatede toliteren som gjør en svært god jobb i den originale GTI har fått en omgang hos Volkswagen-tuneren APR. Turboen er byttet til en større, alt av slanger er forsterket, en diger intercooler er på plass, og eksosanlegget er endret fra og med manifolden og ut. Ny motorstyring og en god del andre detaljer har gjort at effekten er økt fra hyggelige 200 hk til ville 375 hk - på amerikansk 93-oktan. Kjører du den på 100-oktan racingbensin, skal den yte 400 hk og 461 Nm.

For å takle disse kreftene er clutchen oppgradert, og en Quaife-diffbrems er montert for å lettere få kreftene ned i bakken. Med dette skal 0-100-sprinten gå unna på pene 4,8 sekunder.

Bygg en selv
Da er det fint at de også har oppgradert bremsene en smule. Brembo har stått for leveransen av firestemplede kalippere foran som klemmer på delte, hullborrede og slissede skiver.

Og for å ta de bitre detaljene til slutt: Volkswagen sier at de ikke har noen som helst slags planer om å sette R GTI i produksjon. Men at de aller fleste delene som er brukt i bilen, kan kjøpes fra Volkswagen selv eller fra ulike ettermarkedsleverandører.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen