«Victoria's Secret» får kritikk for retusjerings- tabbe
Hvor ble det av den andre halvparten av bakenden hennes?

(SIDE2): Det er langt ifra første gangen «Victoria's Secret» kritiseres for retusjeringstabber i katalogen sin, og nå er de igang igjen.
Denne gangen er det et bilde som ble lagt ut på deres Facebook-sider i slutten av september som vekker oppsikt. Bildet viser en brunette, som poserer mot en vegg iført merkets undertøy.
Men mange mener det er noe som mangler, nemlig den andre halvparten av modellens bakende, skriver The Daily Mail.
Mangler en del av bakenden?
- Forferdelig dårlig Photoshop-jobb. Dette er totalt unødvendig. Skulle ønske dere kunne ha tatt lærdom fra Aerie, skriver en, og sikter til undertøysmerket Aerie som fronter sine kampanjer med uretusjerte modeller.
- Kan vi slutte å gjøre kvinners kropper til objekter, ved å endre, skifte størrelse, og å kutte dem opp? Dette ser ut som om det er ment å være en anti-retusjering og anti-bodyshame-kampanje, med tanke på hvor bisarre armene og den venstre bakdelen ser ut. Jeg foretrekker rumpa mi som den er, skriver en annen.
Tidligere har man funnet manglende armer i katalogene deres, sammen med uproposjonerte skuldre og ben, og Candice Swanepoel fikk bryster av to forskjellige størrelser.
En påstått industriveteran, som ønsket å være anonym fortalte i et intervju med XO Vain at han vanligvis fjerner minst mellom fem og ni kilo fra hver modell har retusjerer.

- Gjør henne litt slankere
- De vil alltid ha det for tynt. De vil ha tynnere midjer og tynnere ben, sier han.
- Og disse kvinnene er allerede tynne. Dette er kvinner man kanskje til og med ville ha sagt var for tynne, og likevel sier de «gjør henne litt slankere der», og jeg kan ikke annet enn å lure på hva det er de egentlig ser.
Den anonyme kilden hevdet også at han hadde blitt bedt om å retusjere verdens kanskje vakreste kvinner, «Victoria's Secret»-modellene, for katalogen deres.
- Du vil ikke tro det om jeg fortalte deg noen av tingene som fikses på, på en daglig basis. Det er for eksempel noen utidige fraser som retusjererne har kommet opp med de siste årene, som «vagina armpits», sier han.
LES OGSÅ:Satset på naturlige modeller uten retusjering - salget økte kraftig
Uretusjert
Nevnte Aerie har som nevnt valgt å gå motsatt vei, og de håper å inspirere unge kvinner til å være fornøyde med sin naturlige kropp, og skjønnhet, istedenfor å sulte seg selv mot de ofte uoppnåelige skjønnhetsidealene frontet av moteindustrien.
LES OGSÅ: Lei av å bli lurt? Ny kampanje krever merking av retusjert reklame
Å bruke uretusjerte modeller i en kampanje, dog ikke tidligere uprøvd, har ved flere anledninger vist seg å være et svært smart grep. Ikke minst fordi slike kampanjer gjerne får stor oppmerksomhet både i inn- og utland.