BMW 3-Serie Cabriolet

BMW viser de første bildene av 3-Serie i åpen versjon. Den får sammenleggbart ståltak og ny motor.

Publisert Oppdatert

LES MER OM BMW
SE BILDENE HER

Den åpne versjonen av BMW 3-Serie må vel være en av bilverdenens dårligst bevarte hemmeligheter - det vrimler av spionbilder, og Vi Menn Bil har også vist bilen et par ganger.

Trykk på knappen
Nå er fjerde generasjon åpen 3-Serie imidlertid offisiell, det samme er detaljene rundt den nye bilen. Som tidligere varslet har den fått et sammenleggbart ståltak. BMW hevder at deres argumenter for dette valget er at det gir en stabil konstruksjon, at ståltaket gjør bilen mye mer stillegående, og at vindusflatene kan gjøres større enn med et konvensjonelt stofftak.

Det tredelte taket legges ned på 23 sekunder og tas opp igjen på 22 sekunder, alt ved hjelp av elmotorer. Dette kan også gjøres med et knappetrykk på bilens nøkkel - så om du sitter og drikker kaffe i nærheten av bilen er det bare å åpne den opp før du skal kjøre videre.

Plass til to golfsett
Sikkerhet er et viktig moment i åpne biler. BMW har naturligvis utstyrt den med alt det vanlige - ESP, en drøss kollisjonsputer og slikt - men også bøyler bak baksetet som spretter opp dersom bilen skulle detektere en faresituasjon. Takkonstruksjonen, de ekstra avstivningene av bilen og de ekstra sikkerhetselementene har lagt til rundt 200 kg på bilens vekt. Så sier også BMW at dette er den mest torsjonsstive, åpne BMW noen sinne. Det tyder bra for kjøreegenskapene!

Bilen er en fireseter, og midtkonsollen fortsetter bakover og skiller de to enkeltsetene bak fra hverandre. 3-Serie skal i følge produsenten ha god plass til alle, også i høyden. Den tar unna 350 liter bagasje når taket er på, og 210 når taket er åpnet. Dette skal i følge BMW være nok til to golfbagger.

Nytt bensinalternativ
Under panseret har det også skjedd noen endringer. Bilen blir tilgjengelig som 335i med den nye turbomatede treliters-sekseren på 306 hk og 0-100 km/t på 5,8 sekunder, som 330i med en 272 hk sterk treliters-sekser og 0-100 km/t på 6,7 sekunder, og som 320i med en toliters firer på 170 hk og 0-100 km/t på 9,2 sekunder.

Nykommeren er 325i; en treliters rekkesekser på 218 hk og 270 Nm, som gjør 0-100 km/t på 7,6 sekunder og drikker 0,79 liter på mila. Dreiemomentkurven er også bredere og flatere enn for dagens 325i.

Også med diesel
En dieselmotor blir også tilgjengelig; 330d Cabrio har den flotte, tre liter store rekkesekseren med 231 hk og 500 Nm. Denne gjør 0-100-sprinten på 7,1 sekunder, toppfarten er 245 km/t, og forbruket 0,69 liter på mila. En sekstrinns manuellkasse er standard med alle motoralternativene, men en sekstrinns automat er også tilgjengelig.

Klar for sola
Bortsett fra at bilen er en ren fireseter, er det lite nytt innvendig. Klimaanlegget er spesielt tilpasset en åpen bil, og skinnet i setene og interiøret ellers er behandlet på en spesiell måte som skal reflektere infrarøde stråler for å unngå at de varmes opp så mye av sola.

Bilen skal vises til publikum for første gang på den store bilutstillingen i Detroit, nærmere bestemt 7. januar. Og den skal komme på det europeiske markedet 24. mars.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen