Nor-Dan 820 W

Helnorsk ny weekendcruiser tar form

Det ligger en aldri så liten solskinnshistorie bak den nye weekenderen Nor-Dan 820 W.

Pluss ikon
NYTT: Det nye flaggskipet vil nå få et helt nytt skrog.
NYTT: Det nye flaggskipet vil nå få et helt nytt skrog. Foto: Nor-Dan
Sist oppdatert
PROTOTYPE: Prototypen mener verftet blir ferdig til den kommende messa Båter i Sjøeøn i Sandvika.
PROTOTYPE: Prototypen mener verftet blir ferdig til den kommende messa Båter i Sjøeøn i Sandvika. Foto: Nor-Dan

Det hadde seg nemlig slik at etter konkursen til det tidligere Nor-Dan på Minnesund kjøpte nye Nor-Dan boats og noen andre opp rettigheter til både navn, design og bygging av nye Nor-Dan båter.

Men da de reiste til Polen for å få formene hjem til Norge, var de søkk vekk.

Ny kapital

- Derfor bestemte vi oss da får å hente inn mer kapital så vi fikk laget ny form til en 27-fots weekendcruiser, forteller sjefen for Nor Dan boats AS, Dag W. Cappelen.

Det nye flaggskipet vil nå få et helt nytt skrog, samt en stor og romslig cockpit. I tillegg skiltes det med helt ny cabin med køyeplass til fire og eget separat rom for WC i kabinen. Prototypen mener verftet blir ferdig til messa i Sandvika, hvor den skal komme rigget med Yamahas største motor på 350 hestekrefter, men den er beregnet for motorer fra 250 til 350hk.

Se også: Alle Nor-Dan-båtene i katalogen vår.

Den kommer standard med baugpropell, teakdekk, pantry med mini-kokeapparat, dusj på badeplattform og takluke i kabinen.

Oppfølgeren

Forgjengeren Nor-Dan 780 Sport kom i ny versjon i 2006, hvor stikkabinen vi kjenner fra den eldre 780-utgaven ble sløyfet. I tillegg ble pantry og salong flyttet ut i cockpiten, og en ny L-sofa er på plass.

Historien bak

Nor-Dan båtbyggeri ble i sin tid startet på Evje, av den danske gründeren Harald Hansen hvor firmanavnet er en kombinasjon av Norge og Danmark.

I 1976 overtok sønnen Åge Hansen og hans kone virksomheten. Det vokste fram en ny generasjon Nor-Dan båter som la grunnlaget for en betydelig eksport til bl.a. Tyskland, Danmark, Sverige og Sveits.

I 2000 blir Nor-Dan solgt til tidligere Yamaha Fritid på Minnesund og produksjonen ble flyttet til Polen.

I fjor ble Nor-Dan boats AS kjøpt av båtentusiaster og Nor-Dan boats Norge AS blir stiftet. Det er nå Nor-Dan båtbyggeri AS på Evje som skal støpe båtene og Jahn Vestli ved Jali produkter i Arendal som skal bygge båtene.

Tekniske data Nor-Dan 820 W

  • Lengde: 8,20 m
  • Bredde: 2,65 m
  • Bunnvinkel: 22,4 grader
  • Vekt uten motor: 1 800 kg.
  • Pris: Ikke avklart
  • Mer info: www.nordanboat.com

Denne saken ble første gang publisert 10/08 2010, og sist oppdatert 23/06 2017.

Les også