Prøvekjørt: XO Explr 9
Tøff alu-båt med overraskelse på hekken
Den solide helårsbåten får en ekstra dimensjon med mulighet for utenbords dieselmotor.
XO markedsføres av den finske verftet som crossover, et begrep som er blitt særlig kjent fra bilbransjen som bruker det på høyreist biler som ikke er naturlig å omtale som SUV.
I tilfellet XO Explr 9 kan det også bety ekstraordinær, ikke minst fordi skroget er laget av aluminiumsplater etter militære spesifikasjoner. Langs kjølen er tykkelsen åtte millimeter, fem millimeter i resten av bunnen og fire millimeter i fribordene.
De bærende bunnstokkene er fem millimeter tykke og er sveiset mot innsiden av skroget. Det skal gi en meget stiv og solid konstruksjon.
22 graders skrogvinkel gir som regel gode sjøegenskaper, og det viser seg at dette aluminiumsskroget ikke er noe unntak. Det mest særegne med akkurat dette testeksemplaret, er den dieseldrevne utenbordsmotoren fra Cox på akterspeilet. En 4,4 liters V8-motor med 300 hestekrefter og dreiemoment på 949 Nm.
Må kjøre mye før diesel lønner seg
Ifølge prislisten for XO Explr 9 koster det rundt 650 000 ekstra å velge en Cox diesel sammenlignet med standardmotoren, en Mercury V8 med 300 hk. Til gjengjeld følger NMEA 2000 og Dometics Optimus-styring med. På den annen side er dieselpåhengeren billigere enn en tilsvarende innenbordsmotor, dersom det er valget man står overfor.
Kort sagt handler det om å velge mellom full badeplattform og mindre stuerom (innenbords), eller delt badeplattform og et gigantisk stuerom akter (utenbords). Med påhengsmotor slipper man også det vedlikeholdskrevende drevet.
For at dieselalternativet skal lønne seg økonomisk, må man bruke båten mye. Det regnestykket må gjøres ut fra eget bruk og behov. Viktige faktorer er omtrent 30 prosent lavere forbruk, lengre serviceintervaller og antatt lengre levetid.
Mest for profesjonelle
Dessuten spiller selvsagt forskjellen i pris mellom avgiftsfri diesel og bensin en stor rolle her i Norge. Det er ganske store lokale forskjeller, men i mai 2025 ser det ut til at rundt 15 kroner per liter for diesel og 24 kroner for bensin kan brukes som utgangspunkt.
For vanlige fritidsbrukere vil det ta så mange år at det neppe er økonomisk, men for profesjonelle brukere med hyppig bruk kan det være interessant. I Norge representerer Suzuki-importør Erling Sande de svenske Cox-motorene, med forhandlere i Bergen, Ålesund og på Hitra.
Motorlyden
Under vår prøvekjøring i den finske skjærgården merkes en annen fordel med dieselpåhengeren: Det imponerende dreiemomentet. Spesifikasjonene for den 4,4-liters V8-dieselen med 300 hk viser hele 949 Nm, mens en bensinmotor med samme effekt gir rundt 380 Nm.
Vi hadde ikke to båter med ulik motor for direkte sammenligning, men jeg kjenner tydelig at XO Explr 9 med Cox 300 ikke mister fart i det hele tatt, selv i krappe, energikrevende svinger.
Til tross for at motorens deksel er laget av dårlig lydisolerende karbonfiber og mangler demping, oppleves ikke motorlyden som særlig plagsom. Den er mørkere, grovere og mer rumlende enn en bensinmotor, og nesten helt fraværende når den bakre skyvedøren i kabinen er lukket. Da kommer imidlertid skranglingen fra takluken enda tydeligere frem – noe som også var merkbart tidligere.
Deilig med dempet stol
Førerplassen er ellers forbilledlig utformet, med alle betjeningsorganer innen rekkevidde, matte paneler som hindrer sjenerende reflekser, og plotteren er lett synlig uten å være i veien. De store vindusflatene gir god utsikt for både fører og passasjerer.
Førerstolen har støtdemping fra Scandinavian Seat Suspension Systems. Den er standard og tar komforten til et nytt nivå. For å få samme understell til passasjerstolen må man betale cirka 37 000 kroner.
Passasjerplassen i testbåten har i stedet en standard sittebenk for to personer. Det medfører at den langsgående sofaen på babord side ikke er helt egnet til å strekke seg ut i. Begge sofaene kan imidlertid slås sammen til en romslig dobbeltseng i hele kabinens bredde. Standardløsningen gjør at det er nok sitteplasser for de åtte personene XO Explr 9 er CE-godkjent for.
De solide, sotede skyvedørene i glass åpner ut mot akterdekket. Ved lav fart kan også den fremre døren, som er hengslet, stå åpen for lufting. Et 42-liters kjøleskap (ekstrautstyr) er smart plassert i førerkonsollen under instrumentpanelet.
I konsollen foran copiloten er det plass til et minitoalett med elektrisk WC, servant med dusj og ferskvannssystem. Alt dette er ekstrautstyr. Når man først er på plass, går det greit, men plassen er såpass begrenset at man må rygge inn og så sette seg.
Tøft, men ikke alltid praktisk
Fordekket er beskyttet med høyt fribord og kraftige, svartlakkerte rekker. For å unngå tilgrising må putene legges til side når man går om bord. Den todelte lasteluken i baugen skjuler en romslig ankerboks med plass til fendere eller lignende. Flere stuerom finnes under hver sittebenk, og gir et inntrykk av god plassutnyttelse.
Mange synes den rette, vertikale baugen gir et tøffere og mer moderne utseende, men er ikke alltid like praktisk som en tradisjonell skrånende baug når man skal legge til. XO Explr 9 har derfor en tykk gummidemper i baugen. Passasjen på utsiden av hytta er smal – en avveining for å gi mer plass i kabinen. Du kan ta sjansen og balansere deg rundt, men det fordrer gode sko og rolig vær.
Akterdekket er ikke veldig stort, men kan utstyres med sofa i le bak kabinen. På hver side av påhengeren er det badeplattformer. Den på babord har solid stige og bøyle som gjør det enklere å komme om bord etter bading.
Vi Menn Båt mener:
XO Explr 9 er den minste av båtene i denne serien, men får et ekstra løft med dieselmotor. Hvis du vil ha mer kjørestyrke på hekken enn med 300 hk V8, er Mercury V10 400 hk et godt alternativ til diesel.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2025