Vi har testet

Brutale muskelbåter

For noen båter er 100 knop null problem. Vi har kjørt det råeste av det råe på sjøen.

Pluss ikon
I Nor-tech 36 Supercat utenfor Miami.
I Nor-tech 36 Supercat utenfor Miami. Foto: Frederik Finnes
Sist oppdatert
Nor-tech 36 Supercat
Nor-tech 36 Supercat Foto: Frederik Finnes

Det meste av galskap innen motoriserte fartøy har sitt utsprung i USA. Det gjelder selvsagt også utviklingen av høyhastighetsbåter, eller hi-performance boats, som amerikanerne kaller dem. Helt side Don Arronow bygget fartsbåtenes far Cigarett'en på 1960-tallet har utviklingen innen fartsbåter bare gått én vei: Båtene har blitt større, byggematerialene sterkere, motorene har blitt kraftigere og båtene går naturlig nok fortere. I dag har vi både konvensjonelle V-skrog, steppede skrog, katamaraner og RIB-er som tilfrestiller de mest kresne fartselskeres behov for et kick på sjøen.

Det er ingen spøk å konstruere båter som går fort. Disse farkostene skal tåle harde fysiske påkjenninger, være beregnelige og trygge, samtidig som de skal ha et så høyt fartspotensial som mulig. Stadig hardere miljøkrav tvinger frem forskning på mer effektive skrog. Dermed er det ikke bare motorene som gjør båtene dyre, for det er ressurskrevende å bygge kvalitet.

De raskeste

Norsk-amerikanske Nor-Tech, med Trond Schou i spissen, leverer noe av det råeste innen hi-performance båter fra sitt verft i Florida. Blant de mest solgte er i serien er Nor-tech 36 Supercat, en kraftplugg av en katamaran som vi testet utenfor Miami. Med to EU662 maskiner fra Mercruiser gjorde vi 110 knop på topp. Da skal det helst også være flatt på havet!

Det råeste jeg noen gang har kjørt, er likevel Nor-techs 5000 Supercat, som måler 50 fot og kan lastes med større motorer. Da snakker vi topphastigheter som gir Offshore 1-gutta problemer med å holde følge. På Miami Poker Run kjørte vi båten "Miss Aqua Doll" i over 125 knop, da med to gassturbiner om bord og tilsammen 2900 hk på propellene. Den gangen hadde også fotohelikopteret problemer med å følge oss.

Nor-techs 5000 Supercat gjør 175 miles på topp!
Nor-techs 5000 Supercat gjør 175 miles på topp! Foto: Frederik Finnes

Og mens vi er inne på amerikanere: MTI 40 Racing Pleasure er en konkurrent av Nor-Tech, bygget på en litt mer spartansk lest, og blir dermed mer sportslig i fremtoningen. Karbon og kevlar er bare noen av ingrediensene som gjør denne båten til noe helt for seg selv, for her er totalvekten viktig i jakten på flere knop per hk. Med 1300 hk gjør båten også 110 knop, noe som klarer seg lenge.

Baja 35 Outlaw
Baja 35 Outlaw Foto: Frederik Finnes

V-skrog med krutt

En annen rask amerikaner er Baja 35 Outlaw, som vi fikk gleden av å kjøre sammen med Lasse Kjus og Geir Moen en vårdag i mai. Også denne var utstyrt med Mercruisers europeiske 662-maskiner og tok oss igjennom Drøbaksund i 80 knop. Det er noe ekstra livlig og utfordrende i å kjøre en steppet V-skrog i slike hastigheter, noe en mer uberørt og balansert katamaran ikke tilbyr. Bedre bokomfort er det også her nede under fordekket, selv om dette nok ikke er den mest utpregede langturbåten vi har sett.

Norske varer

MTI 40 Racing Pleasure
MTI 40 Racing Pleasure

Men også i Norge har hi-performance konseptet nådd nye høyder. Det vil si, her bygges det ikke for hastigheter over 100 knop, selvsagt mest på grunn av den gjennomsnittlige bølgehøyden utenfor skjærgården vår. At store motorer og drivstoff koster en del, og at folk generelt sett har føttene plantet på jorda, er andre grunner. Likevel har produsenter som Hydrolift og Goldfish levert enkelte glanseksempler på at også norske produsenter kan bygge raske båter.

Den nyeste må være Goldfish 36 P1 Supersport, som er et monster av en RIB. At båten vant Round Britain Race 08 skulle si litt om potensialet. Med to Yanmar 380 maskiner gjør båten drøye 70 knop, men om du bestiller to V10 bensinmotorer, får du den lett over 90 knop. Det skulle denne farkosten også tåle. Det er noe eget med steppede RIB-er, det gir en lekenhet og en pondus i bølgene som sjelden matches av konvensjonelle båter. Vi koste oss greit i Oslofjorden den dagen.

Team Bård Eker

Hydrolift har levert flere morsomme båter de siste årene, men av de hissigste er flaggskipet Hydrolift C-31 og C-27. Førstnevnte er et trivelig bekjentskap med 2 x 270 hk Yanmar diesel, da gjør den "beskjedne" 55 knop. Med litt bensinkrutt under motorluken snakker vi fort hastigheter over 70 knop, og da trives C-31 best. At Hydrolift kan bygge raske og effektive skrog har de lenge bevist, noe vi også har tro på at nyheten SX-22 kan vise opp.

Goldfish 36
Goldfish 36 Foto: Egil Nordlien HM Foto

Hissig engelskmann

En annen hissig RIB det er vanskelig å komme forbi, er engelske Tornado 11. Det lange fartsskroget med hypalonpontonger fikk vi gleden av å bli bedre kjent med mellom Molde og Bergen, en rimelig uforglemmelig tur. Med 3 X 275 hk Mercury Verado på hekken - den gangen Europas største utenbordsmotorisering - kan du sikkert forstå hvorfor. Den 11,5 meter lange farkosten, passelig nok spekket med Ullmans heldempede seter, topper på 65 knop. Det er også en fart du kan holde selv om det går litt sjø på fjorden.

Italiensk moro

Hydrolift C-31
Hydrolift C-31 Foto: Frederik Finnes

Det finnes likevel knapt noe mer macho enn italienske Sessa 36 Key Largo . Med 3 x 350 firetaktshester fra Yamaha er dette en kraftfull symfoni for alle sansene. At det går med noen hundre liter bensin i timen får man leve med. Dette monsteret gjør likevel ikke mer enn 52 knop på topp, men er så massiv at du også kan kjøre toppfart under storm. Herligheten må du betale usle 3 300 000 kroner for.

Veradomonster x 3
Veradomonster x 3 Foto: Frederik Finnes

På jakt etter brukt muskelbåt? Her kan du finne noen prisgunstige tips.

Les alle våre båttester her.

Raske båter
Raske båter Foto: Frederik Finnes
Sessa 36 key largo
Sessa 36 key largo Foto: Frederik Finnes
Sessa 36 key Largo
Sessa 36 key Largo Foto: Frederik Finnes

Denne saken ble første gang publisert 30/03 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også