Satset på naturlige modeller uten retusjering - salget økte kraftig
Klesmerket gjorde det motsatte av resten av bransjen.

For omlag et år siden valget klesmerket American Eagle å gjøre det motsatte av resten av motebransjen: De sluttet å retusjere bildene sine.
Resultatet var mer naturlige bilder, der både antydning til mage og strekkmerker dukker opp.
Det skal riktignok sies at det ikke akkurat er fyldige modeller merket har brukt. Likevel er det forfriskende å se motebilder der modellene ikke nødvendigvis ser ut som blankpolerte barbiedukker.
LES MER: Denne dama er 51 år gammel
Økning i salget
Valget om å droppe retusjering har tydeligvis slått an hos kundene også. I etterkant har salgt økt jevnt og trutt, på det meste med hele 13 % i kvartalet, melder UpWorthy.
Det er selvfølgelig umulig å vite om økningen i salget er et direkte resultat av beslutningen om å droppe retusjeringen, men det er uten tvil en effektiv markedsføringskampanje: American Eagle poster bilder i høyt tempo på Instagram, med hashtaggen #aerieREAL, og merket har også fått mye mediaomtale. Blant annet av Side3...
Nedenfor kan du se noen eksempler på American Eagles uretusjerte motebilder fra Instagram.
LES MER: Lindsay Lohan toppløs på Instagram