Flipper 760 DC 

Flygende finne

Hva gjør man med en utenbordsmotor på 400 hk i programmet? Lager en festlig pappa-racer, så klart! Sjekk ut Flipper 760 DC.

Pluss ikon
FLYGENDE FINNE: Båten går lett og nærmest flyr i vannet når du nærmer deg toppfart. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
FLYGENDE FINNE: Båten går lett og nærmest flyr i vannet når du nærmer deg toppfart. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
Publisert

En lett oppgradert Flipper 760 DC ligger ved brygga og duver fristene i bølgene. Den viktigste nyheten er det ikke vanskelig å legge merke til: På hekken har den største og raskeste daycruiseren i Flipper-porteføljen nemlig fått Mercury Racings Verado 400R på hekken. Utgangspunktet er den normale Verado-blokken, seks sylindre i rekke, kompressormating og 2,6 liter sylindervolum.

Når man skulle klemme ut ytterligere 50 hk i forhold til den så langt kraftigste Verado 350, gikk Mercury Racing til delelageret og fant fram finpusset teknikk. Eksempelvis ventiler og stempler med aner fra racing, en ny vannavkjølt kompressor, en kamaksel med heftigere profil, to nye undervannshus og kraftigere propellaksel for å nevne noe.

Facelift med fart

LITT EKSTRA: Med Mercury Verado 400R på hekken, skiller båten seg ut fra 300 hk-flokken. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
LITT EKSTRA: Med Mercury Verado 400R på hekken, skiller båten seg ut fra 300 hk-flokken. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
UTEBÅT: Den store cockpiten har god plass for åtte personer. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
UTEBÅT: Den store cockpiten har god plass for åtte personer. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)

Det er noen år siden Espen Thorup la siste hånd på linjene i Flipper 760 DC, men båten ser fortsatt frisk og moderne ut. Godt hjulpet av de stilige fargevalgene på interiøret i vår testbåt. Førerplass og vindskjerm er trukket langt fram, det gir mye plass i cockpit. Den er utnyttet til en stor L-sofa med vipperygg helt forut slik at det blir et copilotsete der ved behov. Førerplassen er velutformet og det sportslig utformede førersetet skal holde deg på plass når det går unna. Under dekk er det en klassisk V-sofa med mulighet til for å legge i pute og lage en dobbeltkøye. Som ekstrautstyr leveres spyletoalett med septiktank til kabinen. Det trekkes fram fra under cockpitdørken ved behov.

SOM NORMALT: Under dekk finner du den vanlige V-køyen, slik at man kan sove over en natt eller to. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
SOM NORMALT: Under dekk finner du den vanlige V-køyen, slik at man kan sove over en natt eller to. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)

Men alle praktiske løsninger får ha oss unnskyldt. I dag handler det aller mest om å se hva en 7,5 meters daycruiser duger til med 400 hestekrefter på hekken. Det er som alltid en fornøyelse å starte opp en sekssylindret rekkemotor. Den mekaniske balansen er nærmest perfekt, og de vibrasjonene du kan ane i en V6 glimrer med sitt fravær her.

Skal motoren starte med et vræl og vekke oppsikt hele veien til rødmerkingen på turtelleren er Mercury Verado 400R feil valg. Med racingdekoren og ikke helt ubetydelige størrelsen på 400-logoen venter man seg kanskje noe mer temperamentsfullt og tidvis smågrettent. Som en liten motvilje i mellomregisteret, et flatt punkt i effektutviklingen eller noen turtallsområder med humørsyk gassrespons. Men nei.

Klar for takeoff

TEKNISKE DATA

Lengde: 7,58 m

Bredde: 2,58 m

Vekt: 1700 kg

Dypgang: 0,75 m

Drivstoff: 250 l

Personer: 8

Køyeplasser: 2+1

CE-kategori: C

Personer: 8

Motor: 225–400 hk

Pris: Ca. 920 000,- med Verado 400R

Ca. 840 000,- med Verado 300

Etter at vi har fått væsketemperaturene i grønn sone er det på tide å komme seg opp i plan. Og selv om båten skal passere 50 knop med god margin, kjenner vi fortsatt igjen typiske Thorup-signaturer: Minimal planingsterskel og skroget glir lett av gårde allerede fra drøyt 20 knop.

FØRERPLASS: Et godt sportssete hører med når båten går over 50 knop.
 (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
FØRERPLASS: Et godt sportssete hører med når båten går over 50 knop. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)

Det er fort gjort å bli fartsblind i Flipper 760 DC med Verado 400R. Når du får opp farten og trimmer ut motoren, går båten høyt i vannet med liten våt flate. Småsjøen innaskjærs og en og annen hekkbølge merkes knapt. Og den rene, klare klangen i Verado-sekseren høres bare ut som mekanisk vellyd i ørene. Et blikk på instrumentbordet viser imidlertid at det går godt over 40 knop og at turtelleren har passert 5000 o/min. Det her er forskjellen på en godt og en svært godt motorisert båt. Komfortabel marsjfart i over 40 knop setter Flipper 760 DC i klasse med raske Grand Tourismo-båter til dobbelt pris.

MYE PLASS: Førerplass og vindskjerm er trukket langt frem, det gir mye plass i cockpit. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)
MYE PLASS: Førerplass og vindskjerm er trukket langt frem, det gir mye plass i cockpit. (FOTO: Flipper og Kari Wilén)

En lang fjordarm åpner seg, og det er ikke annen trafikk å se. Det er bare å klemme til gasspaken for fullt og se turtelleren spinne mot 7000 omdreininger. Ved 6500 passerer vi 50 knop, og etter litt leking med trimmen makser vi ut på 54 knop. Fortsatt udramatisk og med silkemyk motorgange, selv om lyden nå har fått en kledelig, mer sinna karakter. Jeg kan fortsatt konversere Flippers finske testfører på copilotsetet, men plutselig reiser han seg og setter seg i aktersofaen. Har jeg sagt noe galt? Han oppfatter mitt spørrende blikk:

-Bedre vektfordeling, nå skal du se 55 knop på GPS-en, gliser han. Og har selvsagt rett. Ikke tvil om at Flipper 760 DC med Verado 400R har en herlig, splittet personlighet. Snill familiebåt det ene øyeblikket, sinna papparacer det neste.

Denne saken ble første gang publisert 26/06 2017.

Les også