Dodge Challenger SRT8:

Årets feteste bil

Don Johnson valgte en Ferrari da han kjørte rundt i Miamis gater. Vår mann valgte amerikanske muskler.

Sist oppdatert

Dodge Challenger er retrobilen som tar deg rett tilbake til 70-tallet. Den gang menn luktet svette og ingen noen gang hadde hørt om hybridbiler.

Det er en kompromissløs og mer enn fem meter lang doning på nesten to tonn. Men legg til 425 hester fra en 6,1 liters HEMI V8, og bilen kjører skjorta av de fleste.

Vi cruiser rundt i Miamis gater, og selv om Don Johnson kjørte Ferrari i Miami Vice er det nok av folk som snur seg etter vår Challenger også.

For bilen er jo usedvanlig tøff, med sine sinte front, runde lykter, svarte striper over panseret og krommede bensinlokk.

Mer fra USA: Drømmer om IndyCar

Dagen starter med litt rolig råning nedover Ocean Drive i Miami Beach, men for å virkelig få ut denne bilens potensiale må vi ut av bygatene.

På vei over MacArthur Causeway mellom Miami Beach og Downtown. Ingen klarte å følge vårt tempo.
På vei over MacArthur Causeway mellom Miami Beach og Downtown. Ingen klarte å følge vårt tempo. Foto: Gulbrandsen, Atle Atle Gulbrandsen

Travhestene får fritt spillerom

Vi setter kursen for MacArthur Causeway, som er en 8 felts bro på vei over til Miami Downtown. Og vi gir gass!

Se også: Sniktitt på ny Mustang

Ingen er i nærheten av å følge på når travhestene fra Detroit og de 570 Newtonmeterne får fritt spillerom. Alt akompagnert av et herlig V8-brøl NASCAR verdig.

Men med 1878 kg er ikke dette noen racerbil, selv om den oppfører seg overraskende bra i de få svingene hvor vi prøver å pushe litt.

Bilen egner seg best til å kjøre rett frem og ut av lyskryss - akkurat slik muskelbiler, eller pony cars, er ment for.

Manuell kasse, men ikke sportsbil

Bilen egner seg best til å kjøre rett frem og ut av lyskryss - akkurat slik muskelbiler, eller pony cars, er ment for.

I vår bil satt også den helt nye sekstrinns manuelle girkassa, noe som gir bilen et sportlig preg - uten å gjøre den til en sportsbil for det.

Interiøret er litt kjedelig, som på amerikanske biler flest, men alt er oversiktlig og praktisk.

Personlig skulle jeg gjerne ha sittet litt mer fast i setene, men den enorme motorkraften skyver meg likevel så mye bakover i setet at jeg ikke trenger å bekymre meg nevneverdig.

Se alle våre Dodge-tester

Like tøff som på 70-tallet

Nattelivet i Miami Beach og en Dodge Challenger passer godt sammen.
Nattelivet i Miami Beach og en Dodge Challenger passer godt sammen. Foto: Atle Gulbrandsen

Men om noe er kjedelig og ikke så veldig sofistikert, så gjør ikke det noe. Dette er tross alt en Dodge Challenger, som er like tøff nå som på 70-tallet. Den er bråkete, slem og rask - og etter min mening årets feteste bil.

Fakta: Dodge Challenger SRT8

  • Motor: V8, 6,1 liter
  • Ytelse: 425 hk v/6200 o/min
  • Dreiemoment: 569 Nm v/ 4800 o/min
  • Dimensjon: L/B/H: 5021/1923/1448
  • Dekkdimensjon: 245/45 ZR20
  • 0-100 km/t: 5,2 sek
  • Toppfart: 280 km/t
  • Pris: Må spesialimporteres til Norge

Bensinforbruk og CO2-utslipp, sa du? Dette er en Dodge Challenger...

PS: Mer om Dodge Challenger kan du lese i Vi Menn Bil nr. 5-09, som er i salg den 23. juni.

Se alle våre biltester

Vår mann savnet ingen Ferrari da han kunne leke Don Johnson i Miami Beach for en dag.
Vår mann savnet ingen Ferrari da han kunne leke Don Johnson i Miami Beach for en dag. Foto: Gulbrandsen, Atle Atle Gulbrandsen

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også