Av Norges 20 mest solgte biler i 2017, har 17 elmotor

Samtidig rømmer nordmenn fra avgiftsvinneren diesel.

PASSAT GTE: Nordmenn har kastet seg over biler med elmotor.
Publisert

Ny statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV) viser at Norge nå står midt oppe i en elektrisk revolusjon som har gått raskere enn de fleste har sett for seg.

Les også: Hybrider reddes i statsbudsjettet for 2018 - dieselbiler vinner

Samtidig skyr vi nå dieselbiler som pesten, til tross for at regjeringen nylig vedtok å gjøre dieselbiler til avgiftsvinneren i statsbudsjettet for 2018. I november var kun 21,1 prosent av nye personbiler som ble registrert i Norge en dieselbil.

På få år har altså dieselsalget i Norge kollapset. På sitt høyeste var dieselandelen rundt 75 prosent i 2011.

Les også:Rapport: - Selv i land med den mest skitne strømmen, er elbiler mer miljøvennlig

El og hybrid tar alt

Til sammenligning var 34,9 prosent av alle nye registrerte biler en hybridbil.

Statistikken viser også at 19,7 prosent av alle nye biler var en ren elbil. Denne statistikken lyver derimot ganske mye: Omtrent 25 prosent av elbilsalget ikke kommer med i statistikken fordi den formelt er bruktimportert. Det som skjer er at helt nye elbiler selges i Norge etter først å ha blitt registrert i utlandet av politiske hensyn.

Reelt var nesten 25 prosent av alle nye biler i november en elbil.

Les også: Det har dukket opp et elbil-problem ingen liker å snakke om

Til sammen betyr det at nær 60 prosent av nybilsalget i Norge er enten elbil eller hybrid.

17 av 20 bestselgere har elektrisk motor

En titt på listen over de 20 mest solgte bilmodellene i Norge så langt i år, viser at hele 17 av bilene leveres enten som ren elbil eller hybrid - og at den første ikke-ladbare utgaven havner på en 10. plass.

  1. VW Golf (elbil og ladbar hybrid)
  2. BMW i3 (elbil)
  3. Toyota Rav4 (hybrid)
  4. VW Passat (ladbar hybrid)
  5. Toyota Yaris (hybrid)
  6. Mitsubishi Outlander (ladbar hybrid)
  7. Toyota C-HR (hybrid)
  8. Nissan Leaf (elbil)
  9. Tesla Model X (elbil)
  10. Skoda Octavia (forbrenning)
  11. Toyota Auris (hybrid)
  12. Volvo V90 (ladbar hybrid)
  13. Tesla Model S (elbil)
  14. Mercedes GLC (ladbar hybrid)
  15. VW Tiguan (forbrenning)
  16. BMW 2-serie (ladbar hybrid)
  17. Hyundai Ioniq (elbil og ladbar hybrid)
  18. Peugeot 3008 (forbrenning)
  19. Renault Zoe (elbil)
  20. Audi A3 (ladbar hybrid)

Resultatet av denne listen er at det oppgitte CO2-utslippet på nye biler registrert i Norge har vært på et historisk lavt nivå i samtlige av årets måneder.

I november i år var gjennomsnittstallet 81 gram per km, noe som er 7 gram lavere enn samme måned i fjor.

Les også: Ukjent regel gir nye el- og hybridbilkjøpere et økonomisk strømsjokk