Audi A6 Avant Quattro: Familieluksus med super-rabatt
God plass, 4x4 og massevis av utstyr.

En drømmebil trenger ikke å være en superbil eller en rå sportsbil - det kan også være en mer eller mindre perfekt familiebil. For veldig mange er derfor en Audi A6 Avant quattro nettopp en drømmebil: Flott, praktisk og stilig - men kostbar som ny. Særlig om du vil ha den med "riktig" utstyrspakke.
Men så var det bruktmarkedet, da. Det er dit vi som ikke har råd til nybilen vi ønsker oss drar. Og nå har det dukket opp en Audi A6 Avant med full S-line-pakke, som bør være et interessant prospekt for mange.
Les også: Nå kan du gjøre bruktbil-kupp

Rundt millionen ny
2012-modellen er importert, uten at det MÅ være negativt. Det gjelder bare å sjekke ut at historikken er vanntett, så godt det lar seg gjøre.
Og mens en slik bil, med det utstyret denne bilen har, kostet nærmere en million kroner ny, får du den her til drøyt 400.000 kroner.
Da har den rukket å rulle hele 114.000 kilometer på den korte tiden siden den forlot fabrikken. Men det er mye bil igjen her, likevel.
Les også:Audi A6: Denne bruktbilen bør du styre unna
Mye utstyr
Når det gjelder drivlinje og utstyr er dette mer eller mindre som bestilt for norske kjøpere: S tronic automatgir, quattro firehjulsdrift, 3-liters diesel på 204 hk og skinninteriør.
Men det stopper ikke der. For du får også komfortseter med både varme og kjøling, webasto med fjernkontroll, adaptiv cruise control, ryggekamera og ikke minst LED hovedlys. Sistnevnte gir bilen et langt mer sportslig og agressivt utseende enn de vanlige xenon-lysene.
Forøvrig er det brukt et stadig vanligere "triks" blant bruktbilselgere: Felgene på bildene koster ekstra. De som følger med er 17" – mot 20" som er avbildet.
Det er heller ikke med vinterdekk til denne prisen.

Historikk fra Tyskland
I følge annonsen har den hatt én eier i Tyskland, som har brukt bilen til langkjøring. Alle servicer er tatt hos merkerforhandler, og det står at kilometerstand kan garanteres. Hvis det stemmer, er det gode sjanser for at bilen er i bedre stand enn norske biler med samme kilometerstand.
Siste service er nettopp tatt og det følger med NAF-test. Du kan også få opptil 24 måneders garanti – men det har også sin pris. Akkurat hva det koster, opplyses ikke om i annonsen.
Forøvrig er fargen, sort lakk, rimelig safe. Populært og fint. Men det er mye jobb med å holde den ren og pen, og riper og steinsprut synes godt.
Innvendig er det beige skinn i dører og på stolene, kombinert med listeverk i tre. Ikke helt etter alles smak. Men det er i alle fall mørkt gulvtrekk, som gjør det litt mer praktisk.
Les også:Audi A6 eller Subaru Legacy: Hvilken skal jeg velge?
Sprek
3-literen som er nedtunet fra 245 hk til 204, er slett ikke slapp i fisken av den grunn. 0-100 km/t leveres på svært kvikke 7,2 sekunder, samtidig som blandet forbruk sniker seg under 0,6 l/mil.
Bagasjerommet på stasjonsvogna er på 565 liter, som er bra, om ikke best i klassen.
Bilen står til salgs i Gjøvik. Men vær kjapp – for denne kommer ikke til å bli liggende lenge.
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:
Vanlig stasjonsvogn? Nei, dette er et sjeldent råskinn!
Denne kommer mange til å drømme om