Giftfri skrogbehandling og vask i vann

Er dette fremtidens bunnstoff?

Fjord Tech Solutions utvikler en giftfri fremtid for skrogbehandling av fritidsbåter. Og gevinsten er ikke bare til gagn for miljøet. Testprosjektet viser at båteierne også opplever andre fordeler.

Pluss ikon
<b>IKKE BARE MILJØ:</b> Testprosjektet har vist at båteierne opplever flere fordeler med FRC-bunnstoff.
IKKE BARE MILJØ: Testprosjektet har vist at båteierne opplever flere fordeler med FRC-bunnstoff. Foto: Produsenten
Sist oppdatert

I 2017 startet prosjektet Grønn Marina på Vollen Marina i Asker med støtte fra Miljødirektoratet. Formålet var å kartlegge, teste og kvalitetssikre alternativer til miljøskadelig bunnstoff.

– Vi testet blant annet en svensk børstevaskemaskin i vann i kombinasjon med ulike typer giftfritt bunnstoff, men konklusjonen da var at de tilgjengelige produktene ikke var gode nok, forklarer daglig leder i Fjord Tech Solutions, Anders Øgaarden.

Men Øgaarden hadde tro på teknologien, og da prosjektet tok slutt i 2019, etablerte han og partner/prosjektleder Erlend Nordbak selskapet Fjord Tech Solutions, med formål om å utvikle en ny teknologi på området.

– I første omgang så vi mot shipping, og konstaterte at giftfritt bunnstoff med skrogvask i vann var den ledende trenden, sier Øgaarden.

<b>ENGASJERTE EIERE:</b> Anders Nordbak og Erlend Øgaarden (til høyre) i Fjord Tech Solutions har stor tro på FRC-bunnstoff og skrogvask i vann. 
ENGASJERTE EIERE: Anders Nordbak og Erlend Øgaarden (til høyre) i Fjord Tech Solutions har stor tro på FRC-bunnstoff og skrogvask i vann.  Foto: Produsenten

Fjord Tech Solutions inngikk partnerskap med nederlandske AkzoNobel og datterselskapet International Yacht Paint, siden de ifølge Øgaarden har lang erfaring med bruk av såkalt FRC – giftfri Foul Release Coating – på skip.

Så startet arbeidet med å utvikle et skrogvaskanlegg nettopp med tanke på rengjøring av FRC-behandlede skrog. Siden FRC er silikonbasert og myk, ble et system med høytrykk under vann valgt, siden dagens løsning med stive plastbørster ikke egner seg spesielt godt for FRC.

Viktig testprosjekt

Parallelt med utviklingsarbeidet startet et testprosjekt med et knippe private og offentlige båteiere.

– Båtene ble konvertert til FRC og vi fulgte opp over 30 båter gjennom to til tre sesonger. Etter vår mening var resultatene enestående, med redusert drivstofforbruk, høyere fart og enklere vedlikehold siden behandlingen er flerårig, sier Øgaarden.

Partner Nordbak supplerer:

– Med tanke på problemene i Oslofjorden, synes vi det er viktig at problematikken og mulige løsninger løftes frem. Vi har gjort laboratorietester av spylevann etter vask på land, og det faller inn i kategorien «farlig avfall».

Ifølge Øgaarden er det endringer på gang hos bunnstoffprodusentene, og både International, Hempel og Seajet har FRC-løsninger til fritidsbåter i butikkhyllene.

<b>VIKTIG VED LØFT:</b> Coatingen blir ekstremt glatt, og må tas hensyn til under løft og buksering på land. Eksempelvis bør stroppene til løftekranen låses med tau/stropp for å hindre at båter sklir ut. Det samme gjelder for bukker/støtter. Ettersom FRC er et mykt bunnstoff bør båten behandles varsomt. Et tips er å benytte skumpads rundt profiler under løft, samt mellom støtter og skrog.
VIKTIG VED LØFT: Coatingen blir ekstremt glatt, og må tas hensyn til under løft og buksering på land. Eksempelvis bør stroppene til løftekranen låses med tau/stropp for å hindre at båter sklir ut. Det samme gjelder for bukker/støtter. Ettersom FRC er et mykt bunnstoff bør båten behandles varsomt. Et tips er å benytte skumpads rundt profiler under løft, samt mellom støtter og skrog. Foto: Produsenten

– Situasjonen i dag preges av at få vet om disse produktene, både i båtbransjen og blant båteiere. Dessuten er det vel slik at man helst går for tradisjonelle løsninger, i stedet for å prøve noe nytt. Produsentene venter på føringer fra EU gjennom biocid-direktivet. Et nytt regelverk vil tvinge gjennom miljøvennlige løsninger, men dessverre går arbeidet tregt, sier Øgaarden.

Resultatene av brukertestingen i Oslofjorden gir et viktig grunnlag for videre arbeid med FRC-modellen.

Her har rundt 30 motorbåter vært involvert, med velkjente modeller fra rundt fem til 11 meter med glassfiber- og aluminiumsskrog.

Det har gitt verdifull innsikt i hvordan FRC-produktene klarer seg over en hel sesong, og hvordan typiske båtbrukere opplever produktet.

Vil beholde FRC på skroget

Brukerundersøkelsen ble avsluttet i oktober 2023 og svarene er overveiende positive. På spørsmål om hvor sannsynlig det er at de vil bruke foul release coating på sin neste båt, svarer 32 prosent at det er ganske sannsynlig, mens 68 prosent sier det er svært sannsynlig.

Omtrent samme fordelingen finner man på spørsmålet om brukerne vil gå tilbake til tradisjonelt bunnstoff på sin nåværende båt. Her sier 64 prosent at det ikke er sannsynlig i det hele tatt, 32 prosent at det er lite sannsynlig og fire prosent er usikre.

<b>SKIFTE TIL FRC:</b> Fjord Tech påpeker at epoxyprimer på brukte båter bør fornyes med jevne mellomrom. Dette for å hindre vanninntrengning og risiko for glassfiberpest, som kan oppstå dersom vann trenger igjennom gelcoaten og får skape en kjemisk reaksjon som bryter ned og skader glassfiberlaminatet og svekker skroget. Hvis båteier går med planer om å rense skroget for gammelt bunnstoff, er det en bra anledning for å gå fra vanlig bunnstoff til FRC, sier Fjord Tech.
SKIFTE TIL FRC: Fjord Tech påpeker at epoxyprimer på brukte båter bør fornyes med jevne mellomrom. Dette for å hindre vanninntrengning og risiko for glassfiberpest, som kan oppstå dersom vann trenger igjennom gelcoaten og får skape en kjemisk reaksjon som bryter ned og skader glassfiberlaminatet og svekker skroget. Hvis båteier går med planer om å rense skroget for gammelt bunnstoff, er det en bra anledning for å gå fra vanlig bunnstoff til FRC, sier Fjord Tech. Foto: Produsenten

Noe av årsaken til de positive tilbakemeldingene dreier seg om fart og økonomi. Ifølge brukerundersøkelsen sier 41 prosent at de opplever en betydelig forbedring, 45 prosent en moderat forbedring og 14 prosent ingen forskjell.

Dessuten er det ganske overraskende at FRC-produktene har vært selvvaskende i fart. 32 prosent opplever det i svært stor grad, 41 prosent i stor grad og 27 prosent er nøytrale.

– Vi har registrert at motorbåter med FRC i stor grad er selvvaskende over 20 knop, forteller Øgaarden. Coatingen er så glatt at groen slipper skroget når farten øker. Dessuten er vask av undervannsskroget enklere i løpet av sesongen og før vinteropplag. Samtidig sier 3/4 av deltagerne i undersøkelsen at de ville ha brukt et skrogvaskanlegg hvis det var tilgjengelig i deres område.

<b>SLIPING:</b> Om man går rett fra vanlig bunnstoff til FRC, er det viktig med en lett sliping av gammelt bunnstoff.
SLIPING: Om man går rett fra vanlig bunnstoff til FRC, er det viktig med en lett sliping av gammelt bunnstoff. Foto: Produsenten

Det forteller Fjord Tech-teamet to viktige ting – både at mange ikke nødvendigvis er avhengige av et skrogvaskanlegg i nærheten for å ha nytte av FRC, og at det etter hvert vil bli en viktig del av et giftfritt båtliv, særlig i områder med mange fritidsbåter.

– Vi tror at giftfritt bunnstoff er fremtiden for alle typer båter, også de saktegående, som ikke er selvvaskende, sier Øgaarden. Begroingen øker, og utvikler seg i omfang fra år til år, med økte vanntemperaturer, mer nedbør og introduksjon av nye fremmede arter.

<b>FERDIG BÅT:</b> Her har båten fått tie coat og top coat på plass. Prisen for komplett behandling av en 25-fots båt ligger i underkant av 6 000 kroner for bunnstoffproduktene. 
FERDIG BÅT: Her har båten fått tie coat og top coat på plass. Prisen for komplett behandling av en 25-fots båt ligger i underkant av 6 000 kroner for bunnstoffproduktene.  Foto: Produsenten

– Ettersom EU nå strammer inn på biocid/giftinnholdet i vanlig bunnstoff, vil effekten bli dårligere. Dette vil båteiere merke. I våre øyne betyr dette en fremtid med behov for enkelt vedlikehold av skrog gjennom sesongen, avslutter Øgaarden.

<b>FORBEHANDLING:</b> Påføring av «conversion primer» oppå gammelt bunnstoff før sluttbehandling. 
FORBEHANDLING: Påføring av «conversion primer» oppå gammelt bunnstoff før sluttbehandling.  Foto: Produsenten

To veier til FRC på båten

Ny ubehandlet båt:

1) Slipe/matte gelcoat (for å oppnå god heft)

2) Påføre epoksy primer (tettesjikt og heft for neste strøk)

3) Påføre tie coat

4) Påføre top coat

Brukt båt m/tradisjonelt bunnstoff:

1) Slipe eksisterende bunnstoff lett og fjerne alt løst

2) Påføre «conversion primer» oppå gammelt bunnstoff

3) Påføre tie coat

4) Påføre top coat

Dersom du velger å fjerne all gammel maling ned til gammel primer eller gelcoat (f.eks. sandblåsing), gjelder samme framgangsmåte som ved ny båt.

Priseksempel for båt på 25 fot

Et vesentlig spørsmål for en båtbruker som kan tenke seg foul release coating under skroget i stedet for tradisjonelt bunnstoff er selvsagt «hva koster det»?

Catharina Frisell er teknisk spesialist på bunnstoff hos AkzoNobel og har gitt oss følgende anslag, med priser fra Maritim, gjeldende per november 2023. Eventuelle arbeider kommer i tillegg:

1) En ny ubehandlet båt som males med 250my* epoksygrunning og så med et B-free Explore-system (Epoxy, B-Free Tie coat og B-Free Explore): 10 727 kroner

2) En brukt båt med gammelt bunnstoff, behandles med B-Free Conversion Coat, B-Free Tie coat og B-Free Explore: 5 887 kroner

Til sammenligning kostnaden for å behandle en båt med tradisjonelt bunnstoff:

Ubehandlet båt som males med 250my* epoksygrunning og så med et selvpolerende kobberbasert bunnstoff (Cruiser 250). Epoksy og to strøk bunnstoff: 7 524 kroner

* Normalt fem strøk med rulle

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 58 2023

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2023, og sist oppdatert 13/11 2023.

Les også