Test: Sealegs 6,1

Se båten som har bein å gå på

Sealegs trenger verken brygge eller fortøyning.

Sist oppdatert

Tekniske data Sealegs 6,1

  • Lengde: 6,13 m
  • Bredde: 2,46 m
  • Dypgang; 0,41 m
  • Vekt: 1 090 kg
  • Felg: 9 tommer
  • Bakkeklaring: 0,46 m
  • Toppfart: 35 knop
  • Pris, fra 680 000 kr
  • www.rogalandmarine.no

For nå skal vi nemlig over til noe helt annet. Det er muligens i det utvidede crossover-begrepet vi finner Sealegs, en krysning mellom terrengkjøretøy og RIB.

Sealegs ble lansert under London Boat Show i 2007, men det var først i år at den fikk representasjon her til lands.

I motsetning til vanlige amfibiekjøretøy, som i grunnen duger like dårlig i vannet som på veien, har denne fått bein å gå på når det kommer til både sjøegenskaper og muligheter i terrenget.

Den er kanskje ikke kongen av akselerasjon i forhold til motorstyrke og hva som forventes av en båt på snaue seks meter.

Men når den først har kommet seg i plan er den absolutt leken nok til å kunne matche andre RIB-er.

Ut av vannet-opplevlese

Måledata Sealegs 6,1

Turtall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dBA)

Forbruk (l/nm)

Forbruk (l/t)

2000

5,7

74

1,05

6,0

2500

6,6

76

1,65

10,9

3000

8,3

80

1,94

16,1

3500

19,1

81

0,98

18,7

4000

23,7

81

1,00

23,7

4500

26,7

82

1,04

27,8

5000

30,7

84

1,10

33,8

5500

35,1

87

1,21

42,5

Propeller: 17" Viper (stål)

Økonomisk fart ligger mellom 3 500 - 4 500 o/m, 19,1 - 26,7 knop, 0,98 - 1,04 l/nm

Akselerasjonsoversikt (aks./tid):

  • 0-20 knop: 9 sek.
  • 0-30 knop: 11,6 sek.
  • 20-30 knop: 2,6 sek

Så var det kjøreegenskapene da. I det vi nærmer oss svabergene blir jeg mer nervøs en godt er, ved å tenke på den stakkars 17-tommeren av en propell som nå lever farlig nær terra firma. Men i det vi starter den vesle generatoren under førerplassen og beina våkner til liv føles det helt greit.

Motoren på akterspeilet heises opp og landsettingen er i gang. Landkrabbe er vel mer riktig å si, toppfarten er på 10 km/t. Uansett kommer vi oss trygt og godt på land og båten «legger seg ned som ei bikkje» som fotografen vår sier, og vi kan stige tørrskodd i land. Returen med trehjulingen minst like spennende.

Selv skroget er laget av solid aluminium, i så pass karslige mengder at båten veier nærmere tonnet tørr. Dette gjør den tung å få ut av vannet på flere måter, men når den først har klort seg i plan er den fult på høyde med sine RIB-klassekamerater.

Selve pølsa rundt et i bransjestandarden hypalon, med seks separate kammere. Dette borger vanligvis for lang levetid med normalt vedlikehold.

Spesiell

Men dette er ikke helt som andre båter på flere måter. Vi kan for eksempel ta styringen. Dette er elektro-hyrdaulisk variant hvo det sitter en liten servo i rattet som overfører ordrene til nesehjulet og motoren akter.

Det enste vi merker er en en svak elektromotorlyd fra selve styringeen. Årsaken til denne løsningen er rett og slett at hjulet forut og motoren akter må være synkronisert. De tre hjulene har for øvrig drift.

SEALEGS: Båten stiller helt i egen klasse, men den fremstår gjennomført og solid.
SEALEGS: Båten stiller helt i egen klasse, men den fremstår gjennomført og solid. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 20/09 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også