Både familiefrakter og sportsbil

300 hestekrefter under panseret.

VWPassat 2,0 BiTDI Highline 4Motion DSG tunet til å yte 300 hk og 630 Nm av B&B Automobiltechnik. FOTO: B&B Automobiltechnik
VW Passat 2,0 BiTDI Highline 4Motion DSG tunet til å yte 300 hk og 630 Nm av B&B Automobiltechnik. FOTO: B&B Automobiltechnik
VW Passat 2,0 BiTDI Highline 4Motion DSG tunet til å yte 300 hk og 630 Nm av B&B Automobiltechnik. FOTO: B&B Automobiltechnik
VW Passat 2,0 BiTDI Highline 4Motion DSG tunet til å yte 300 hk og 630 Nm av B&B Automobiltechnik. FOTO: B&B Automobiltechnik
VW Passat R36. FOTO: Egmont
VW Passat W8. FOTO: VW
Passat W8. FOTO: VW
VW Passat VR6. FOTO: VW
Publisert Sist oppdatert

VW Passat er kanskje ikke den første bilen man assosierer med høye ytelser. Men raske Passater er faktisk ikke et ukjent fenomen.

Blant annet kom Passat i 1992 i en VR6-versjon med en 2,8-liters V6-er på rundt 180 hk. Og i 2001 klinte VW til med en W8-versjon som hadde en 4,0-liters motor på 270 hk under panseret. Kanskje ikke allverden for en åttesylindret motor.

Den hvasseste Passaten lanserte VW i 2008. Da kom R36-versjon med en 3,6-liters V6-er. Den kostet over 900 000 kroner i Norge i 2008, mye takket være den store motoren som bød på 300 hk og 350 Nm. 0-100 km/t gikk unna på 5,8 sekunder.

R36 ble ikke videreført, men nye Passat kan fås med en toliters dieselmotor med biturbo som yter 240 hk og 500 Nm. I tillegg har den 4Motion-firehjulsdrift og syvtrinns DSG-automatgir.

Det er denne motoren den tyske spesialisten B&B Automobiltechnik nå har tatt for seg. Ved å blant annet omprogrammere motorstyringen og optimalisere ladeluftkjølingen henter B&B ut 300 hk og 630 Nm. Prislappen på programmet er i underkant av 4000 euro.

Originalt gjør Passat 2,0 BiTDI med 240 hk 0-100 km/t på 6,3 sekunder, men B&B hevder at akselerasjonen forbedres med opptil 0,8 sekunder med deres tuningprogram. Den blir dermed raskere enn V6-modellen fra 2008.

Spesialbilen kan fås med senkesett og 19- eller 20-tommers lettmetallsfelger.

VW Passat R36 2008. FOTO: Egmont