Poncho

Dette er høstens it-plagg

Det er spesielt ett plagg som skiller seg ut denne sesongen.

SKAPER VENTELISTER: Ponchoen fra Holzweiler er så populære at man må sette seg på venteliste for å få kjøpt plagget.
SKAPER VENTELISTER: Ponchoen fra Holzweiler er så populære at man må sette seg på venteliste for å få kjøpt plagget. Foto: FOTO: produsenten
Sist oppdatert

Skal du kjøpe deg én ny ting denne høsten, bør det definitivt være en poncho.

Det komfortable plagget er et must-have denne sesongen, og både fashionistaer og motebloggere har allerede trykket ponchoen til sitt bryst.

Tar du et kjapt søk på Instagram med hashtaggen «poncho», får du dessuten opp i underkant av 400.000 bilder.

- Poncho-trenden er genial fordi den er så allsidig, praktisk og ikke minst varm. Også er den perfekt i mellom sesongene, kommenterer stylist Cecilie Mevatne.

Populær blant kjendisene

Ponchoen fikk sin store tilbakekomst i moteverdenen allerede forrige høst.

Etro, DKNY og Roberto Cavalli var blant motehusene som viste frem plagget på catwalken, og som det engelske ordtaket sier; «three makes a trend».

POPULÆR BLANT KJENDISENE: Burberry sin poncho med blokk-print ble meget populær blant kjendisene i fjor høst, og du kunne til og med få initialene dine på plagget.
POPULÆR BLANT KJENDISENE: Burberry sin poncho med blokk-print ble meget populær blant kjendisene i fjor høst, og du kunne til og med få initialene dine på plagget. Foto: FOTO: Getty Images

Men det var Burberry Prorsum som virkelig satte plagget på motekartet igjen, med sine fargerike ponchoer med blokk-print.

Ponchoen deres var en klar vinner blant kjendisene, og stjerner som Victoria Beckham, Sarah Jessica Parker, Olivia Palermo, Rosie Huntington-Whiteley, Alexa Chung og Cara Delevingne var alle flittige brukere av sine Burberry-ponchoer med personifiserte initialer.

Så populært var plagget, at Burberry faktisk kunne vise til en økning i omsetning på hele 9 prosent fra oktober i fjor til mars i år, skriver The Guardian.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PÅ CATWALKEN (f.v.): Burberry viste frem flere ulike varianter av ponchoen i fjor høst. Under årets catwalkvisninger ble modellene til Ralph Lauren blant annet kledd i hvite varianter med frynser. Chanel på sin side gikk for en variant med rutemønster.
PÅ CATWALKEN (f.v.): Burberry viste frem flere ulike varianter av ponchoen i fjor høst. Under årets catwalkvisninger ble modellene til Ralph Lauren blant annet kledd i hvite varianter med frynser. Chanel på sin side gikk for en variant med rutemønster. Foto: FOTO: Getty Images

Lange ventelister på plagget

Ponchoens popularitet ser ikke ut til å avta med det første.

Burberry håper på å fortsette sin suksesshistorie også denne vinteren, og sendte modellene nedover catwalken i boho-inspirerte ponchoer da de viste frem sin høstkolleksjon tidligere i år.

Det samme gjorde blant annet Missoni, Etro, Kenzo, Ralph Lauren og Chanel.

Her hjemme opplever de mest populære merkene at det allerede er lange ventelister på plagget, til tross for at det fortsatt er sommer og varmt i været.

- Jeg kan bekrefte at det har vært venteliste på Holzweiler-ponchoene, og vi har gjort re-ordre av disse flere ganger, forteller Jan Svean hos Svean på Paleet i Oslo.

- Vi kommer sikkert til å være utsolgt lenge før vinteren kommer, legger han til.

Anett Ringstad driver klesagenturet Colina Agency og eier Ganni-butikkene i Stavanger og Hegdehausveien i Oslo. Hun kan bekrefte at de opplever det samme.

- Ponchoene våre er helt utsolgt, og vi har nå venteliste i våre egne butikker i Sandvika, Stavanger og Hegdehaugsveien.

Ringstad forteller at plagget har blitt revet bort på under to uker i butikkene deres.

- Hovedlageret til Ganni er også utsolgt, så vi kan virkelig si at de har vært populære, kommenterer hun.

Plaggets popularitet vises også i at ekstremt mange klesmerker har inkludert ponchoen i sine kolleksjoner for høsten.

Du kan finne både lange og korte varianter, med eller uten frynser, fargerike eller monotone – med andre ord noen for enhver smak.

Artikkelen fortsetter under bildet.

ULIKE VERSJONER (f.v.): Holzweiler, kr 2400. Vila kr 299. Becksöndergaard, kr 1449. Indiska, kr 349.
ULIKE VERSJONER (f.v.): Holzweiler, kr 2400. Vila kr 299. Becksöndergaard, kr 1449. Indiska, kr 349. Foto: FOTO: produsenten

Slik styler du plagget

Det finnes utallige måter å style plagget på, men stylist Mevatne mener det ofte kan være lurt å ha én ting i bakhodet når man skal gå med poncho.

- Bruk et belte i livet. Dette gjør at du markerer midjen, noe som er nødvendig for å gjøre ponchoen mer kledelig, tipser hun.

Maria Amor Kvalheim, som jobber som stylist og er moteansvarlig i Kamille, stemmer i:

- Når du har på deg en poncho, forsvinner silhuetten din og du ender lett opp med å se ut som et telt.

Ved å fremheve midjen unngår du den typiske telt-looken som kan gjøre at du ser større ut enn du faktisk er.

- Bruker du et belte i livet, er ponchoen et plagg som passer de fleste kroppsfasonger. Det er svært få som kan gå med den helt løst, kommenterer Kvalheim.

Begge stylistene påpeker at det også er viktig å balansere en slik vid fasong som ponchoen har med noe smalt.

- Når du har mye volum oppe, bør du går for noe strammere nedentil, mener Kvalheim

Har du en løs kjole under, råder Mevatne deg til å gå for bare ben og høye, smale støvletter

- Og unngå for all del å bruke ponchoen i kombinasjon med et plagg som joggebuksen!

Føler du at ponchoen kutter deg i høyden og øker deg i bredden, anbefaler Mevatne at du kombinerer plagget med trange jeans og et par høyhælte støvletter.

- Høye hæler vil gi deg et løft og gjøre at du ser lengre ut, det samme vil mørke underdeler, forteller Kvalheim.

Hun synes en poncho over en skjorte og smale skinnbukser passer perfekt som hverdagsantrekk.

Kvlaheim tipser videre om at du kan bruke ponchoen over både skinnjakken og denimjakken når gradestokken begynner å synke – så får du brukt disse plaggene lengre utover høsten. Eller du kan bruke den alene som ytterplagg over en deilig strikkegenser.

- Eller bruk ponchoen som en kjole ved å feste et belte i livet og ha bare strømpebukser under, tipser Mevatne.

ULIKE PRISKLASSER (f.v.): Tommy Hilfiger, kr 1600. Bik Bok, kr 299. H&M, kr 299. Ganni, kr 1749.
ULIKE PRISKLASSER (f.v.): Tommy Hilfiger, kr 1600. Bik Bok, kr 299. H&M, kr 299. Ganni, kr 1749. Foto: FOTO: produsenten
BILLIGE VARIANTER (f.v.): Vero Moda, kr 199. Mango, kr 349. Miss Selfridges/Zalando.no, kr 349. Lindex, kr 399.
BILLIGE VARIANTER (f.v.): Vero Moda, kr 199. Mango, kr 349. Miss Selfridges/Zalando.no, kr 349. Lindex, kr 399. Foto: FOTO: produsenten

Denne saken ble første gang publisert 20/08 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også