Den sterkeste utenbordsmotoren

Nytelse gjør mester

Mercury har kvesset klørne og festet grepet i utenbordsklassens absolutte toppsjikt. Vi ser nærmere 400-hesteren deres.

SÅPASS MÅ DET VÆRE: Victory Team 57-foter med fire Mercury Verado 400R på hekken gjør 65 knop på det meste.

SÅPASS MÅ DET VÆRE: Victory Team 57-foter med fire Mercury Verado 400R på hekken gjør 65 knop på det meste. Foto: Terje Haugen

Publisert Oppdatert

Vi prøvekjørte passende nok råskapen i De forente arabiske emiraters utstillingsvindu overfor verden: Dubai. Der er heftige farkoster et dagligdags syn, men en 400 hesters påhengsmotor får selv en og annen blasert representant for luksusbyen til å heve øyenbrynet.

400-hesteren fra Mercury er racing-versjonen av deres splitter nye 350-hester, som altså er å få kjøpt over disk i motsetning 400-hesteren som må spesialbestilles.

Vi fikk prøvekjøre motorene i en rekke ulike konfigurasjoner, hvor den mest hårete varianten ble testet ut på en Victory Team 57 med fire Verado 400R, samt en Victory Team 47 med tre Verado 400R. I tillegg kjørte vi Verado 350 og 300 på  mindre farkoster.

Det er en ganske særegen opplevelse å stå om bord i en nesten 60 fot lang, V-bunnet havfiskebåt med 4x400 hestekrefter brølende på hekken Som fyker over vannet i 65 knop. Da må du nesten være en del av landets oljeindustri for å tørre å gløtte bort på forbruksmåleren...

Med noen unntak er motorene teknisk sett identiske. Fellestrekk er relativt enorme ytelser i forhold til vekt, og ikke minst et meget behagelig støynivå. Med 153 hestekrefter per liter er den nye Mercury Racing Verado 400R den kraftigste utenbordsmotoren konsernet noensinne har produsert.

Den velprøvde 2,6-liters Verado-plattformen er dermed ytterligere forbedret. Verado 400R har ifølge Mercury selv det beste effekt-vekt-forholdet av alle firetakts utenbordsmotorer i sin klasse. Men som du har skjønt: Motoren er skreddersydd for båter beregnet for høy fart og skrog med dyp V-bunn.

 

NOE Å HOLDE STYR PÅ: Med fire motorer er det greit at elektronikken snakker sammen, slik at kartplotterne også viser motordata om nødvendig.

NOE Å HOLDE STYR PÅ: Med fire motorer er det greit at elektronikken snakker sammen, slik at kartplotterne også viser motordata om nødvendig. Foto: Terje Haugen

Enda mer krefter

Motoren er kalibrert for ytelse og fart. Et spesialutviklet system gir motoren nok kald luft til forbrenningen. Luftinntakene er utformet slik at lyden reduseres. En helt ny, vannavkjølt kompressor er utviklet for å redusere luftens innsugstemperatur. Lavere temperatur gir tettere luft og bedre forbrenning.

Høyt og stabilt dreiemoment skaper også solid akselerasjon fra tomgang til maksimalt turtall på 7000 o/m, et maksturtall som ligger gode 1000 omdreininger over det normale i slike motorer. 400R er den første Verado-motoren med Sport Master racing-girhuset med lavt plassert vanninntak for sikker kjøling.

Om ikke Verado 400R dekker ytelsesbehovet for påhengeren, kan du alltids vurdere den spesialbygde Seven Marine 557. Modellbetegnelsen angir antall hestekrefter, hentet ut fra en kompressormatet 6,2 liters smallblock V8. Fyrer du opp en tre-fire slike, stiger straks råoljeprisen et par-tre prosent.

ENDA MER: Seven Marine har utviklet en utenbords motor med 557 hk, og har en 627 hk på tapetet.

ENDA MER: Seven Marine har utviklet en utenbords motor med 557 hk, og har en 627 hk på tapetet. Foto: Seven Marine

Ny toppmodell blant standardmotorene

Men vi skal ikke glemme Mercury Verado 350. For dette er på sin side den kraftigste motoren i Mercury sin Verado-serie, som består av fire- og sekssylindrede, kompressormatete firetaktere med 150 hk til 350 hk. 350-varianten er basert på en sekssylindret rekkemotor med kompressor.

Løsningen skal gi høy effekt uten at det går ut over påliteligheten eller drivstofføkonomien. Ifølge Mercury skal Verado 350 ha 10 prosent bedre drivstofføkonomi enn andre påhengsmotorer i samme kategori. Det betyr økt rekkevidde og redusert bensinregning.

Med en vekt på 303 kg er den også 43 kg lettere enn konkurrentene, hevder Mercury. Motordekselet er utviklet med spesielle inntak for at kompressoren hele tiden mates effektivt med luft. Luften strømmer i en rett bane slik at det blir mindre turbulens under motordekselet.

Kompressoren vannavkjøles via motorens kjølesystem. Det gjør den mer effektiv. En kald kompressor kan fortette mer luft og gi høyere trykk. Det gir motoren mer kraft. Vannavkjølingen øker kompressorens holdbarhet.

MODIFISERT: Verado 350 er toppversjonen i standardserien, og har fått en del nyttige forbedringer.

MODIFISERT: Verado 350 er toppversjonen i standardserien, og har fått en del nyttige forbedringer. Foto: Terje Haugen

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning