Fred 25

Båten som skal passe alle

Hanterbara Båtar AB fyller ordrebokenmed bestillinger av et helt spesielt konsept.

Pluss ikon
NESTEN: Svenske Fred 25 fra Hanterbara Båtar AB ser nesten ut som en vanlig aluminiumsbåt.
NESTEN: Svenske Fred 25 fra Hanterbara Båtar AB ser nesten ut som en vanlig aluminiumsbåt. Foto: HB
Sist oppdatert

Svenske Fred 25 fra Hanterbara Båtar AB ser nesten ut som en vanlig aluminiumsbåt blant andre båter på messegulvet under Göteborgs store båtmesse nylig. Men, her er det noe ekstra. Her ønsker nemlig båtbyggeren å komme med et fullgodt alternativ til folk med nedsatt bevegelsesmulighet.

Folk som baserer seg på hjul i det daglige, enten det er snakk om rullestol eller barnevogn, har til nå ikke hatt så mye å velge i når det blir snakk om båt.

Selv om det er førstnevnt gruppe som er mest i fokus her så understreker produsenten at den også egner seg for båtbrukere flest.

HJUL: Folk som baser seg på hjul i det daglige, enten det er snakk om rullestol eller barnevogn, har til nå ikke hatt så mye å velge i når det blir snakk om båt.
HJUL: Folk som baser seg på hjul i det daglige, enten det er snakk om rullestol eller barnevogn, har til nå ikke hatt så mye å velge i når det blir snakk om båt. Foto: HB

Store flater

Etter en liten tur om bord er større dørkflater enn vanlig det første vi legger merke til. Dette fremstår ekstremt fleksibelt, med nedfellbare benker og rikelig med gripemuligheter. Dørken er sklisikret etter alle kunstens regler også.

I baugen finner en egen ramp for lett landgang, selv om du har en funksjonshemning som gjør at rullestolen må med. Hytta virker overdimensjonert, men poenget her er at den skal kunne brukes til stående kjøring, i tillegg til at det skal være lett å bruke en rullestol her.

Skarp

STOR: Hytta virker overdimensjonert, men poenget er det skal kunne brukes til stående kjøring, i tillegg til at det skal være lett å bruke en rullestol her.
STOR: Hytta virker overdimensjonert, men poenget er det skal kunne brukes til stående kjøring, i tillegg til at det skal være lett å bruke en rullestol her. Foto: HB

Selve skroget holder patruljebåtstandard med 20-graders V-bunn. Rikelig med spant og stringere skal gjøre skroget ekstra stivt. Det hele toppes med vanntette skott mellom forskipet, midtskip og akter. Dermed skal den kunne tåle en kraftig grunnstøting eller to.

Firmaet jobber ifølge markedsansvarlig Marcus Svensson med å finne norsk representasjon for båten, noe han tror ikke er langt unna. Han er ellers godt fornøyd med etterspørselen så langt. Båten koster 895 000 svenske kroner med Suzuki 175 på hekken. Fred 25 kommer ellers i en Cabin-utgave, hvor hytta er lukket. Denne koster noe mer.

Tekniske data

  • Lengde: 8,70 m med badeplattform og motor
  • Bredde 2,57 m
  • Drivstoffkapasitet 200 liter
  • Konstruksjonskategori (CE): C
  • Motor Suzuki DF 175 Hk
  • Marsjfart 25 knop
  • Toppfart 34 knop
  • www.hanterbarabatar.se
DØRK: Etter en liten tur om bord er større dørkflater enn vanlig det første vi legger merke til.
DØRK: Etter en liten tur om bord er større dørkflater enn vanlig det første vi legger merke til. Foto: HB

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også