Ibiza 25 Sport Cabin

Røff weekender fra Ibiza

Kraftpluggen 25 Sport er en flott familieracer.

Sist oppdatert

Tekniske data Ibiza

Båtmerke: Ibiza 25 Sport Cabin

Motormerke og type: Suzuki DF300

Motoreffekt, hk/kW: 200-300 hk

Produksjonsland: Norge

Lengde (LOA): 7,57 m

Bredde: 3,00 m

Byggemateriale: GAP/Neopren Hypalon

Vekt : 1750 kg

Tank: 200 l

Toppfart: 50,7 knop

Pris: ca. 840 000 kroner (testbåt)

Mer informasjon: www.ibizaboats.no

Selv om Ibiza 25 Sport Cabin har relativt tjukke pongtonger langs fribordene, sliter jeg litt med å kalle dette en RIB. Skroget er nemlig basert på den populære Ibiza 24 Touring og er i så måte svært levedyktig selv uten støttehjelp fra gummipølsene. Om disse er montert mest med tanke på design eller brukervennlighet fremstår noe uklart, men det hersker uansett liten tvil om at permanent fendring er en fordel ved brygga eller i trange gjestehavner. At politiet alt har gått til anskaffelse av en 25 Sport ser vi helt klart poenget med.

Bruksbåten

Som nevnt er designen alltid en smaksak, men at denne båten er praktisk og gjennomtenkt, råder det liten tvil om. Finishen er som alltid god og det oser kvalitet av 25 Sport Cabin. Cockpiten er dyp og lukket, noe som gir nødvendig trygghet for barnefamilien. Unntaket fra regelen må være den noe utfordrende fremferden til fordekket, for sidedekkene er i smaleste laget og de lave støtterekkene er mer til hinder enn hjelp.

Akterbenken gir fin plass for fire, men kunne med fordel vært noe dypere for de langbente. Da er vi mer fornøyde med ståbenken ved førerposisjonen, som gir utmerket støtte og som kan felles fremover dersom man ønsker å sitte vendt mot akterbenken. Den teakpyntede badeplattformen er usedvanlig velformet for en DC-båt å være. Her bak finner vi en stor badestige, to fine stuv for tauverk samt tilstrekkelig med beinplass til at man ikke snubler i motor og kabler. Ferdig duket for vannsport, med andre ord.

Førerbenken er naturlig nok myntet på stående kjøring, noe den moderat vinklede plotterskjermen minner oss om. I vanlig Ibiza-ånd er instrumenteringen ryddig, ergonomien upåklagelig og den sentrerte førerposisjonen byr på fin ergonomi. Dashbordet er fornuftig nok også gråfarget, noe som hjelper på skarpe solskinnsdager.

Også under fordekket er Sport Cabin sportslig enkel, men plassen er god for to overnattende og liggekomforten mer enn tilstrekkelig. Et pumpetoalett har blitt et must i denne klassen, men i hovedsak tror vi at cuddyen blir et stort stuverom for brorparten av Ibiza-kjøperne.

Trygg

Når du har en fireliters, 300 hk V6'er på hekken kan nærmest en hvilken som helst båt bli sportslig. Den stillegående Suzukien er likevel så sivilisert i sitt samspill med Ibiza 25 Sport at fremferden virker mindre aggresiv enn kreftene skulle tilsi. Missforstå meg rett: 51 knops toppfart og 0-30 knop på 10 sekunder er nok til å distansere de fleste. Det er også med en slags sofistikert råskap at kreftene skyver denne skuta opp og frem, nærmest uansett fartsområde. Å gå ned til 200 hk blir likevel nesten som "kjedelig" å regne når du først har vendt deg til kraftpakken DF300.

I krappe svinger hugger naturlig nok Ibiza såpass at jeg savner sidesøtte i ståbenken. En mulighet her er selvsagt å bytte ut benken med separate racingstoler. Litt kavitering opplever vi også, men uten at dette sjenerer for mye.

25 Sport Cabin byr ikke på mye dramatikk. Ibiza er så kompakt og velbalansert, og gir så lite ulyd fra seg at fartsfølelsen uteblir fullstendig. Den knuser småsjøen uten nykker og gir et inntrykk av å gå på skinner. Bak vindskjermen er det fredelig og tørt, selv om man hører motoren godt ved toppfarten (91dBA). Likevel kan jeg knapt komme på noen båt rundt 25 fot som i denne topphastigheten skulle gi bedre passasjerkomfort for svigermor.

Det grenser til pirking å kritisere sjøegenskapene til Ibiza 25. De er fantastiske for denne klassen å være. Men imagen som sportsbåt svekkes litt i savnet av mer presise trimmuligheter. Ibiza byr dermed ikke på de største utfordringer - men er desto mer kjørevennlig for alle.

Les vår første test av Ibiza 25 Sport Open og Cabin.

Les også om søster Ibiza 26 Touring. og innenbordsversjonen 28 Weekender .

Denne saken ble første gang publisert 13/01 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også