Superyachter

Når det skal handles drømmeyachter

Her er boken som tar deg om bord i elegante norskdesignede luksusyachter.

Pluss ikon
DRØMMER: Man kan jo drømme om å sitte her, på en superyacht oppankret i sydlige strøk, med lavmælt bakgrunnsmusikk og en gin & tonic hvilende i hånden. FOTO: Kluas Jordan
DRØMMER: Man kan jo drømme om å sitte her, på en superyacht oppankret i sydlige strøk, med lavmælt bakgrunnsmusikk og en gin & tonic hvilende i hånden. FOTO: Kluas Jordan
Sist oppdatert
FOTO: Kluas Jordan
FOTO: Kluas Jordan

Knapt noe fascinerer undertegnede så mye som å få et glimt inn i maritime verdener forbeholdt de aller rikeste.

Det er noe med det å kunne nyte den ypperste elegante luksus og samtidig forflytte seg over store og små hav.

En gin & tonic smaker bedre når du kan drikke den til bølgeskvulp og den gode følelsen av å være underveis. En treretters med edel vin smaker enda bedre oppankret i ei fredelig bukt, med alle downlights mor - stjernene - som universets egen lune lyskilde.

Og så er det noe med å være om bord i en yacht som er voluminøs nok til å håndtere en hærskare av gjester, uten å ende i cruiseskipenes sjarmløse superdimensjoner.

I en båt som vil virke gigantisk for den vanlige daycruiser-eier, men samtidig oppleves som intim.

Om den kjente norske båtdesigneren Espen Øino liker gin & tonic vet vi ikke. Men han liker elegante linjer til havs. Han liker å kreere et smekkert skrog, og dekke det med overbygg. Lag på lag med form og funksjon i harmonisk samspill. Øino har formgitt yachter en bok verdig, og nå er den her. Silveryachts.

Espen Øino

Nordmannen Espen Øino (51) er Norges mest profilerte yachtdesigner. Oslo-mannen var ferdig utdannet innen skipsarkitektur og "offshore engineering" ved Strathclyde Universitet i Glasgow, og startet sin profesjonelle karriere ved designstudioet til Martin Frances. I 1994, etter åtte år, startet han sitt eget kontor - Espen Oeino International S.A.R.L (EOI). Selskapet, basert i Monaco, tar oppdrag innen skipsarkitektur og -teknikk. Kort sagt tar Øino og hans medarbeidere (16 stykker i alt pr. i dag) jobben med å designe en yacht, herunder interiørløsninger, plassløsninger og generell styling. EOI regnes i dag som en av verdens ledende innen design av store motoryachter, med kunder fra hele verden.

En bok som tar leseren med på en tur svært få opplever i virkelighetens verden. Silveryachts ble startet i 2003, av tyskeren Guido Krass, som fikk med seg Øino som fast designsjef.

De ville lage en type yacht, stor, luksuriøs, elegant, rask og med stor rekkevidde, som ubesværet kunne krysse verdenshav. Yachtene skal være bygget i lettvektsmaterialer, ha høy maksfart og lavt drivstofforbruk. Noe mange mente var en utopi.

Men Krass og Øino beviste at kritikerne tok feil. I 2007 ble 73 meter lange «Silver» sjøsatt, og er dermed starten på Silveryachtserien.

To år etterpå kom «Silver Zwei» - også den på 73 meter. «Smeralda» er på 77 meter, og samme lengde får en yacht som skal leveres neste år: «Silver Fast».

Den største båten som så langt er på tegnebrettet, er 100 meter lange «Silver Global». Også den Øino-tegnet, og med plass til mange tendere og småbåter -slike småtasser vestlendingen bak så mange mega-yachter har sagt han elsker å leke seg med.

LES OGSÅ:

BOK: Denne boka tar deg om bord i elegante norskdesignede luksusyachter.
BOK: Denne boka tar deg om bord i elegante norskdesignede luksusyachter.
GOD PLASS: Salongene i Silveryachtsserien er luftige og lekre; designet slik at de gir optimal romfølelse. FOTO: FOTO: Kluas Jordan
GOD PLASS: Salongene i Silveryachtsserien er luftige og lekre; designet slik at de gir optimal romfølelse. FOTO: FOTO: Kluas Jordan
STORSLAGENTT: 77 (252 fot) meter lange Smeralda er den tredje yachten i Silveryachts-serien.
STORSLAGENTT: 77 (252 fot) meter lange Smeralda er den tredje yachten i Silveryachts-serien.

Her er de dyreste brukten i Norge

Slik er våre båtvaner

Denne saken ble første gang publisert 13/12 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også