Prøvekjørt: Yamarin 61 CC

Kjøremaskinen

Den nye Yamarin 61 CC er en båt for deg som elsker å kjøre fort og behagelig.

Sist oppdatert

En av de mest spennende båtnyhetene på årets første Nordisk Båttest i Varberg, er den nye skjærgårdsjeepen Yamarin 61 CC. Ikke bare fordi finske Yamarin er en av de største aktørene i det norske båtmarkedet, men også fordi Yamarin ofte setter standarden som andre produsenter blir målt etter.

Den første prøveturen med Yamarin 61 CC, tyder på at skjærgårdsjeepene i klassen rundt seks meter har fått noe å bryne seg på. En nordøstlig frisk bris har pisket opp krappe bølger på en til halvannen meter i havet utenfor Varberg, og imiterer perfekt en hissig og sommerlig solgangsbris langs sørlandskysten.

Tåler tøff kjøring

Vi går ut litt forsiktig, klar over at dette er forhold som ligger i yttergrensen av hva man kjøre hardt i med en båt av denne størrelsen. Men det tar ikke lang tid før vi merker at Yamarin har laget et førsteklasses skrog. Yamarin 61 CC skjærer gjennom de krappe skumtoppene som kniv i varmt smør, og har en førsteklasses balanse slik at du kan holde fint driv. I litt smulere sjø lenger inn i fjorden, danser skroget lett på småbølgene og gir en flott kombinasjon av komfortabel gange og sportslige egenskaper.

Greit med 115 hk

Vår testmodell er utstyrt med en Yamaha F115. Den sørger for en toppfart på ca. 36-37 knop med to personer om bord. Det er en hastighet som båten takler uten å kny, og Yamarin-representantene kan fortelle at 61 CC tåler opp til 150 hk. Da øker toppfarten til snaut 45 knop. Båten går i plan uten merkbar terskel, reagerer fint på trim og er kjørbar i et stort hastighetsregister. Vi tror de fleste vil synes 115 hk er greit, mens de mest adrenalinsøkende sikkert vil ha ekstra pulver på hekken.

Solid skjerm

I den kalde vårvinden setter vi spesielt pris på utformingen av senterkonsollen. Den avrundete vindskjermen er trukket langt rundt på sidene og sørger for effektiv ly mot vind og sjøsprøyt. Konsollen er pent og praktisk utført, bl.a. med plass til en 8,4-tommers kartplotter og værbeskyttet radio/CD-plassering. Vi sitter godt i bøtteseter med vippbar ståpute og Yamarin er som vanlig flinke med avstanden til ratt og fotstøtter.

Det er flere andre praktiske detaljer som avslører fornuftig finsk tankegang, det er ferdigstøpt utsparring til kjøleboks under aktersofaen, lekkert innfelt batteriplassering, nedfelte lanterner som ikke skades så lett, og gode trinn for entring av båten både forut, akter og sideveis. Foran i midtkonsollen er det ferdige utsparringer til fire fendere.

Smal forut

Passasjerene sitter best på aktersofaen, som i likhet med de øvrige setene er kledt med et fint to-tone stoff i beige. Foran midtkonsollen betaler du noe av prisen for Yamarinens fremragende sjøegenskaper: Det slanke, skarpe forskipet smalner av foran senterkonsollen og gir litt mindre boltreplass enn i noen av konkurrentene. De smale sittebenkene gir ikke optimal sittekomfort, men klarer seg bra til kortere turer.

Denne saken ble første gang publisert 25/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også