Hun er Max Factors nye kampanjemodell

50 år etter sin død booker skjønnhetsikon Marilyn Monroe fortsatt jobber.

Foto: The estate of Marilyn Monroe. LLC© marilynmonroe.com. MH Greene 2013 J.Greene
Publisert

(VIXEN): Hun var prisvinnende skuspillerinne, sangerinne, filmprodusent, modell og sexsymbol. Over 50 år etter sin død booker Marilyn Monroe fortsatt jobber. I fjor var hun den ikoniske duften Chanel No.5s ansikts utad, og nå blir hun global glamorøs ambassadør for sminkemerket Max Factor.

LES OGSÅ: Dette er makeupartistens skjønnhetshemmeligheter

– Jeg pleide alltid å drømme når jeg tittet utover Hollywood-natten; Det må være tusenvis av andre jenter som sitter alene, akkurat som meg, og drømmer om å bli filmstjerne. Men de skal jeg ikke bekymre meg for, for jeg vil det sterkest, sa Marilyn Monroe, som med hjelp fra Mr. Max Factor ble forvandlet fra Norma Jeane til den legendariske Marilyn Monroe på 1940-tallet.

LES OGSÅ: Dette er vinterens store makeuptrend

I år er det nemlig over 80 år siden Mr. Max Factor for første gang åpnet dørene til sitt makeupstudio Blonde Room i Hollywood. Her skapte han lookene til noen av Hollywoods største superstjerner, blant dem Marilyn Monroe som han gav det platinablonde håret og den karakteristiske looken med perfekt hud, røde lepper og markerte øyne.

– Marilyn gjorde fyldige, røde lepper, fløyelsesmyk hud og øyne markert med tykk eyeliner den mest ettertrakede looken på 1940-tallet, og det er en look som fortsetter å dominere mote- og skjønnhetsindustrien. Det er den ultimate looken for å definere glamour – ingen look kan måle seg mot den, sier Max Factor Global Creative Design Director, Pat McGrath om samarbeidet.

– Ved hjelp av en god dose ekspertise og makeupartisteriets kunst ble Norma Jeanes ansiktstrekk fremhevet og formet ved hjelp av makeup. Huden hennes var fløyelsesmyk og feilfri, øynene ble forlenget ved hjelp av eyeliner og leppene ble fremhevet med en fristende rød leppestift – og dette ble signaturtrekkene for hele looken.

Denne saken ble første gang publisert 06/01 2015.

Les også