Sea Ray 230 Select

Åpen idyll

At Sea Ray er best på åpne båter under 30 fot, er bowrideren 230 Select nok et eksempel på.

Sist oppdatert

Konsept

For to år siden kjørte vi den "enorme" bowrideren 270 Select, en båt som viste imponerende takter og avslørte kvalitetsambisjoner hos verdens største lystbåtprodusent. Nykommeren Sea Ray 230 Select er en oppfølger som ikke gjør skamme på Select-serien: Dette er en frisk og spennende båt i bowriderklassen som bekrefter at amerikanerne er uslåelige innen bowriderkonseptet på litt større båter.

Sjøegenskaper: 5

I likhet med storesøsteren 270 Select, imponerer Sea Ray 230 Select aller mest i sjøen. Dette er en trygg og velbalansert båt som virker større enn den er, og som samtidig er lettstyrt, kontant og morsom å kjøre. I énmetersbølgene utenfor Athen toger vi fram uten store anstrengelser, og snart har vi den riktige amerikanske cruisingfølelsen inne. Her om bord er det ikke mye å hente på powertrimmen, men det savnes heller ikke.

Førerplass: 4

Førerposisjonen i Sea Ray 230 Select er trukket inntil vindskjermen, noe som gjør at man sitter fint og beskyttet bak rattet. Instrumenteringen er oversiktelig, dashbordet er praktisk mørkfarget, og ergonomien for føreren er fin også når man sitter på førerstolklaffen. 230 Select har en hylle for småting i siden, og i motsatt konsoll finnes et låsbart hanskerom der stereoanlegget skjuler seg. Det eneste vi savner er bedre plass til kartplotter på dashbordet, og en fotstøtte som også fungerer for dem under 2,20 m.

Plass: 5

Om bord i Sea Ray 230 Select er det innredet for solrike sommerdager. De kunstskinnpolstrede setene pynter opp, og gir som ventet god støtte både for fører, copilot og de mer utsatte passasjerene foran konsollene. Ryggstøtten i akterbenken er imidlertid i korteste laget, men også her sitter man greit. Nordiske hjerter vil nok varmes av solsengløsningen, som er smart: Akterbenken kan løftes opp og gi fin ryggstøtte for liggende soldyrkere her bak. En annen smart løsning er den gassdempede puten på babord som enkelt løftes opp når man skal bevege seg mellom cockpit og badeplattform. Som nevnt er Sea Ray også dyktige på setekonstruksjonen foran vindskjermen - naturlig nok et avgjørende element i bowrider-design. Fronten av båten er myntet på to passasjerer, som begge er utrustede med koppholdere og høytalere, samt behagelige liggeputer mot konsollveggene. En innleggsplate gir dessuten en liten solseng her fremme. Dermed har Sea Ray satt standarden i Select-serien.

Stuveplass: 3

Sea Ray 230 Select har i all hovedsak én liten svakhet: Selv om det er greit med stuvekapasitet om bord, ligger batterier og ledninger litt tilfeldig i stuverommene akter, og det er lite fristende å kaste løse effekter, fortøyningstau og dregg ned her. En finishhoppgradering hadde ikke skadet.

Motor: 3

Standardmotor på Sea Ray 230 Select er MerCruisers 5,0-liters V8 på 260 hk, kombinert med Bravo 3-drev (duoprop). I tillegg kan båten leveres med 350 MAG på 300 hk og MX6,2 MPI på 320 hk. På tross av høyere forbruk enn diesel, er nok dette likevel det beste alternativet i denne klassen. Ellers blir det for tungt, og for dyr motor i forhold til typisk kjørelengde for en slik båttype.

Fart og støy: 4

En toppfart på 36 knop skremmer ingen, og vi mistenker en liten justeringsfeil i testbåten. I motorrommet satt det tross alt en 260 hk V8 bensinmotor. Med V8 er lydbildet lekkert, og den lille V8-motoren er erfaringsmessig ikke så tung på forbruket. Med erfaring fra tilsvarende båter med samme motor, anslår vi forbruket til å ligge på 25-40 l/time ved blandet kjøring.

Økonomi: 4

Kjent merke gir bra annenhåndsverdi. Dessuten er båten svært konkurransedyktig priset i bowridersegmentet. Så lenge du unngår lange perioder med nær full fart, er forbruket akseptabelt.

Sea Ray 230 Select er en friskus, og både sjøegenskaper og komfort bekrefter at amerikanerne er uslåelige innen bowriderkonseptet.

Pris: ca. 500000 m/ 5,0 MPI S MerCruisers 260. Husvikholmen Marina AS: www.husvikholmen.no

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også