Grandezza 31 DC

Italiensk finne

I Grandezza 31 DC har finnene latt seg inspirere av italiensk stil og design.

Sist oppdatert

Om båten

Grandezza blir for Finnmaster hva bilmerket Lexus er for Toyota; i stedet for gradvis å forlate et lukrativt småbåtmarked, lanserer de et "nytt" merke som skal trekke til seg båtkjøpere med behov for ekstra pynt og grundigere finisharbeid. Grandezza 31 DC og HT-modellen Grandezza 31 OC er flaggskipene i storsatsingen.

Sjøegenskaper: 4

Høye båter som Grandezza 31 DC har ofte to vesentlige utfordringer ute på sjøen: stort vindfang og høyt tyngdepunkt. Med et relativt skarpt V-skrog betyr dette at Grandezza fort "faller ned" fra bølgene, og krever nøyaktig trimming, spesielt i sidesjø. Grandezza virker kompakt og stum i sjøen, og oppfører seg lekent i forhold til størrelsen. Med et sandwichkonstruert, solid skrog står det ikke på kvaliteten.

Førerplass: 4

Førerplassen er komfortabel, med gode seter, til tross for en ikke altfor velfungerende sitteklaff. Instrumentene kunne vært mer praktisk plassert, og kartplotterskjermen sittet over ratthøyde, men det er bare få justeringer som skal til før Grandezza får en mer enn tiltalende førerplass.

Uteplass: 5

I cockpit sitter vi godt i dype kunstskinnkledde seter og kan nyte et beige og hvitt miljø med blanklakkerte tredetaljer. Pent, ryddig og komfortabelt. Seks mann får plass rundt bordet, tre mann i fartsretningen lenger fremme. Alle sitter tørt på et øyeblikk, ved hjelp av den todelte kalesjen på hver side av targabøylen.

Badeplattformen er passelig stor og lett tilgjengelig gjennom en liten dør på babord side, og vel innenfor blir du møtt av et stort drinkpantry med både trykkvann, vask, kjøleskap og valgfri kokeplate.

Inneplass: 5

Under dekk følger finnene opp den kontinentale stilen, med glossy treverk i kirsebær og lyse skinnmøbler. Gardiner i silkefinish gir en snobbete touch - så også spotlightene i taket. Toalettet er rommelig nok, og det høye fribordet gir rom for en trivelig liten midtkabin for barn eller vennepar. Pantryet er velutrustet, og plassutnyttelsen gir inntrykk av at vi er i en langt større båt.

Motor: 5

Vår testbåt hadde en Volvo Penta D6-350 med 337 hk på drevet. Det er en kultivert og stillegående motor, med avansert teknologi og elektronikk. Grandezza 31 DC leveres også med den noe rimeligere D6-310. Erfaringene fra den sterkeste motoren tyder på at det skulle rekke i lange baner.

Fart og støy: 4

I den finske skjærgården finner vi raskt ut at Grandezza ikke er noen kjøremaskin, til tross for en respektabel toppfart på 36 knop. I en båt av denne typen er ikke toppfarten i seg selv så interessant. Det er viktigere at man har en bra marsjfart uten å stresse verken maskineri eller trommehinner. Slik sett gjør Grandezza 31 DC et bra inntrykk, støynivået om bord blir aldri ubehagelig.

Økonomi: 4

Med en pris som starter på drøyt 1,5 millioner for rimeligste utgave, er ikke dette noe allemannsbåt. På den annen side er det heller ikke ueffent for en 31-foter med gode turegenskaper. Driftskostnader med en enkel D6-installasjon er overkommelige. Det henger likevel et lite spørsmålstegn om bruktverdien på et nytt merke, selv om vi ikke tviler på at kvaliteten holder mål.

Grandezza 31 DC virker som en solid og fornuftig daycruiser, der både inneplass og uteplass holder god standard. Man har lykkes med å kombinere moderne, italienskinspirert design, med praktiske egenskaper vi nordboere setter pris på.

Pris: 1 652 000 m/ D6 350 Volvo Penta. Yamaha Motor Scandinavia avd. Norge: www.yamaha-moto-scandinavia.com

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også