Filminspirert tøffing

Understellsbit-produsenten H&R trenger stadig vekk nye demobiler. Mustang´en deres vekker mildt sagt oppsikt.

Frontfangeren er spesiallaget for H&R-bilen.
Frontfangeren er spesiallaget for H&R-bilen.
Publisert Oppdatert

MUSTANG: SE BILDENE

H&R lager blant annet fjærer og støtdempere, og har også utviklet ferdige oppgraderingssett til en lang rekke biler. Som alle andre firmaer trenger de å vise fram hva de kan, og de begynner å få en fin rekke med gromme demobiler på samvittigheten.

LES MER: SISTE BILSAKER

For eksempel denne Mustang´en. Den kalles H&R FMJ Project, der "FMJ" står for Full Metal Jacket. Dette er navnet på en type kule med metallomslutning, som på norsk kalles helmantlet. Dette begrepet har jo også gitt navnet til den berømte Stanley Kubrick-filmen med samme navn.

Diskret og klassisk
Det er ikke så veldig mye av H&R-Mustang´en som er beholdt originalt. H&R sier at bilen er inspirert av filmen Bullitt, der diskret styling er et av stikkordene. De har hentet inn en del biter fra Shelby, frontsplitteren er spesiallaget, og den lille karbonstjerten på hekken bidrar både til tøft utseende og forbedret aerodynamikk. Det digre, mørke glasstaket og de svarte vinduene står også i kontrast til den grå lakken - som for øvrig er hentet fra en femtitalls Porsche 356 Speedster.

En bil som dette må selvsagt trimmes en smule. Motorstyringen er rekalibrert, V8´en puster lettere gjennom nytt innsug og åpnere eksos, og en ny bakaksel gir raskere akselerasjon. Effekten snakkes det ikke om, men den skal flytte greit på seg..

Nytt understell - naturligvis
H&R har naturligvis bygget om understellet etter beste evne. De ønsket at bilen ikke bare skulle gå fort rett fram, og har gitt den et sett justerbare coilovers fra egne hyller. Grove stabstag - også disse fra egen hylle - er også på plass foran og bak. Dermed kan de selv velge hvor lavt bilen skal ligge på veien, samtidig som den skal være svært så kjørbar i svingene.

Bilen ruller på et sett OZ 20-tommere - ni tommer brede med 275/35-dekk foran og 11,5 tommer brede med 315/35-dekk bak. Bak de flotte felgene ser vi voldsomme Baer-bremser; 15 tommer store skiver foran og 14 tommer store bak. Og de store, oransje bremsekalipperne ser jo også tøffe ut.

Heftig interiør
H&R-folket har i tillegg montert et knippe LED-lamper rundt omkring; blant annet lyses understellet og innsiden av hjulene opp av oransje LED-lys. Og når du åpner en dør, lyses bakken opp av hvite LED-pærer.

Også interiøret har fått sin runde med fornyelse - og her har de gått et godt stykke lenger enn utvendig. Det aller meste er trukket om i brunt skinn med diamantmønstrete sømmer. De har også bygget inn et digert stereoanlegg i bilen - som om ikke V8´en gir godlyd nok... Pioneer-anlegget gir totalt 2400 watt, som driver et knippe høyttalere rundt om i bilen. Detaljer som et spesialbygget kontrollpanel i midtkonsollen for å lese av ladespenning, måle vacuum og sjekke temperaturen på motor- og diffoljer hører også med.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen