Guide:

Slik tar du vare på propellen

Det er ikke enkelt å holde propell, aksel, undervannshus eller drev rent og fritt for groe hele sesongen. Vi tester to produkter som skal gjøre jobben. 

Pluss ikon
<b>SÅ GALT KAN DET GÅ:</b> Her har utenbordsmotoren stått med undervannshuset i sjøen over lang tid. Slik kan bli dyrt.
SÅ GALT KAN DET GÅ: Her har utenbordsmotoren stått med undervannshuset i sjøen over lang tid. Slik kan bli dyrt. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

En ting er å holde skroget fritt for groe, men med propellen er det vesentlig mer komplisert. Når du tar opp båten om høsten kan skroget være rent, mens alskens undervannsvekster har satt seg fast på propell, aksel eller drev. Og selv om en utenbordsmotor som kan vippes opp er mindre utsatt, kan deler av motoren likevel bli liggende nedi. Det finnes nok også en og annen slurvete bruker som lar motoren stå nede midt i den verste vekstsesongen for sjøbasert «ugress».

Det finnes metoder for å hindre eller minske groe på motordelene som står under vann. Vi bestemte oss for å prøve en av metodene man har gode erfaringer med. Mattias Bergendahl er ansatt på Erlandsons Brygge i Göteborg, men har lenge før han ble ansatt der interessert seg for problematikken, og testet ulike metoder både på eget initiativ samt for andre aktører.

– Propeller, aksler og drev krever spesialbehandling. En årsak er at propellen og akselen snurrer så fort rundt at vanlig bunnstoff ikke klarer å sitte fast. En annen at de ofte er laget av materialer som ikke tåler kobberinnholdet i vanlig bunnstoff.

Glatt eller giftig er spørsmålet man må ta stilling til. Det finnes to hovedmetoder for å motvirke sjøgressfarm på propell og drev. Den ene er å gjøre overflaten så glatt at ikke noe klarer å sette seg fast. Den andre er å gjøre overflaten giftig. Det finnes også andre muligheter, eksempelvis vibrasjoner, men vi holder oss til de to første metodene her.

<b>FØR:</b> Slik så drivlinjen ut før vi startet forbehandlingen. 
FØR: Slik så drivlinjen ut før vi startet forbehandlingen.  Foto: Martin Leisborn
<b>SLIPING:</b> Overflaten ble slipt nøye med papir i grader mellom 60 til 120. Overflaten skal få synlige riper. 
SLIPING: Overflaten ble slipt nøye med papir i grader mellom 60 til 120. Overflaten skal få synlige riper. 

Kombiløsning

Et eksempel på den glatte metoden er Hempels Silic One. Korrekt påført skal den hindre at sjøvekster får feste, og om noen skulle gjøre det, klarer de ikke å holde taket når det begynner å snurre. En fordel er at stoffet er biocidfritt og dermed bedre for miljøet. Problemet er at det krever en noe komplisert forbehandling og at det er vanskelig å fjerne om behovet skulle melde seg. Den giftige metoden er med et biocidholdig bunnstoff, altså et produkt med en eller annen form for kobber. For at noe slikt skal holde seg fast kreves først en grunning.

Mattias anbefaler en kombinasjon av International Propeller Primer på underlaget, fulgt av Jotun Aqualine VK bunnstoff på sprayflaske, noe han selv har testet med bra resultat. Men det må gjøres korrekt, forteller Mattias: – Du pensler på primeren i to strøk med minst 45 minutters mellomrom og lar det herde. Siden dette er vannbasert, skal materialtemperaturen være minst 15 grader.

International Propeller Primer er en enkomponents grunnbehandling spesialutviklet for drev, utenbordsmotorer, aksler og propeller. Den skal feste seg ekstremt bra på metall og hjelper bunnstoffet med å holde seg på plass. Produktet fungerer på aluminium, bronse, messing samt galvanisert eller rustfritt stål. Andre produsenter har lignende produkter, men av praktiske årsaker ble denne testet.

– Du kan velge blant flere typer bunnstoff for propeller og drev, men det må være en spray, sier Mattias.

Det gir finere og tynnere lag enn med pensel. Bruk hele boksen, men i mange, tynne lag. International Trilux er også egnet til dette formålet, men er noe hardere og ikke like selvpolerende som Jotun, mener Mattias.

I tillegg er det svært viktig at det kobberholdige bunnstoffet er egnet for materialet man skal behandle. På aluminiumsdrev er det hvit kobber – kobbertiocyanat eller syntetisk kobber – som gjelder. Bruker man et produkt med kobberoksid kan aluminiumen tæres bort.

<b>FOR KALDT:</b> Grunningen trenger minst 10–15 plussgrader for å tørke. Løsningen i kjølig vårvær var å bruke en varmepistol. 
FOR KALDT: Grunningen trenger minst 10–15 plussgrader for å tørke. Løsningen i kjølig vårvær var å bruke en varmepistol. 
<b>VIKTIG:</b> Primeren pensles på i to strøk med 45 minutters mellomrom. 
VIKTIG: Primeren pensles på i to strøk med 45 minutters mellomrom.  Foto: Martin Leisborn

Skuffende resultat

Det er heller ikke bare å føre produktene rett på. Grundig forbehandling må til, med blant annet rengjøring og sliping. Vi skrider til verket på vårt testobjekt, en Albin Ballad med rustfri propellaksel, messingpropell og støtte i glassfiberarmert plast. Arbeidet gjøres samvittighetsfullt og etter alle instruksjoner.

Båten ble sjøsatt og var i drift i Bohuslänskystens saltvann i seks måneder. Da vi tar den på land er selve undervannsskroget stort sett uten undervannsvekster. Det er behandlet med to lag kobberholdig bunnstoff tilpasset den svenske vestkysten. Litt verre er det dessverre med propell og aksel.

<b>FERDIG:</b> Her drivlinjen ferdig behandlet. 
FERDIG: Her drivlinjen ferdig behandlet.  Foto: Martin Leisborn

Bunnstoffet er borte og selv grunningen er slitt av i flere områder. Dermed er det groe på omtrent halvparten av overflatene. Derimot er det ingen vekst på støttekonstruksjonen. Forskjellen fra å behandle med vanlig bunnstoff, eller ikke behandle i det hele tatt, noe vi har prøvd tidligere, ble bare marginalt bedre med årets mer innviklede metode. Det er skuffende. Vi kontakter Mattias og forteller om resultatet. Han er overrasket og kommuniserer videre med International og Jotun. Vi vil gjerne ha en forklaring på hvorfor det ikke gikk bedre enn dette.

Jotun gir ingen spesifikk forklaring, men ifølge dem kan resultatet skyldes at sprayflasken ikke ble ristet tilstrekkelig før og under påføringen, slik at ikke alt kobberet fulgte med ut. Det kan også skyldes grunningen: Løsner den, følger bunnstoffet med. Siden jeg selv sto for påføringen er jeg sikker på at det ble gjort riktig, og siden det ikke var groe på andre deler av skroget kan man neppe skylde på en ekstrem vekstsesong under vann heller. Det fører oss videre til Internationals Propeller Primer.

<b>RESULTATET:</b> Slik så drivlinjen ut etter å ha vært på sjøen i ca. 6 måneder. Det var en aldri så liten skuffelse. 
RESULTATET: Slik så drivlinjen ut etter å ha vært på sjøen i ca. 6 måneder. Det var en aldri så liten skuffelse.  Foto: Martin Leisborn

Grunnarbeidet er viktig

Catharina Frisell, teknisk spesialist på bunnstoff hos International er like overrasket som oss. Hun ser på bildene, spør om arbeidet og tar også turen ut for å inspisere båten selv. Frisell mener produktet skal holde mål, og forklarer hvorfor det ikke gjorde jobben i dette tilfellet:

– Slipepapiret som ble brukt er egnet til jobben, problemet er at selve slipejobben ikke er gjort bra nok. Metalloverflaten ser ujevnt ripete ut. Man må slipe så hele overflaten blir lys eller kobberfarget. Metallet har mange groper, det gjør sliping vanskeligere, og gropene er mørke i bunnen. Bronse er vanskelig å feste på. Dermed er forbehandlingen ekstremt viktig for gi muligheten til å sitte fast.

Catharina har rett i at særlig hylsen hadde groper. Der kommer ikke slipepapiret til bunns. Men propellbladet var glattere og jevnere slipt. Catharina mener likevel det var for mange groper der også:

– Om produktet får dårlig feste her og der, øker risikoen for at vann trenger inn og vekster får feste, sier hun.

Det peker i retning av at propellen må være nesten helt ny og med bortimot perfekt overflate om behandlingen skal ha effekt. Men heller ikke på den glatte propellakselen i rustfritt stål satt produktene fast. Det skjedde kun på støtten i glassfiber­armert plast.

Med tanke på resultatet og mitt grundige forarbeid blir min vurdering at produktene er bra til bruk på skrog og drev, men ikke holder til bruk på en roterende aksel og propell. I alle fall ikke med en vanlig båteiers mulighet til å gjøre forarbeidet selv om propellen har fått noen groper og ujevnheter.

Catharina er ikke enig i det, og sier følgende:

– Jeg er ikke enig i at produktet bare kan brukes på nye propeller, men som alltid er resultatet avhengig av tilstanden på underlaget. Det er viktig å forstå at forarbeidet og underlagets tilstand har stor innvirkning på slike produkters livslengde og funksjon, sier hun.

<b>SJØSETTING:</b> Den ferdigbehandlede båten ble sjøsatt i slutten av april og lå på vannet i cirka seks måneder. 
SJØSETTING: Den ferdigbehandlede båten ble sjøsatt i slutten av april og lå på vannet i cirka seks måneder. 

Denne saken ble første gang publisert 30/05 2023, og sist oppdatert 31/05 2023.

Les også