Svenske godteriposer blir mindre

Men i Norge beholder vi samme størrelse.

Publisert

(SIDE2): De siste 30 årene har godteriposene bare økt i størrelse, skriver dn.se. På 70-tallet rommet en svensk smågodtpose rundt 175 gram, mens en full godteripose i dag veier mellom 500 gram og 4 kilo. Enorm forskjell, med andre ord. 

Men nå har en dagligvarebutikk i Stockholm tatt oppgjør med godteriforbruket. De har gjeninnført godteriposene fra 70-tallet, med plass til 175 gram godteri. Retroposene ble såpass populære at flere butikker rundt omkring i Sverige har hevet seg på trenden.

Butikken har også lansert mindre potetgullposer - og mindre brusflasker.

Dobbelt så store

Det er ikke bare i Sverige at godteriposene har blitt større de siste 30 årene. Det samme har også skjedd i Norge.

For noen år tilbake ble smågodtposene plutselig større, men det er fortsatt den gamle (og langt mindre) versjonen som brukes mest. Ifølge Candyking brukes den største posen kun til påske og Halloween.

VG målte innholdet i smågodtposene, og resultatet er mildt sagt sjokkerende. Mens de vanlige Candykingposene rommer 1500 gram smågodt, kan man få plass til hele 3 kilo smågodt i de største.

Vi puttet 20 biter smågodt i den minste Candykingposen, altså den som rommer 1500 gram. Slik ser det ut:

Jeg vet ikke med dere, men min smågodtpose ser ofte betraktelig fullere ut.

Kanskje Norge burde følge i Sveriges fotspor?

Brukes som skål

Vi ringte Patrick Svantesson, Country Manager i Candyking Norge, for å høre om de har vurdert å gjøre godteriposene mindre.

- Nei, men vi har testet mange forskjellige størrelser og vi prøver stadig ut nye ting, sier Svantesson, og legger til at de har kommet fram til at den nåværende posen er den folk flest ser ut til å være fornøyd med.

Det er mange faktorer som spiller inn. Ifølge Svantesson er det få som faktisk heller smågodtet over i en skål, så mange foretrekker den største posen fordi den har bredere bunn. Så river de av toppen og bruker posen som en slags skål.

- Vi får ofte spørsmål om vi kan bruke den største posen hele året. De liker at man ser bunnen bedre fordi det er enklere å lete gjennom innholdet. 

- Vi selger sukker

Svantesson forteller at de har testet mindre poser i Sverige, men at de likevel har solgt like mye godteri. Det kan altså tyde på at mindre godteriposer ikke vil føre til mindre sukker i norske hjem.

- Jeg tror nok det var mer designet på retroposene i Stockholm som gjorde at de ble så populære. Det er noe nostalgisk over det, og minner oss om å handle godteri som barn, mener Svantesson.

I mai blir alle Candykingposene gjenvinnbare.

- Så vi gjør det vi kan. Dessuten er vi jo ærlige på at vi selger godteri, vi selger sukker. Vi prøver ikke å si at dette er sunt, avslutter Svantesson.