Test: Crescent 518 Arrow m/Yamaha 50 FET

Båt som gjør deg våt

Crescent 518 Arrow er en billig båt som passer fint som på rolige dager, men blåser det opp, ville vi blitt på land.

Sist oppdatert

Sjøegenskaper: 3

I rolig sjø er Crescent 518 Arrow tilfredsstillende i vannet. Vi føler at Crescent har fått til en god kombinasjon mellom det sportslige og komfortable. Planingsterskelen er relativt lav, og det er går greit å finne riktig trimnivå på motoren.

I grovere sjø oppfører 518 Arrow seg derimot ganske annerledes. Man får raskt følelsen at båten er for rett og litt tung i baugen, og den "graver" i vannet vann. Dermed er det lett å at både bagasje og folk blir våte.

Er bølgene over meteren ville nok vi derfor holdt oss innaskjærs.

Førerplass: 3

I en såpass rimelig båt som 518 Arrow kan man ikke forvente seg mye mer enn det mest nødvendige av førerposisjonen. Selve styrekonsollen er enkel og grei, med et tøft ratt og fin plassering av motorkontrollen.

Sittestillingen på benken akter er litt for lav, samtidig skulle man ønske at man satt litt nærmere rattet. Oversikten blir derfor begrenset bak den lille vindskjermen som er montert, som i seg selv kunne dekket føreren mer enn den gjør mot vind og vann.

Vår testbåt er heller ikke utstyrt med puter, noe som gjør baken vond i grov sjø.

Garmin er på banen med en ny autopilot: Se video her.

STILIG: Men sittestillingen kunne vært bedre. Vindskjermen er også i minste laget.
STILIG: Men sittestillingen kunne vært bedre. Vindskjermen er også i minste laget. Foto: Petter Handeland

Plass: 4

Tekniske data Crescent 518 Arrow

518 Arrow er sparsommelig innredet og veldig oversiktlig. Akterbenken er bred nok for tre personer, mens den uformede benken i baugen gir sitteplass for noen til. I benken i baugen finner vi tre luker med tilhørende stuverom, rommelige nok til å gjemme unna bagasje og annet utstyr.

Også i akterbenken finner vi et rommelig stuverom, selv om dette for det meste er tilpasset bensintanken. Fenderholder har Crescent funnet plass til ved siden av førerplassen på babord side.

Motor: 5

Med 50 hester på hekken har 518 Arrow respektable ytelser. Den går fort opp i plan og er lett å trimme riktig i rolig sjø.

Den én liter store motoren fra Yamaha har jevn og rolig gange, noe vi setter pris på da man sitter og styrer knappe halvmeteren unna. En totakter ville gitt vesentlig mer støy og kunne fort blitt et irritasjonsmoment på tur.

På en såpass liten og rimelig båt som 518 Arrow blir nesten 50 hester fra Yamaha litt for mye, vi hadde klart oss fint med en 40-hester. Samtidig kunne vi klart oss med en rimeligere motor da hele grunntanken med denne båten er å holde utgiftene nede på et minimum.

Alle våre båttester finner du her.

Fart og støy: 4

PRAKTISK: Båten er rommelig inni, samtidig er den robust og lett å vedlikeholde.
PRAKTISK: Båten er rommelig inni, samtidig er den robust og lett å vedlikeholde. Foto: Petter Handeland

Som nevnt ovenfor gir ikke firetakteren fra Yamaha fra seg mye lyd. Det er selve skroget som står for det.

Måledata Crescent 518 Arrow

Turtall

Forbruk l/nm

Støy dBA

Fart knop

2500

0,93

72

6,2

3000

0,85

72

8,2

3500

0,65

75

11,7

4000

0,51

79

17,8

4500

0,54

80

21,4

5000

0,59

86

24,2

5500

0,70

87

26,5

5700

0,71

88

27,2

Båten slår ganske hardt i bølgene, i tillegg til at lukene rundt omkring også knirker litt. Sett i forhold til prisklasse og hva denne båten i utgangspunktet er bygget for, er likevel ikke støyen sjenerende.

Økonomi: 3

Mange vil nok ikke benytte seg av muligheten til å utstyre 518 Arrow med en 50-hester Yamaha, motoren er litt for "fin" for det. Går man til innkjøp av en såpass rimelig båt som dette, tror vi de fleste er interessert i å holde utgiftene nede også ved valg av motor.

En 40-hester ville gitt gode nok fartsressurser i tillegg til at prisen ville blitt lavere.

Per i dag er det ingen hovedimportør av Crescent i Norge, men Cremo Boats, som bygger Crescent, selger båter via diverse forhandlere rundt omkring i landet. TB rep. og service i Fredrikstad oppgir en pris på rundt 150 000 kroner for vår testbåt.

Er tidene i ferd med å snu? Overraskende godt båtsalg på Sjøen for Alle.

VÅT BÅT: 518 Arrow har en tendens til å ""grave"" litt mye sjø med baugen i bølgene.
VÅT BÅT: 518 Arrow har en tendens til å ""grave"" litt mye sjø med baugen i bølgene. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 03/04 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også