Test: Sea Ray 515 Sundancer

Smidig gigant

Med Zeus-systemet blir Sea Rays største sportscruiser en lek å håndtere.

Sist oppdatert

Tekniske data: Sea Ray 515 Sundancer

  • Lengde e (LOA): 15,4 m
  • Bredde: 4,7 m
  • Dypgående, standard: 1,17 m
  • Dypgående, Zeus: 1,24 m
  • Tørrvekt: 15 536 kg
  • Drivstoffkapasitet: 1 515 l
  • Pris, ca.: 6 800 000 kroner
  • www.husvikholmen.no

Standard kommer den rigget med Cummins Mercruiser QSC 550 eller QSB 600 og V-gir, altså en konvensjonell løsning i denne klassen. Men det er i denne store klassen at det nye Zeus-podene gjør mest ut av seg, og Zeus-rigget yter motorpakka til sammen 1014 hestekrefter.

Les også:

Poenget med Zeus er at fartøyet kan håndteres nesten uten forkunnskaper ved manøvrering i trang havn. Det er i alle fall ett av inntrykkene etter en kort prøvetur i fint vær med Zeus i full aksjon. Det hele kontrolleres via en enkel styrepinne eller joystick. Men også under fart er kontrollen skarpere, noe som altså ikke alltid er en fordel om novisen skal til pers bak roret.

Mye under

Det nye i forhold til forgjengeren, er blant annet den midtstilt føreposisjon med en viktig detalj: Her har ikke Sea Ray falt for fristelsen til å lage stå- eller sitteplass til styrbord som kan sperre for sikten til kapteinen. Du har som kjent vikeplikt for båter som kommer inn fra styrbord.

Utover dette tviholder de på at kokemulighetene skal være under tak på nedre dekk. Under fordekket er det ståhøyde for folk opp mot 190 cm, og separat dusj og toalett samt stikkabin med eget toalett. Sistnevnte avdeling er blitt større som gevinst fra det mindre plasskrevende Zeus. Byssa er velrigget med både avtrekk og smarte løsninger. Det er i tillegg også relativt mye dagslys som får slippe inn.

Les også:

Smart cockpit

Det er i cockpiten vi trives best, med brukbart utnyttet dørkplass og tradisjonen tro "amerikamyke" benker og føreplass. Løsningen med å vri hele førerposisjonen 90 grader fungerer sosialt ved landligge. Instrumentbordet er sentrert rundt to solide multifunksjonsskjermer, sammen med et assortert utvalgt analoge instrument. For dem som forventer vind i håret under fart er det en smart åpning i nedre del av frontvinduet. Sikten er godkjent takket være godt dimensjonerte ruter og lite reflekser fra et grått dashbord. Sea Ray har i tillegg spart litt på toningen, slik at ikke nattnavigeringen ikke blir helt ødelagt.

Sikten er godkjent takket være godt dimensjonerte ruter og lite reflekser fra et grått dashbord
Sikten er godkjent takket være godt dimensjonerte ruter og lite reflekser fra et grått dashbord Foto: Haugen, Terje

Turen rundt på fordekket byr ikke på skumle opplevelser, bortsett fra at den mangler den obligatoriske åpningen i baugen som vi er så glad i her i Norden og at dollbordene ikke er spesielt brede. Men du finner i alle fall noe å holde deg i. Naturlig nok kan fordekket rigges for ren nytelse i solen. Badeplattformen på sin side er romslig med finesser som dusj, koppholdere og drenert stuveplass for fendere og tauverk.

Måledata: Sea Ray 515 Sundancer

Turtall

Fart (knop)

Forbruk (l/t)

Støy (dbA)

3000

40,2

227,8

91

2700

34,1

165,6

87

2400

27,9

139,9

87

2100

21,0

132,3

85

1800

10,9

98,5

85

1500

10,6

56,9

79

1200

9,4

28,8

77

900

7,5

12,1

70

600

5,4

4,9

67

Målinger: Verft, med GPS og Smartcraft (Kontrollsystem for motor)

Denne saken ble første gang publisert 21/03 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også