Feirer suksessen

Saab feirer 60-årsjubileum i år, og i den forbindelse gir de 9-3 en ansiktsløftning. Nå kan de også feire at fabrikken i Trollhättan ser ut til å være reddet fra nedleggelse.

Den svarte tape-omrammingen av frontlyktene antas å skjule kromlister. Foto: Automedia
Den svarte tape-omrammingen av frontlyktene antas å skjule kromlister. Foto: Automedia Foto: Automedia, Inh. Andreas Conradt
Publisert Oppdatert

Se bildene av jubilanten her
Test: Småsporty 9-3

Saab feirer 60 år som bilprodusent. I den forbindelse gir de 9-3-modellene en midtlivsoppdatering. Frontpartiet blir mer aggressivt enn tidligere, og ser ut til å være inspirert av det flotte Aero X-konseptet de laget for litt siden.

Litt finere - og firehjulstrekk
Bilene får - som på den ansiktløftede 9-5 - litt krom i grillen, og vi regner med at de også får "briller" i krom rundt frontlyktene. De svarte gummistripene på støtfangerne og langs sidene forsvinner, noe som jo gir et penere og renere utseende helt til bilen ved siden av slenger døra inn i bilen din. Nye dørhåndtak gir et mer elegant utseende.

Under skallet regner vi med en forsiktig forfining, både hva kjøreegenskaper og interiør angår. En større nyhet er at bilen blir tilgjengelig med Haldex-firehjulstrekk, noe som også åpner dørene for en enda heftigere Aero-toppmodell enn dagens. Tør vi tippe på 300 hk?

Trollhättan er reddet
Og nå ser det også ut til at den tradisjonsrike fabrikken i Trollhättan er reddet: neste generasjon 9-3 og 9-5 skal bygges i tyske Rüsselsheim, og det har derfor lenge vært snakk om nedleggelse og masseoppsigelser hos våre naboer. Nå har Saab-eier General Motors vedtatt at neste generasjon kompaktbiler - blant annet neste generasjon Opel Astra, Zafira og en kommende kompakt-Saab - skal bygges her og på tre andre steder i Europa.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning