Legenden lever videre

Mens andre bilprodusenter gir modellene en ansiktsløftning etter tre år, og lanserer en ny modell etter seks, får Mercedes-Benz G-Klasse en ansiktsløftning i sitt 28. leveår.

Den er 28 år gammel, men stadige oppdateringer gjør at den fortsatt er i toppen.
Den er 28 år gammel, men stadige oppdateringer gjør at den fortsatt er i toppen. Foto: dv
Publisert Oppdatert
SE ALLE BILGALLERIER
Nye baklys avslører at modellen har fått en ansiktsløftning.
Nye baklys avslører at modellen har fått en ansiktsløftning. Foto: dv
Førermiljøet er nytt, og både mer moderne, mer komfortabelt og lettere å bruke enn tidligere.
Førermiljøet er nytt, og både mer moderne, mer komfortabelt og lettere å bruke enn tidligere. Foto: dv

Nå til dags er et vanlig livsløp for en bilmodell seks til sju år. Og midt i denne perioden får bilen en ansiktsløftning. Men noen bilmodeller følger ikke den "vanlige" normen - Mercedes-Benz G-Klasse er en av disse.

Konstant evolusjon
G-Klasse ble lansert i 1979, altså for 28 år siden. Dagens modell er riktignok ganske så annerledes i forhold til den første utgaven; bilen har gått gjennom en evolusjon i løpet av alle disse årene. Det har flere ganger blitt sagt at produksjonen av G-Klasse skal stanses, men kundene har nektet å godta det. Og siden det som opprinnelig var ment som arvtakeren - den nye, digre GL-Klasse - ikke er det utpregete terrengmonsteret som G-Klasse jo er, var det fortsatt et behov for den gode, gamle sliteren.

Nå får G-Klasse altså en ny ansiktsløftning, som skal gi den enda mer klasse. Et nytt og mer moderne instrumentpanel er på plass, og det nye multifunksjonsrattet er både penere og mer praktisk for føreren. Midtkonsollen er modifisert med nye brytere og kontroller - noe som gir et penere utseende og er lettere å bruke.

Lite som synes utenfra
Utvendig er det stort sett de nye baklysene som synes; nå har de LED-teknologi. Bilen er også tilgjengelig med noe nytt utstyr: ryggekamera, dekktrykkssensor, og nye interiørpakker med nye farger. Den lange utgaven av G 500 er også tilgjengelig med samme sportseksosanlegg som den 500 hk sterke G 55 AMG.

Produsenten hevder at G-Klasse nå er mer komfortabel og innovativ enn noensinne. I tillegg skal den fortsatt være konge i terrenget. Bilen er for øvrig tilgjengelig med nevnte, kompressormatede 500-hesters V8, G 500 har en femliters V8 på 296 hk, og om du vil ha diesel på tanken og et noe mer humant forbruk kan du kjøpe G 320 CDI med 224 hk.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen