Test: Ardea 27 Pro og Offshore

To tøffe søsken

Med eller uten tak, det er spørsmålet. Vi har testet to nye 27-fotere fra norske Ardea.

Sist oppdatert

Tekniske data

Lengde 830 cm

Bredde 300 cm

Drivstofftank 300 liter

Vanntank 120 liter (ekstra)

Septiktank 70 liter (ekstra)

Dybde ca. 85cm

Motor: Volvo Penta D4

Pris: 600 000 kroner, Pro-versjon.

De nye modellene er utviklet gjennom lengre tids analyse av markedet, og produsenten fant ut de manglet en båttype som mange kunder ønsket seg.

I utgangspunktet kan nyhetene defineres som en stor og åpen skjærgårdsjeep med eller uten hytte, men Ardea 27 byr på langt større fleksibilitet enn som så.

En viktig del i konseptet er at båtene kan tilbys med innenbords dieselmotor med tradisjonell akselinstallasjon eller dieselmotor med hekkaggregat.

Pro og Offshore har samme skrog og dekksform, hvor også styrekonsollen er inkludert i formen. Hele konseptet er rent og funksjonelt utformet.

Høy vindskjerm

Den brede konsollen er plassert over mot babord, og det gir trygg gangsone i styrbord side.

Offshore-modellen har en høy vindskjerm og kan leveres med et kalesjearrangement. På Pro-modellen monterer man så på en styrehytte med bakvegg, og vips har man en lukket hytte som byr på behaglig helårskomfort.

Ut over dette kan modellene skreddersys for ulike bruksområder og kundenes personlige ønsker. Eksempelvis tilbys luksuspakke med teakdørk og komfortable puter, eller man kan utruste båten for profesjonelt fiske med både mesanmast, linespill og utvendig styreposisjon.

Takket være denne store fleksibiliteten snakker man ikke om en eller to nye modeller, men en hel serie varianter hvor kundene kan velge etter behov.

CE-kategori B

Testada Ardea 27 Pro

Turtall (rpm)

Fart (knop)

Støy (dbA)

Forbruk (l/t)

700

4,3

62,1

1,9

1000

6,2

64,4

3,7

1500

8,6

72,5

12,0

2000

16,4

76,0

18,0

2500

24,8

79,8

25,5

3000

31,3

79,9

35,0

3450

35,8

80,4

51,1

Midt oppe i det hele er vi aller mest overrasket over at man ikke har en mellomvariant av den åpne og den lukkede modellen. Med andre ord bør det være duket for en tredje hovedvariant med en fast hard-top og åpen løsning akter.

Skroget er NBs velkjente 27-foter. Hele konseptet er svært ryddig og kanskje på grensen til det litt kjedelig - i alle fall på designsiden.

Det er stort dørkareal både akter og foran konsollen. Dørken ligger i samme høyde som den integrerte badeplattformen og avskilles av et kraftig rørarrangement med dør ut og holdere til fenderne.

Det betyr at vann som kommer inn over båten, kjapt dreneres ut akter. Og det må til, for nyhetene er klassifisert i CE-kategori B, hvor rask drenering er et av kravene.

Opphøyde dørker

Om det kommer litt vann på dørken, slipper skipper og co-pilot å bli våte på bena i første omgang. Begge stolene er montert på opphøyde dørker som er ca. 20 cm høyere enn dørken ellers.

Kabinen byr på to langsgående stikk-køyer, et lite skap med håndvask foran babord køye og et marinetoalett under puten i styrbord side. Inn under dørken er et praktisk stuverom, og ventilasjonen sikres med en stor luke i forkant av kabinen.

Luken er egentlig en kraftig dekksluke i glass med aluminiumsramme, og den gjør også nytten som nødutgang.

Kabinen har sittehøyde på forreste del av benkene og byr ikke på tradisjonell turkomfort, men to kan fint klare noen overnattinger. Den åpne utgaven har tobladet, hengslet dør og luke over.

Les også:

Test: Bénéteau 850 Sundeck

De beste skjærgårdsjeepene

God akselerasjon og lavt støynivå

I den åpne testbåten - altså Offshore - satt en Yanmar-diesel koblet til det flunk nye Yanmar-drevet. Installasjonen var imidlertid ikke perfekt, og av den grunn tok vi målingene på Pro-utgaven med Volvo Pentas D4 260 og DP-drev.

Yanmar-pakken gir grei planing, og det blir absolutt luftig nok. Når sant skal sies, møter nok den åpne utgaven hard konkurranse fra flere konkurrenter i det kjente "skjærgårdsjeep-segmentet".

Jokeren Ardea 27 Offshore har på hånda, er altså at den tilbys med dieselmotor - hekkaggregat eller aksel. Står mange driftstimer på programmet, vil dette opplagt være et fordelaktig valg, men vi tror nok at akselinstallasjonen vil finne flest tilhengere på Vestlandet og nordover.

I surt vær er det en ren lykke å hoppe over i Pro-utgaven, hvor varmeapparatet gir en helt ny dimensjon på tilværelsen. Her kan man sitte i bare skjorta, for volumet som skal varmes opp er begrenset.

Er du på jakt etter en mindre båt? Sjekk ut disse fem flotte familiebåtene

Selv om regnet øker på med mer og mer heftig regn, renser de kraftige vinduspusserne effektivt og sikten fra styrhuset er hele tiden svært god.

I denne testbåten sitter en Volvo Penta D4-motor koblet til DP-drevet. Akselerasjonen var upåklagelig, og med døra stengt er støynivået helt akseptabelt.

To gode stoler gir behaglig komfort, men det underlige er at det ikke er sitteplass til flere. Hadde hytta vært 30-40 cm lengre, kunne det blitt plass til to enkle sitteplasser bak stolene.

Er man mer enn to, må man bruke benkene nede eller velge ståplassene i styrehytta. Alternativt kan en langsgående benk leveres i babord side. Da kan i alle fall to passasjerer få sitteplass der.

Toppmontert kartplotter

I styrbord side av hytta er et praktisk skyvevindu, og generelt er vinduene i styrehuset ganske høye med tilhørende god sikt. Instrumentbordet definerer vi som enkelt og greit, men at man på en nykommer i 2009 må toppmontere kartskjerm er en overraskelse.

Med et høyere instrumentbord kunne man lett fått plass til en innfelt skjerm uten at det burde fordyre produksjonen noe særlig, og litt mer moderne formspråk hadde opplagt vært et pluss.

På akterdekket er det klappseter i forbindelse med rørarrangementet, og her kan det leveres puter. Foran konsollen er det mulig å sitte, men fordi man har tatt hensyn til høyden i kabinen, blir man sittende for høyt uten støtte for beina.

Lenger frem er det også enkle sitteplasser.

I dørken forut er det en stor, vanntett luke, og under et gedigent stuverom. Motorrommet ligger under dørken akter, og når lukene åpnes, kommer et langt og rent motorrom til syne.

Installasjonene er oversiktlige, og velger man innenbordsmotor med aksling havner motoren naturlig nok lenger fram.

Hvordan det igjen innvirker på båtens trim kan vi bare gjette, for begge testbåtene hadde hekkaggregat. Med mer vekt fremover bør det bety enda enklere planing uten merkbar trimterskel.

Produsenten oppgir at båten kan leveres med motorer fra 150 hester, og med akselinstallasjon vil vi tro at dette kan være et bra og litt rimeligere motoralternativ.

Med hekkaggregat og baugpropell manøvrerer båtene enkelt til og fra brygga. Selv modellen med styrehytte har moderat vindfang.

Les også:

Se hvordan GPS-ene har utviklet seg de siste 30 årene

Tips for en trygg båttur

1 liter på mila i marsjfart

Med Volvo Pentas D4 på 260 hk drar Pro-modellen rask i plan. I hele fartsområdet gir begge modellene et harmonisk og sikkert inntrykk.

Svingegenskapene er upåklagelige, og med duoprop går det som på skinner selv i krappe svinger.

Pro-utgaven med VP D4 260 oppnår en toppfart på rundt 36 knop med et forbruk på 51 liter i timen. Drar man av til 3000 omdreininger, ligger cruisingfarten på drøye 31 knop og forbruket synker til 35 liter i timen.

Og hyggelige tall stopper ikke der! Ved 2500 o/min viser GPS-en fortsatt 25 knop, og forbruket blir så gunstig som én liter pr. nautisk mil eller 25 liter i timen.

I praksis betyr det at man marsjer kjapt med en gunstig kostnad pr. nautisk mil.

Akkurat dette er egenskaper som virkelig betyr noe og som tydelig viser at moderne turbodieselmotorer har et fordelaktig forbruk.

Egenskapene i større bølger fikk vi ikke testet på vår testtur, men båten går kontant og behaglig over krappe hekksjøer og oppleves som lettkjørt og trygg.

Denne saken ble første gang publisert 15/06 2009, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også