Familie-Volvo´en er klar

Den nye Volvo V70 er nå offisiell; større, finere og sikrere enn før.

Elegante linjer, og litt mindre eskefølelse enn tidligere.
Elegante linjer, og litt mindre eskefølelse enn tidligere.
Publisert Oppdatert

Volvo V70 har alltid vært en flott familiebil; diger, velkjørende, sikker og med en god porsjon godfølelse. Men den har begynt å dra på årene - både kjøreegenskaper og det generelle inntrykket av interiøret sier oss at det er greit at det kommer en arvtaker.

VOLVO V70 - SE BILDENE

Ikke så mye skoeske
Tredje generasjon V70 - som er Sveriges mest solgte bil - fortsetter progresjonen vi har sett i andre Volvo-modeller. Utseendemessig er den mer elegant og avrundet enn forgjengeren - litt mindre skoeske-formet, uten å legge skjul på at den er en stor bil. Men den roper heller ikke høyt; diskresjon er stikkordet.

V70 kan som tidligere kalles en stasjonsvognutgave av S80. Våre erfaringer med S80 er at den er både velkjørende, komfortabel og luksuriøs, med en herlig trygghetsfølelse. Men den er fortsatt ikke helt på nivå med de beste konkurrentene hva påkostet kvalitetsfølelse angår.

VI TESTET S80

Større og mer praktisk
Den nye familiefrakteren byr på enda mer innvendig plass enn den utgående V70; bagasjerommet er større, beinplassen i baksetet er lengre, og bredden har også økt. Med andre ord er den nye V70 virkelig stor inni. En rekke oppbevaringsrom er på plass, el-åpning av bagasjeromsluka er tilgjengelig, bakseteryggen er tredelt og gir et helt flatt lasterom, og om du må frakte noe ordentlig langt kan også passasjersetet legges ned. En drøss med festekroker, lastenett, skinner og romavdelere er tilgjengelig, det samme er et utskyvbart bagasjeromsgulv.

Sikkerheten skal i god Volvo-tradisjon være på topp. Bilen er foreløpig ikke Euro NCAP-testet, men Volvo vil nok nekte å godta noe annet enn full score. V70 kan også leveres med barnevennlige løsninger; blant annet kan de integrerte barnesetene i baksetet stilles i to trinn for å passe til både små og større barn, og nye kollisjonsgardiner bak går lengre ned enn før for å gi enda bedre beskyttelse for de små.

Store, fine motorer
V70 skal ikke bare være en familiebil, og Volvo liker å fortelle om bilens dynamiske egenskaper. S80 kjører jo godt, så vi vil anta at V70 også funker fint på veien. Den blir tilgjengelig med mange av de samme motorene som S80; med diesel på tanken kan du velge mellom D5 på 185 hk og 2,4D med 163 hk. Bensinutvalget er foreløpig rekkefemmeren 2,5T med 200 hk, rekkesekseren 3,2 med 238 hk, og toppmodellen T6 får en en turbomatet treliterssekser på 285 hk.

Alle motorene er optimalisert for en bred og flat dreiemomentkurve, i tillegg til å gi lavt forbruk og lave utslipp. Volvo forteller også at flere mindre motorer er på vei; blant annet kommer den med en 136-hesters bensinmotor og en 145-hesters flexifuel-motor som kan kjøres på E85. Noen V8 er det foreløpig ikke snakk om, men vi antar det bare er et spørsmål om tid før S80-motoren også blir å finne i stasjonsvogna.

Firehjulstrekk mulig
De fem- og sekssylindrete motorene kan kombineres med en sekstrinns automatkasse. Dynamisk, aktivt understell er tilgjengelig - det fungerer svært godt på S80, og T6 har firehjulstrekk som standard. Som på S80, vil vi anta at firehjulstrekk blir tilgjengelig i kombinasjon med flere motorer etter hvert.

Den nye Volvo V70 skal vises på Genève-utstillingen, og den høyere og litt røffere XC70 skal vises samtidig. Bilene kommer hit på sensommeren en gang.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen