Enorm og granatsikker

Føler du deg litt utrygg i trafikken? Da får du be de budsjettansvarlige sørge for at du kan fraktes rundt i en Pullman.

Pullman er sikkert ikke den enkleste bilen å lukeparkere med, men de om bord sitter i hvertfall både trygt og komfortabelt.

Pullman er sikkert ikke den enkleste bilen å lukeparkere med, men de om bord sitter i hvertfall både trygt og komfortabelt.

Publisert Oppdatert

MER MB: LEGENDEN LEVER VIDERE
MER MB: SNAU C

Mercedes-Benz har en lang tradisjon med å bygge lange biler for statsfolk og andre som trenger et transportmiddel med litt ekstra beinplass. De bygger også biler som tåler en støyt eller tre - monarker og andre har kunnet kjøpe pansrede Pullman-modeller i over åtti år.

Opprinnelig var en Pullman en jernbane-sovevogn med ekstra luksus, men ble snart tatt i bruk for å forklare de ekstra lange Mercedes-Benz-modellene. Tradisjonelt har disse bilene et helt avstengt førerrom, og i den bakre "k abinen" var det fire dype stoler der de to fremste sto bakovervendt.

Lang
Den mest kjente Pullman-modellen - som faktisk ble produsert i tretti år - er den legendariske 600. Nå gjenfødes Pullman, og også dagens modell er basert på en S 600. Bilen er ganske enkelt bygget for å tilby så høy grad av beskyttelse, komfort og prestisje som overhodet mulig.

Skjønt, en normal S 600 ville jo vært et litt tamt utgangspunkt. De har nemlig tatt utgangspunkt i en lang utgave av bilen, i pansret versjon. Men heller ikke denne var jo lang nok; ingeniørene hos Mercedes-Benz har bygget om både chassis og store deler av karosseriet på standardbilen for å skjøte på enda et stykke bil. Nøyaktig hvor lang Pullman er får vi ikke vite, men den er lang!

Klar for mandagsmøtet
Endringene i grunnstrukturen har også gitt nye og sterke festepunkter for alt som har med sikkerheten i bilen å gjøre. De har også gitt rom for bakdører med ekstra høyde for hodet - så Presidenten kan beholde hatten på når han skal inn i bilen.

Bak inngangspartiet finner vi selvsagt fire dype stoler, der de fremre naturligvis er vendt bakover så man kan ha et hyggelig, lite møte mens man reiser. Bilen er naturligvis fullspekket av utstyr i utgangspunktet, men kan skreddersys for å dekke de fleste tenkelige og utenkelige behov og ønsker. Eller som Mercedes-Benz selv sier det i pressemeldingen:

- Selv de mest uvanlige kundeønskene blir oppfylt.

Tåler en smell
Den ekstra lange S-Klassen har også etternavnet "Guard". Det betyr at den er godkjent etter de internasjonale B6/B7-kravene for sikkerhet - altså skal den takle militære håndvåpen, håndgranat-fragmenter og andre eksplosiver. Av praktiske ting kan vi nevne punkteringsfrie dekk, en bensintank som tetter seg selv om noen lager hull på den, og et integrert brannslukningssystem.

Mercedes-Benz sier at de - i stedet for å fylle dører, sidepaneler, tak og så videre med beskyttende materialer - har integrert beskyttelsen i bilen allerede på produksjonsbåndet. Dermed bidrar de også til å ytterligere øke stivheten i bilens struktur. Dette har også gjort at de har kunnet legge inn beskyttelse der det ellers ikke ville vært mulig.

Kjapp og lett å eie
Hva alt dette veier, sier de imidlertid ikke noe om. Men vi vil jo anta at bilen fortsatt flytter greit på seg: under panseret har den en biturbomatet, 5,5 liter stor V12 på 517 hk og 830 Nm.

Og om du fortsatt er i tvil om dette er rett doning å bli fraktet rundt i, kan vi fortelle at et hvilket som helst Mercedes-Benz-verksted kan ta service på den.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning