Paragon 25

Likandes helårsfinne

Med Paragon 25 har finnene klart å kombinere både frisk design og velprøvde skrogprinsipper for sjøsterke båter.

Pluss ikon
Sist oppdatert

Paragon 25 kommer fra finske Paragon Yachts, som er et relativt nytt verft sprunget ut fra de solide båtbyggertradisjonene i Österbotten. Bruksområdet er grovt sett helgeturer med familien samt transportetapper. Båtene har fått en av markedets skarpeste V-bunner: 27 grader.

Konseptet er en gammel drøm som er blitt virkelighet for Sakari Mattila, grunnleggeren av Aquador. 25-foteren er første båt ut fra verftet i Jakobstad (Pietarsaari) på Finlands vestkyst, mellom Vasa og Karleby (Kokkola). Om alt går etter planen, vil en 28-foter og en 32-foter komme senere.

Myk gange

Det er først i sjøen at den kanskje mest spesielle egenskapen ved denne båten kommer fram; den har nemlig en ganske så skarp V-bunn på 27 grader - sjangerens skarpeste - kombinert med bredde. Av dette følger det at forskipet også er smalt. Dermed får du en gange som er i den mykere enden av skalaen, og det er derfor lett å like seg om bord.

Ulempen med skarp V-bunn har tradisjonelt vært mye krenging. Dette har man løst ved å lage Paragon 25 bred i forhold til lengden. Resulatet er en relativt tung båt som krever en del motor. Derfor vil vi anbefale det største motoralternativet. I sum blir dette en sjøsterk båt egnet til helårsbruk.

Førerplassen i Paragon 25 kan by på et enkelt, men komfortabelt sete trukket i tekstil. Sikten er god og dashbordet er befriende enkelt og ryddig, samtidig som du har rikelig med instrumentering under taket. Frittstående plotter får sin naturlige plass under siktlinjen.

Når det gjelder navigering kan det nevnes at magnetkompasset er enkelt å holde øye med, samtidig som det er fullt mulig å brette ut et kart ved siden av. Dermed kan man også bedrive tradisjonell navigering. Tre viskere sørger for sikten i ruskevær.

Ryddig og minimalistisk

På dekk ute følges det opp med ryddige løsninger. En høy rekke på båtens akterdel gir trygt opphold på akterdekket. Til badeplattformen kommer du både via port styrbord og barport, med stuve- og sitteplass i senter. Hytten er plassert i senter og du har dermed grei passasje på begge sider på vei mot fordekket. Her finner du plass for tauverk samt sitteplass for et par. Paragon 25 har seks kryssholt: to forut, to i senter og to akter.

Innredningen består av to seter i fartsretningen, en minibysse i forkant av passasjersetet samt en sittegruppe rundt et lite bord akter. Sidedører og en dør i akterkant av hytta hører også med.

Førsteinntrykkene er gode. Smakfull minimalistisk innredning dominerer med sine rette vinkler og linjer.

Fancy design kan som kjent kollidere med bruksvennlighet, men det er ikke tilfellet her. Her sitter du brukbart både som passasjer og fører, samtidig som det er behagelig fritt for skramling under fart. Til å være bygg nummer fire på vannet, er det ekstra imponerende.

Innredningen består av to seter i fartsretningen, en minibysse i forkant av passasjersetet samt en sittegruppe rundt et lite bord akter. Sidedører og en dør i akterkant av hytta hører også med. Ikke noen revolusjon innen styrehusbåtverdenen, men godt løst.

Velg stor motor

Den dype V-bunnen og god bredde gir et tungt skrog, så man bør nok gå for stor motor. Vi testet båten med Volvo Pentas D4 300, noe som ga oss vel 36 knop med tre mann om bord.

Denne riggingen kler båten såpass godt at den blir både kvikk og lett å håndtere i sjøen. Men her går det naturlig nok unna en del suppe, så dette er ikke løsningen for dem som liker små tall i bunkersbudsjettet.

Lydbildet under fart følger en klassisk kurve der kjøring for full åpning byr på mer støy enn du vil like over lang tid. Men det viktigste er jo hvordan skuta oppfører seg ved vanlig marsjfartkjøring; her leveres behagelige 77,5 dBA, og det kan man leve godt med selv på lengre etapper.

Nyskapende

Paragon 25 er en nyskapning i styrehusklassen som har kommet for å bli. Den scorer høyt på frisk design og gode sjøegenskaper, selv om allsidigheten kanskje blir noe begrenset; det er litt vanskelig å se for seg at noen vil trekke en makrell eller to over ripa her. Uansett - vi finner ingen åpenbare tekniske mangler, og det hele ser pent og ryddig ut både over og under dekk.

Paragon 25 kan sies å konkurrere både med Nord Star 26, Askeladdens Commuter 8 og ikke minst Targa 25.1, selv om dette både er større og dyrere båter.

Paragon kommer i utgangspunktet greit nok rigget til at du kan dra på gode turer tidlig i eierskapet, men du bør ikke gå for de minste motoralternativene på grunn av båtens spesielle skrog, og må derfor ta høyde for voksne drivstoffutgifter.

Tekniske data

  • Lengde (LOA): 8,10 m
  • Bredde: 2,90 m
  • Dypgående: 1,05 m
  • Vekt: 3250 kg
  • Motor testbåt: Volvo Penta D4 300
  • Motoralternativer: D4 300/260/225
  • Pris testet båt: Kr 1 200 000
  • Pris, fra: Kr 980 000
  • www.osloboat.com

Denne saken ble første gang publisert 23/05 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også