Skager 660

Kystkultur på boks

Denne snekka er norsk kystkultur på sitt beste.

Pluss ikon
MODERNE: Denne snekka er lett å like, den har mange moderne egenskaper over et bunnsolid skrog.
MODERNE: Denne snekka er lett å like, den har mange moderne egenskaper over et bunnsolid skrog. Foto: Terje Haugen
Sist oppdatert

Tekniske data Skager 660

Lengde: 6,60 m

Bredde: 2,40 m

Dypgang:0,70 m

Vekt: 1150 kg

Toppfart: 13 knop

Ballast: 300 kg

Drivstofftank: 60 liter

Pris, fra: 269 000 kroner

Produsent: Skager Service AS

Det har nå gått fem år siden vi sist var om bord i en Skager 660. Nå tar vi turen om bord igjen for å minne oss selv på hva som faktisk fungerer langs kysten på denne årstiden vi nå går inn i nå. Den gangen skrev vi at vanlige måleparametere som fart, støy og forbruk blir nokså uvesentlige, i tillegg til planingsterskel. I det vi legger ut fra Langesund er det bare å slå fast at det mener vi fortsatt.

Fart for alle

I forhold til en vanlig snekke trenger vi ikke si men enn at farten er dobbelt så høy, altså rundt 13 knop. Vår testbåt har ellers fått en liten kraftblokk styrbord, rigget for hummerfiske. Men mer om det senere - det ble nemlig solid kokkelering i land for å tilberede den edle fangsten.

Skager 660 ble opprinnelig lansert i 2004, mens skroget er basert på Hanto 22 fra tidlig 70-tall. Den gode gamle og velprøvde klinka tresnekka er like vel skrogets felles bestemor.

Men selv om det velprøvde skroget lever videre nærmest uendret, har mye skjedd over ripa og i motorkasssa, med blant annet en hybridversjon ute. Skager har fordoblet farten, med et trimplan på akterenden. Verftet fokuserer nå på at dette skal være en modernisert videreføring av tresnekka og norsk kystkultur, noe som skal speile seg i et relativ lite behov for vedlikehold.

Skager 660 fornyer og holder snekkesjangeren i hevd.

Superstabil

Innerlineren har siden sist fått moderne finesser som vanttette stuverom, støyisolasjon og selvlensende dørk, helt på linje med det vi finner i andre moderne fritidsbåter. Men dette påvirker like vel ikke skrogets grunnegenskap, som kan sies å være ekstremt stabil i sjøen. I praksis betyr dette for eksempel at det er mulig å stå flere personer langs siden, uten en nevneverdig krengning som resultat.

En skjærgårdsjeep i denne størrelsen ville til sammenligning lett kunne by på langt kraftigere slagside her.

GOD PLASS: Skager har en perfekt løsning for lett matauk i skjærgården. Her er det hummerfiske på gang.
GOD PLASS: Skager har en perfekt løsning for lett matauk i skjærgården. Her er det hummerfiske på gang. Foto: Terje Haugen

Hummer

Siden vi denne gangen har rigget båten for hummerfiske fikk vi også testet dette ut, da fangste nærmet seg overflaten. Tunge teiner og voksne mannfolk over ripa er lett kost for Skager.

Sjødyktigheten ble bekreftet underveis til hummerteinene, med solide dønninger fra Kattegat.

Motormessig blir denne nå rigget med Yanmars minste modeller på 13, 20 eller 28 hestekrefter. Disse pålitelige småtassene gir oss en toppfart på rundt 13 knop med største motor, og et ytterst beskjedent forbruk. Rundt 70 liter gikk for eksempel med da Skager 660 prøvde seg på turen fra Langesund til Skagen og Århus i Danmark, som er en respektable utseilt distanse på litt over en full tank.

Vi hadde 28-hesteren for hånden. Her har du nok kraftreserver til å manøvrere båten greit i både mot- og medsjø.

Tradisjonell

Snekkelayouten er velkjent med motorkassa i midten, solide dolbord og rorkulten akter. Fordelene med denne klassiske løsningen er mange, blant annet at du har mye dørkplass til over om bord. Samtidig kreves det litt tilvenning med rorkulten akter og motorkontrollen på skottet.

Den åpne varianten vi hadde for hånden viste seg som godt utgangspunkt for helårsbåtlivet, noe snekkene tradisjonelt er kjent for. Båten kan også rigges med både vindskjerm eller overbygg.

SJØSTERK: Med en toppfart på 13 knop har du nok ressurser til å klare typisk høstvær.
SJØSTERK: Med en toppfart på 13 knop har du nok ressurser til å klare typisk høstvær. Foto: Terje Haugen

Denne saken ble første gang publisert 01/11 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også