Test: Buster XXL med Yamaha F150

– Buster klarer et aldri så lite kunststykke

Buster har fornyet to av sine bestselger­modeller før 2020-sesongen. Det betyr mer av alt – både på det praktiske og det behagelige området. 

Pluss ikon
<b>SKJÆRGÅRDSKRYSSER:</b> Den nye Buster XXL har bedre dagsturegenskaper enn sin forgjenger. 
SKJÆRGÅRDSKRYSSER: Den nye Buster XXL har bedre dagsturegenskaper enn sin forgjenger. 
Publisert

Buster XL og Buster XXL har vært to av grunnsteinene i modellprogrammet fra den finske aluminiumsbåtprodusenten. De siste årene har verftet gjennomført en jevn og bevisst fornyelsessprosses av modellutvalget. Sist ut var de store modellene, Buster Magnum og Super Magnum i 2019, nå er turen kommet til de litt mindre XL- og XXL-utgavene. Vi har kjørt den største av de to på test.

Godt dempet skrog

Buster XXL har fått de nye, mykere og mer avrundede linjene i stil med de større Magnum-modellene. Det gir nye XXL et mer moderne uttrykk enn forgjengeren. Endringene omfatter også detaljer og utforming, både av seter og de praktiske innretningene om bord. Resultatet er et forseggjort og elegant inntrykk. Samtidig har båten alle sine praktiske og robuste egenskaper i behold.

Skroget er nytt og uten steglister. Det skal gi båten myk gange i krappsjø. Selv om været ikke er av det barskeste under våre testturer, merker vi godt at det fungerer slik Buster har tenkt. Skroget skjærer fint gjennom hekksjøer fra andre båter og lar seg ikke merke med den vindsjøen vi klarer å oppdrive. Slik vi forventer av Buster er det veldig lite støy fra skroget.

<b>KJØRER BRA:</b> XXL har sjøegenskaper de fleste vil like. Myk i bølger, godt fartspotensial og lettkjørt, selv for dem uten all verdens båterfaring. 
KJØRER BRA: XXL har sjøegenskaper de fleste vil like. Myk i bølger, godt fartspotensial og lettkjørt, selv for dem uten all verdens båterfaring. 

I noen aluminiumsbåter blir det litt spinkel pling-plong-lyd fra skroget når du kjører i bølger, men Buster har tradisjonelt vært flinke til å støydempe skrogene sine. Nye XXL er definitivt ikke noe unntak. Her er det bare myke «boff» når det er urolig på vannet.

Les også (+): Test av tre nye påhengsmotorer: – Oppsiktsvekkende egenskaper

Går godt med 150 hk

Buster er en del av Yamaha-familien og kommer med to alternativer fra den japanske motorprodusenten, enten med 130 hester eller med 150 hester. Vi kjører båten med det kraftigste alternativet. Erfaringen med den tyder på at også 130 hester vil fungerer bra så lenge du ikke kjører mye med tungt lastet båt. Da gir det ekstra sylindervolumet og dreiemomentet i 150-hesteren bedre trykk i akselaksjonen, uten at det nødvendigvis går kraftig utover forbruket.

<b>OVERRASKER:</b> Den store U-sofaen akter bidrar til at XXL kan romme inntil åtte personer. I cockpit er det fin plass til seks. 
OVERRASKER: Den store U-sofaen akter bidrar til at XXL kan romme inntil åtte personer. I cockpit er det fin plass til seks. 

Vi fikk båten opp i snaut 43 knop på topp. Da er det mye motorstøy i cockpit og vi finner ut at rundt 30 knop er fint som høy marsjfart. I likhet med mange andre båter av samme størrelse ligger det mest drivstofføkonomiske og støysvake marsjfartområdet mellom 20 og 26 knop.

Buster XXL kommer med trimflaps som standardutstyr. Det gir gode planingsegenskaper og muligheten til å holde båten i plan fra rundt 15 knop. Utformingen av trimflapbetjeningnen er god: En styrespak erstatter tradisjonelle knapper, dermed blir bruken mer intuitiv og enklere å nullstille.

Les også: (+) Nordkapp kaster seg på styrehyttebølgen – sent men godt!

Praktisk, behagelig

Buster XXL har en overraskende sosial cockpitløsning. Ikke noe komplisert rent konseptmessig, her er det to pilotstoler i fartsretning og en rommelig og forbløffende komfortabel u-formet aktersofa. Vi er ikke vant til at Buster konkurrerer med mer typiske hyggebåter når det kommer til sittekomfort, men XXL har lagt det til sine pluss-egenskaper.

Tekniske data

Lengde, m:  6,25

Bredde, m:  2,2

Vekt tom, kg:  840

Drivstoff, l:  160

Personer:  8

Anbefalt motor:  130–150 hk

Pris (150 hk):  485 000

Førerplassen er en kompakt og velordnet sak. Q-skjermen på 10 tommer er lett og bruke og er dessuten standardutstyr. Her har du alle nødvendige betjenings- og kartplotterfunksjoner på plass. I tillegg kan du bygge ut funksjonaliteten med ekstrautstyr som ekkolodd/fishfinder, AIS-mottager og lydanlegg.

Siden mye av knappetrykkingen er lagt inn i Q-skjermen blir resten av førerplassen ryddig. Her er det bare trimflaps, tenning og noen få knapper du må forholde deg til.

Riktignok er vindskjermen noe kort til å gi like god værbeskyttelse som en del konkurrenter. Det er nok et bevisst valg fra Busters side. Fordelen er stor bevegelsesfrihet for fiske- og vannsportaktiviteter. Her er det stor klaring på begge sider og akterover.

Ved siden av at det er lett å få fangsten over ripa, er det i tillegg veldig lett å komme seg inn og ut av båten når den ligger ved brygga.

Sportsfiske spesial

For sportsfiskeentusiastene er det verdt å legge merke til at både Buster XL og XXL kan leveres med spesialutstyr for sportsfiske. Eksempelvis kan den fremre delen av båten gjøres om med stangholdere på siden og et fiskedekk i midten. Du kan også velge en lang, sentral stangbeholder. Akter kan sofa og badeplattformer gjøres om til et ekstra fiskedekk. Dekker du den bakre sofaen med et sklisikkert aluminiumslokk, får du en enda lengre løsning.

<b>FISKEMULIGHETER:</b> Du kan få masse sportsfiskeutstyr til XXL. Stangholderen har plass til syv fiskestenger med lengde inntil 7,5 fot.
FISKEMULIGHETER: Du kan få masse sportsfiskeutstyr til XXL. Stangholderen har plass til syv fiskestenger med lengde inntil 7,5 fot.

Vår testbåt har ikke noe av dette utstyret og fordekket er i standardutgave. Det du først legger merke til er den solide finishen på vindskjermen, døren og gjennomgangen mellom cockpit og fordekk. Ikke noe hokuspokus konseptmessig her heller, det er en ganske tradisjonell løsning med det som kan kalles en L-sofa: På babord side en sittepute med stueplass under, helt forut har du et kombinert ombordstigningstrinn og en liten sitteplass.

Les også: Dette er de tryggeste og beste bruktbåkjøpene

Buster XXL med Yamaha F150

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm

1000  4  60  3  0,8

1500  6  64  5  0,9

2000  7  67  8  1,2

3000  19  76  15  0,8

3500  23  76  20  0,8

4000  26  78  25  0,9

4500  31  80  33  1,1

5000  36  82  39  1,1

5700  43  93  64  1,5

Se mer

Vi menn båt mener:

Buster klarer et aldri så lite kunststykke med sin nye XXL-modell. Den er mer komfortabel enn forgjengeren, samtidig har båten beholdt og på noen områder forsterket siden praktiske egenskaper. Den holder på sitt robuste image og legger noen hyggelige turegenskaper til rekken av fortrinn.

Pluss: Sjøegenskaper, sitteplasser, praktisk

Minus: Motorstøy over 5000 o/m

<b>SAMME STIL:</b> Førersetet gir en god sitteposisjon og følger mønsteret fra de store Magnum-modellene. 
SAMME STIL: Førersetet gir en god sitteposisjon og følger mønsteret fra de store Magnum-modellene. 
<b>KOMPAKT:</b> Gjennomgang mellom cockpit og fordekk gir slankt dashbord. Q-skjermen sørger for at behovet for fysiske knapper blir moderat. 
KOMPAKT: Gjennomgang mellom cockpit og fordekk gir slankt dashbord. Q-skjermen sørger for at behovet for fysiske knapper blir moderat. 
<b>FORNUFTIG:</b> Et par kompakte benker gir ekstra sitteplasser, samtidig er dørkplassen i behold. 
FORNUFTIG: Et par kompakte benker gir ekstra sitteplasser, samtidig er dørkplassen i behold. 

Denne saken ble første gang publisert 18/06 2020.

Les også