spøkelsesyachten

Spøkelsesbåten: Det norske verftet startet byggingen av milliardæryachten uten en kjøper – så gikk det meste galt

Den 81 meter lange superyachten ble påbegynt for 13 år siden. I åtte år lå den til kai i Norge, men sommeren 2021 ble den endelig flyttet. Hvem som eier yachten er et mysterium.

Pluss ikon
FORLATT: 13 år etter byggestart lå PJ World Explorer på et nedlagt verftsområde i Førde. Sensommeren 2021 ble den omsider flyttet til sydligere strøk.
FORLATT: 13 år etter byggestart lå PJ World Explorer på et nedlagt verftsområde i Førde. Sensommeren 2021 ble den omsider flyttet til sydligere strøk. Foto: Alf Vidar Snæland.
Sist oppdatert

Den amerikanske yachtmegleren møter sine kunder med et stødig blikk og armene i kors. Scott Jones har vannrette øyenbryn, hvit skjorte og dyr klokke.

Det er i hvert fall slik han er avbildet på nettsidene til IYC, en stor forhandler av luksusyachter med kontor i blant annet Florida og Moskva.

– Takk for at du tar kontakt. Jeg vil mer enn gjerne snakke om yachtprosjektet PJ World, skriver Jones i en epost til klikk.no.

Men når Jones har rådført seg med den mystiske eieren av yachten, blir det helt stille.

Luksusyacht for langtur

Den 81 meter lange PJ World Explorer skulle egentlig utstyres med helikopterlandingsplass, ubåtdokk, svømmebasseng og treningsrom.

Da denne saken ble skrevet lå den i Førde etter å ha ligget i Norge i åtte år. Sensommeren 2021 ble den omsider flyttet til Spania. Du kan lese mer om dette helt nederst i saken.

MEGLER: Scott Jones har lenge prøvd å selge spøkelsesyachten for 105 millioner euro.
MEGLER: Scott Jones har lenge prøvd å selge spøkelsesyachten for 105 millioner euro. Foto: IYC

Planen var å bygge en yacht som kunne seile på alle verdens hav, og i de mest ekstreme forhold. Is ingen hindring. Skroget ble tilpasset polare strøk. Båtens rekkevidde uten å gå i havn: Halvveis rundt ekvator.

Eieren var tiltenkt et boareal på 225 kvadratmeter med 360 graders utsikt.

Yachtdrømmen inkluderte et avansert kameraovervåkingssystem, og vannkanoner som skulle hindre pirater i å ta seg om bord.

13 år etter byggestart har imidlertid ikke en eneste oligark, fondsforvalter eller filmstjerne fått anledning til å nyte fasilitetene om bord på den 2992 tonn tunge farkosten. Hun er mer eller mindre et flytende skall.

Les også: (+) Det norskeide gigantskipet forsvant på mystisk vis. Så skjedde det samme med søsterskipet

Fortøyd ved nedlagt verft

I salgsprospektet har man forestilt seg den majestetiske PJ World Explorer ute på et solglitrende blått hav med helikopter på dekk og «full pakke».

Men i dag er hun grå som et spøkelse, og lukket om seg selv.

Spøkelsesyachten ligger ganske uglamorøst fortøyd i Førde, administrasjonssenteret i Sunnfjord kommune.

Skjebnens ironi hviler tungt på baugen: Kaiplassen hennes er et nedlagt verftsområde. I verftets glansdager var det 400 arbeidsplasser på halvøya, men i 2010 var det definitivt slutt. Virksomheten ble lagt ned.

YACHTEN I 2021: Spøkelsesyachtens nærmeste nabo i Norge var ikke et luksuriøst oligarkhotell, men Skadesenteret Riko, med en rekke bulkete biler parkert utenfor.
YACHTEN I 2021: Spøkelsesyachtens nærmeste nabo i Norge var ikke et luksuriøst oligarkhotell, men Skadesenteret Riko, med en rekke bulkete biler parkert utenfor. Foto: Alf Vidar Snæland.

Det store norske yachteventyret startet i 2008 da verftet Flekkefjord slipp & maskinfabrikk solgte hele verftet sitt, med innmat og alt, til Palmer Johnson International.

Det ble opprettet et nytt selskap som het Palmer Johnson Norway AS, med Sigurd Fanuelsen som sjef.

Så det var Palmer Johnson som bygget yachten, ifølge Fanuelsen.

Yuri Bortsov

  • Rusissk milliardær. Bestilte yachten PJ World Explorer, men døde 40 år gammel i 2010, et par dager før han skulle skrive under kontrakten.
  • Dødsårsak: Slag.
  • Hadde politisk ledervev i Lipets Regionalråd. Faren hans satt i Dumaen.
  • Slo seg opp i post-Sovjet Russland innen bl.a. juice. Gift med Svetlana, som i dag er en av Russlands 20 rikeste kvinner, ifølge Forbes.
  • Bortsov ble vesentlig rikere da han i 2008 solgte 75 prosent av familieselskapet til Pepsi Co. (Kilde: cig-optom.ru)

– Hvorfor skulle dere bygge denne båten?

– Flekkefjord slipp bygget et forskningsfartøy for universitetet i Southampton. Da ble det masse reklame om dette i Southampton. Det var en stillegående båt, lite støy i vannet. Eieren av Palmer Johnson, Timur Mohamed, hadde da en avdeling i Southampton, og bygget yachter.

– Så tenkte Mohamed på å bygge en explorer levert fra et verft med erfaring med stillegående båter. Dermed tok han kontakt med en megler i Norge og sa at han kunne selge en slik båt hvis prisen var riktig, sier Fanuelsen til klikk.no.

YACHTDRØMMEN: Slik ønker Palmer Johnson at yachten skal se ut. En tenkt fremstilling.
YACHTDRØMMEN: Slik ønker Palmer Johnson at yachten skal se ut. En tenkt fremstilling. Foto: Grafisk rendering fra Palmer Johnson

Les også: (+) Gudmund (17) og de andre desperate kameratene trakk lodd om hvem som skulle bli spist

– Spekulasjon hele veien

Ifølge Fanuelsen designet Palmer Johnson yachten med Rolls Royce-utstyr, fordi dette var en bedre motorfabrikant enn noen annen når man skulle selge båten til en rik kunde.

– Vi kjøpte tegningen av skroget og tegninger alt annet som trengtes av hovedkomponenter av Rolls Royce Norge. Noen tegninger kom fra Nuvolari Lenard, og noen kom fra Palmer Johnson.

– Hadde dere en kjøper ved byggestart?

– Nei, det var ingen kjøper på plass. Det var på spekulasjon hele veien.

– Er det ikke uvanlig å bygge uten kjøper?

– Det kommer an på hvor mye penger verftet har. Har du ikke penger, så må du ha en kjøper. I sluttproduktet får du dårligere betalt. Hvis du begynner å bygge et fartøy selv kan du selge når markedet er høyt, og få brukbart godt betalt. Og det var det han gjorde med alle de andre yachtene han bygget. De var nesten ferdige da de ble solgt, sier Fanuelsen.

ADGANG FORBUDT: Klikk.no spurte om å få se inni skroget, men ingen journalister har fått tillatelse av den hemmelige eieren til å gå om bord.
ADGANG FORBUDT: Klikk.no spurte om å få se inni skroget, men ingen journalister har fått tillatelse av den hemmelige eieren til å gå om bord. Foto: Alf Vidar Snæland.

PJ World Explorer ble solgt da båten var kommet et ganske langt stykke, ifølge Fanuelsen. Skroget var ferdig, og man skulle begynne med innredning.

Fanuelsen og noen kolleger møtte i 2010 den russiske milliardæren Yuri Bortsov på en båtmesse i Monaco.

De gikk igjennom hva han ønsket av endringer, og hva han ville bruke båten til.

– Han sa han skulle bruke den som familiebåt. Han hadde tenkt å reise rundt i verden med båten. De fire døtrene hans skulle få skolering om bord. Han skulle ha med seg lærere fra Moskva og ha skole om bord, så kinoen ble omgjort til klasserom.

– Vi hadde møter med ham på tirsdagen, og han skulle komme tilbake til Monaco på torsdag, to dager etter, og skrive under. Vi fikk beskjed på onsdagskvelden om at han ikke hadde våknet på onsdagsmorgen. Han hadde fått slag. Han var død. Den historien fikk vi.

Les også: (+) Dag (64) var i godt humør og koste seg på restaurant i Strømstad. Det var siste gang noen så ham

Mistenkte ikke noe kriminelt

– Bortsov sto politisk på samme side som Putin. Vi fikk ikke følelsen av det var noe kriminelt rundt dødsfallet.

– Da meieribransjen ble privatisert i Russland, kjøpte han og faren et meieri som de hadde vært bestyrere på. Bortsov startet juiceproduksjon. Han bygget seg opp. Det ble en kjempedrikk i Russland. Han solgte dette til Pepsi Co. og ble svært rik.

Fanuelsen forteller litt mer om møtet med Bortsov i Monaco:

– Det var en fin kone han hadde. Alt ved Yuri Bortsov var utrolig fascinerende.

– Men Bortsov trengte vel egentlig ikke en isklasse-båt som PJ World Explorer er?

– Nei, han trengte det ikke, og det viser seg i ettertid at det er «ingen» som trenger det. Det er kun skroget som er isklasse. Båten er ikke bygget for fart. Den kan ikke gå som en isbryter, men kan gå i farvann der det kan være isfjell.

– Gikk Palmer Johnson Norway konkurs på grunn av at PJ World Explorer ikke ble solgt?

– Nei. Da båten ikke ble solgt, endret vi navnet på verftet Palmer Johnson Norway til Bremnes Yard, og det slo vi konkurs. Men Palmer Johnson Norway er fremdeles oppe og går.

  • Skal drive med bygging av skip og skrog over 100 br.tonn.
  • Stiftet i Flekkefjord i 2008, men har ifølge proff.no ingen registrerte ansatte.
  • Driftsresultat i null eller minus hvert eneste år bortsett fra 2017, da driftresultatet var på 2000 kroner.
  • Sigurd Fanuelsen er daglig leder, styremedlem og eneeier.
  • PJ International-sjef Timur Mohamed er styreleder. (Kilde: proff.no)
Se mer

Fanuelsen er i dag fortsatt eneeier, daglig leder og styremedlem i Palmer Johnson Norway, med Timur Mohamed som styreleder.

Selskapet har hatt negativt driftsresultat de fleste årene siden oppstart. Fanuelsen har ikke besvart en forespørsel fra klikk.no om å kommentere tallene. Se faktaboks.

Les også: (+) Milorg-gutta svømte for livet da Gestapo stormet den hemmelige basen

Yachten har hemmelig eier

Etter å ha ligget en stund i Florø, ligger båten i dag altså fortøyd i Førde. Yachten skulle kanskje speilet seg i milliardærglansen på den franske riviera eller i karibien.

For drøyt tre år siden fikk båten amerikansk eier, men salgssum og navn på kjøper er ikke offentliggjort.

Fanuelsen bekrefter at han kjenner til prisen og navnet på kjøper. Han har vært om bord mange ganger, men ikke det siste halve året.

– Hvordan ser du på båtens fremtid? Er det gode sjanser for at båten kan bli solgt som det prosjektet den var ment som?

PJ WORLD EXPLORER: Yachten er 81 meter lang og skal ha en maksfart på 16 knop. Den er beregnet på et mannskap på 27, og 12 gjester.
PJ WORLD EXPLORER: Yachten er 81 meter lang og skal ha en maksfart på 16 knop. Den er beregnet på et mannskap på 27, og 12 gjester. Foto: Alf Vidar Snæland

– Ja, vi har fire eller fem interessenter som ser på båten hvert år, og som vi lager nye prospekter for.

– Har du en formell rolle i båten nå?

– Nei, Palmer Johnson Norway har solgt båten, men vi har også en kontrakt med eieren om at vi skal stå for prosjektering og byggeoppfølging for å eventuelt fullføre båten. Nå ligger den i Førde på ubestemt tid.

Forespørsler om å få ta bilder om bord blir høflig avvist. Ifølge Fanuelsen er det ikke noe poeng å publisere bilder av båtens interiør i dag fordi det ikke finnes noe interiør.

– Det er isolert noen vegger. Noe annet er det ikke. Hvis vi tar bilder av dette, er det stort sett rødt stål man ser.

Les også: (+) Tirpitz-vraket ble en gullgruve

Skulle serieprodusere luksusyachter

I juli 2009 sa Fanuelsen til avisen Agder at PJ World Explorer var et «aldri så lite - eller stort - prestisjeprosjekt.»

– Dette er den første båten av denne typen, og det er meningen at den skal serieproduseres. Deler av jobben er helt ny for oss. Vi har aldri vært borti båter med svømmebasseng før. Og lakkeringen er også ny for oss, sa Fanuelsen i 2009.

TAR VARE PÅ YACHTEN: Terje Totland i Westcon.
TAR VARE PÅ YACHTEN: Terje Totland i Westcon. Foto: Westcon

Noen må passe på båten. Terje Totland er leder for skipsreparasjon i Westcon yards i Florø.

Totland sier til klikk.no at Westcon kom inn i prosessen med eier av skipet Palmer Johnson (PJ) i 2013, i forbindelse med tilslag på tilbud vedrørende utrustning av skipet.

– Skroget kom til Florø våren 2013, og planen var oppstart med utrustning av skipet, når PJ hadde fått avtale med ny kjøper. Dette har tatt tid, og PJ solgte skroget til ny eier 2017.

– Det var nye kontraktsrunder i 2017-2019. Og nye utsettelser. For 2020-2021 har også koronapandemien forstyrret videre fremgang i markedet.

HISTORISK KAIPLASS: Ankerløkken Verft Førde ble etablert i 1971 på Øyrane. I 2010 la Kleven Maritime ned driften på verftsområdet i Førde, og eierselskapet Ankerløkken Eigedom AS sa at hvis de ikke klarte å starte ny aktivtitet ville den store hallen trolig bli revet. Den står fortsatt.
HISTORISK KAIPLASS: Ankerløkken Verft Førde ble etablert i 1971 på Øyrane. I 2010 la Kleven Maritime ned driften på verftsområdet i Førde, og eierselskapet Ankerløkken Eigedom AS sa at hvis de ikke klarte å starte ny aktivtitet ville den store hallen trolig bli revet. Den står fortsatt. Foto: Alf Vidar Snæland
MARITIM LUKSUS: Slik Palmer Johnson forestiller seg yachten i ferdig stand.
MARITIM LUKSUS: Slik Palmer Johnson forestiller seg yachten i ferdig stand. Foto: Palmer Johnson

Les også: (+) Arne Næss bygget hytte bak konas rygg

Et personlig forhold til båten

Yachtmegler Scott Jones IYC oppgir 17 milloner euro for skipet «as is», og 105 milloner euro ferdigstilt.

Totland ønsker ikke å kommentere prisen, da Westcon ikke er i dette markedssegmentet og dermed ikke følger marked og konjunkturer for denne type fartøy.

Totland har tidligere sagt at han har et «personlig forhold» til båten. Han utdyper nå hva han legger i dette:

– Jeg har personlig jobbet mye med prosjektet gjennom flere år og omganger: Dessverre har fartøyet fått noe negativ media omtale lokalt og nasjonalt, med navn som «rustholken», «spøkelsesskipet».

– Personlig synes jeg skipet er pent, har et godt gjennomført skrogarbeid, skuta er rank og har smekre linjer. Når du også jobber intenst med prosjektet, får stadig utsettelser, nye runder, samt skal ivareta skroget i mellomtiden, så får du litt annerledes forhold til prosjektet en normalt.

Status for Westcon i dag er at de avventer og håper på eier sin beslutning for den videre fremtid for skipet i løpet av 2021.

– Vi prøver enn så lenge å ta vare på skroget etter beste evne. Vi har dessverre ikke plass på eget verft, siden vi har høy skipsaktivitet ved våre verftskaier.

Totland sier at skroget generelt er i bra stand. Utvendig skrog ble «sandblåst» over og under vannlinjen i 2018, og påført primer.

– Den «rustbrune» fargen er nå erstattet med grå farge. Grunnen til den «rustbrune» fargen var prosessen utvendig bart skrog skulle gjennom, før malingsbehandling og finish. Denne operasjonen er nå ikke aktuell. Innvendig er det mange områder som er malt. Noe overflaterust er kommet i ubehandlede områder etter alle disse årene, men ikke av stor betydning for kvalitet.

– Utover en del av rørsystemer og fundamenter, og så videre, er det liten utrustning. Ingen komponenter er montert om bord. Ellers kan nevnes at skroget har isklasse for å kunne gå i 30-50 centimeter tykk is.

Totland vil ikke kommentere hva det til nå har kostet å ivareta PJ World Explorer.

Les også: (+) Thomas var bare tre år da han så moren bli drept. 12 år senere rammet en ny tragedie

Hvem eier spøkelsesyachten?

Nå er det store spørsmålet: Hvem er den mystiske eieren av yachten ved kaien i Førde?

På Sjøfartsdirektoratets nettsider kan hvem som helst søke i skipsregistre. Men søk på PJ World Explorer, aka PJ-801, gir null treff.

– Jeg har også tatt et søk i registrene våre uten å finne den, så da er det dessverre ikke så mye vi kan bidra med. Redere står fritt til å velge flagg selv, så da den er nok flagget gjennom en annen flaggstat, skriver kommunikasjonsrådgiver Kari Stautland i en epost til klikk.no.

En som kanskje kunne ha råd til å kjøpe spøkelsesyachten er Yuri Bortsovs enke, firebarnsmoren Svetlana Bortsova (51).

Ifølge nettstedet richestrussian.com er Svetlana god for 250 millioner dollar, og Forbes har en rekke ganger rangert henne som en av Russlands rikeste kvinner.

I tillegg til arven etter Yuri, skal Svetlana i dag sitte på betydelige aksjeposter innen mineralvann og babymat.

Ifølge richestrussian.com var Svetlanas tidligere svigerfar Nikolay Bortsov direktør for en hermetikkfabrikk som ble etablert i 1967 av Sovjets frukt- og grønnsaksdepartement.

Da virksomheten ble privatisert i 1992, satt Nikolay og sønnen hans Boris på en gullgruve.

Bortsov-familien er sentrale bak juiceselskapet Lebedyansky, Russlands største juiceprodusent. I mars 2008 ble selskapet solgt til Pepsi Co. og Pepsi Bottling Group (PBG) for 1,4 milliarder dollar.

I en pressemelding fra Pepsi sa Yuri Bortsov at han var svært fornøyd med avtalen.

Men han fikk aldri omsatt juicemilliardene i champagne på den norske luksusyachten.

Les også: (+) Skipene overraskes av en fryktinngytende drapsmaskin. Da tar den norske kapteinen en nærmest ufattelig avgjørelse

Lokal severdighet

Hvis ikke Svetlana vil bla opp hundre millioner euro for å realisere sin avdøde manns yachtdrøm, kan den kanskje bli et koselig klubbhus for lokale kajakkpadlere?

En gjeng padlere var i 2021 innom Førdes meste eksotiske båt.

TESTET BAUG-BULBEN: Lokale kajakkpadlere besøker spøkelsesyachten PJ World Explorer .
TESTET BAUG-BULBEN: Lokale kajakkpadlere besøker spøkelsesyachten PJ World Explorer . Foto: Kenneth Hesvåg-Lobben

Kenneth Husevåg-Lobben skriver spøkefullt på Facebook at «Juniorgjengen bestemte seg plutselig for å pantsette naustet og skaffe seg en liten yacht for sesongen 2021.»

Hensikten med bulb-baugen, den kuleformede utstikkeren nederst på baugen, er ifølge Store Norske Leksikon å utnytte prinsippet om bølgeinterferens ved å skap en ekstra bølge som bryter bølgene laget av selve baugen.

Megler Scott Jones opplyser at isklasse-yachten kan bli din for 17 millioner euro som hun ser ut nå, eller 105 millioner euro klappet og klar. Altså cirka en milliard kroner.

– Perfekt for de med eventyrlyst. PJ World Explorer er designet for å reise jorden rundt med stil, skriver Jones i annonsen.

Flyttet til Spania

Sommeren 2021 ble spøkelsesyachten flyttet fra Førde og tilbake til Westcon Florø, der båten lå mellom 2013 til 2020. Årsaken var plassmangel i Førde, skriver Terje Totland i Westcon i en e-post til Klikk.no.

Deretter ble skroget klargjort for slep til Spania august 2021.

– Skroget har siden ligget i opplag i havnebyen Vigo, nordøst i Spania, i påvente av videre avklaring vedrørende design og lignende for ombygging til «ny» eier, skriver Totland.

Plataforma para helicópteros en la popa, suite de armador de 225 m2 con vistas de 360 grados al océano, piscina, sauna,...

Posted by NANDO RIVAS on Wednesday, January 19, 2022

Bilder i lokale medier og i sosiale medier viser at spøkelsesyachten PJ World Explorer nå er blitt spanjolenes «problem», der den ligger i all sin metalliske prakt, ankret opp utenfor Vigo.

Totland opplyser at han fortsatt ikke vet noe mer rundt eiersituasjonen rundt Yachten.

Denne saken ble første gang publisert 12/05 2021, og sist oppdatert 22/03 2022.

Les også