RAM 35 HT

Flytende pensjonat

Det finnes ikke mange 35-fotere der hele åtte mann får køyeplass under dekk.

Sist oppdatert

Konsept

Det haugesundbaserte selskapet W-Yacht AS er blant de første i Skandinavia som satser på kinesisk båtproduksjon, og per i dag sitter selskapet på importen av den halvplanende luksuscruiseren Ocean Alexander og den trawlerinspirerte Clipper-serien.

Etter at testen ble skrevet, har Vestlandet Marine AS overtatt importen av RAM.

Siste båt ut er RAM 35 HT, en planende hardtop-modell som selskapet har vært med på å utvikle fra bunnen av.

Ved brygga fremstår RAM 35 HT som et standard, udristig innslag i den sportslige HT-klassen. Den har en enkel, men ryddig design, og en plassutnyttende, fornuftig plantegning vi kjenner igjen blant annet fra Bavaria-båtene.

Sjøegenskaper: 4

Når båten er riktig trimmet, går den stabilt og uanstrengt i en cruisingfart på 25 knop. Den lette og bærende hekken gjør planingsterskelen usjenerende, og på vår testutflukt mellom Haugesund og Stavanger får vi bekreftet troen på kineserne som habile skrogkonstruktører: RAM 35 HT virker kompakt, og tar bølger og motsjø uanstrengt. Styringen er presis og håndteringen lett, slik vi forventer det i en moderne familiecruiser på denne størrelsen.

Førerplass: 3

Bortsett fra en noe rettvinklet ryggpute, gir førerstolen i RAM 35 HT god komfort. Ergonomien i førerplassen er tilfredsstillende, mye takket være en fin fotstøtte, og instrumentene er godt synlige. Umiddelbart savner vi et lite rom for småting, bedre plass til kartplotter, samt en bedre løsning for oppbevaring av kartblader på babord dashbord.

Uteplass: 3

Cockpiten i RAM 35 HT er delvis skjult under en dekkende HT. Akter mot babord er en kvadratisk sittegruppe plassert, som med bordet oppfelt gir sosial sitteplass for seks-sju personer. Bak førerplassen finner vi et utepantry med vask, kjøleskap og elektrisk grill, og på motsatt side en buet sittebenk som gir fint utsyn for passasjerene når båten er underveis.

Inneplass: 5

Under dekk i RAM 35 HT levnes det liten tvil om at dette er en turbåt for storfamilien: En skråstilt køye i kapteinslugaren gir kanskje begrenset dørkplass, men her er det til gjengjeld liggeplass for tre voksne personer.

I salongen gir kombinasjonen av sofaen og et smart, nedsenkbart bord køyeplass for to, og akter i den åpne stikkabinen finnes en rommelig, tversgående dobbeltkøye, samt en liten sofa med liggeplass for dem under 1,80 meter. Dermed kan vi lett konstatere at RAM 35 utgjør et lite flytende pensjonat med opptil åtte køyeplasser - og da har vi ikke engang regnet med cockpiten.

Nå er det sikkert ikke så ofte et slikt overnattingsbehov melder seg, men for de største kjernefamiliene er en ekstra liggeplass eller to kjekt å ha dersom besteforeldre eller venner skulle ønske å være med på turen. Hvordan det er å være åtte mann på tur i en 35-fots båt er imidlertid et annet spørsmål.

Motor: 4

Vår testmodell var utstyrt med en enkel Volvo D6-350, noe som gir godt med plass i motorrommet. W-Yacht AS har i første omgang valgt singel motorisering med tanke på vekt, service og økonomi - en "nordisk" løsning som fungerer bra selv i en relativt stor cruiser som RAM 35 HT.

Fart og støy: 3

Med en toppfart på 30 knop blir ikke RAM 35 HT noen særlig sportslig eller leken affære - til dét kreves det nok dobbeltinstallasjon. Men trives man på 20-tallet fartsmessig, er båten en trivelig turkamerat. Kunne imidlertid støyet noe mindre.

Økonomi: 4

Mye båt for pengene, men bruktverdien kan bli et problem.

RAM 35 HT er en båt innredet for langturene, og skulle passe storfamilien godt med tanke på den åpne salongløsningen og de mange køyeplassene. RAM tilbyr mye båt for pengene, men kineseren trenger "en siste hånd på verket" for å fremstå mer praktisk og moderne for et kresent norsk publikum.

Oppgraderingene som kommer, for ikke å glemme mulighetene for personlig utforming av båten, gjør dette uansett til en spennende utfordrer i klassen.

Pris testbåt, fra: Kr 1 590 000 m/ VP D6-350 Volvo Penta. Vestlandet Marine AS: www.ram-marine.no

Denne saken ble første gang publisert 14/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også