- Stor sannsynlighet for at den blir lansert til Norge

Kategoridirektør i NorgesGruppen sier de er i forhandlinger med Coca-Cola.

COCA-COLA LIFE inneholder stevia og bidrar med færre kilokalorier sammenlignet med tradisjonell Coca-Cola. 
Publisert

(SIDE2):  Håper og tror at «Coca-Cola Life» blir lansert i Norge. 

Har stor tro på ny Coca-Cola

Tirsdag denne uken inviterte NorgesGruppen til presseseminar der temaet var «Sunne innkjøpsforhandlinger».

Rune Spikseth, kategoridirektør i Innkjøp i NorgesGruppen, etterlyser blant annet flere sunne produkter fra leverandørene.

- Det må satses mer på Nøkkelhullsmerkede varer og sunnere alternativer, uttalte Spikseth i sitt innlegg.

- I den forbindelse handler det ikke om å slutte å selge enkeltprodukter, men vi må kunne tilby alternativer og gi de sunnere alternativene bedre plassering.

Som et eksempel nevnte kategoridirektøren den nye Coca-Cola-varianten «Coca-Cola Life» som er en mer miljøvennlig brusvariant søtet med stevia.

- Vi har veldig tro på dette produktet og er i forhandlinger med Coca-Cola Norge, bekrefter Spikseth overfor Side2. 

- Dette er og må bygges opp som et sunnere alternativ til tradisjonell brus. Det er stor sannsynlighet for at «Coca Cola Life» kommer til Norge, mener han.

Kategoridirektøren har selv smakt på den nye Coca-Cola-drikken  og han er veldig positiv til produktet.

- Den smakte godt!

Produktet er allerede tilgjengelig i svenske butikker og ifølge Spikseth tyder det på at lanseringen har vært en suksess i nabolandet.

- I tillegg følger vi også godt med i sosiale medier og vi ser flere norske bloggere som smakt på og er positive til den nye Coca-Cola-varianten, forteller Spikseth.  

Coca-Cola Norge er derimot tause om eventuell norgeslansering.

- Vi kan ikke hverken bekrefte eller avkrefte spekulasjoner om nylanseringer av konkurransemessige årsaker, sier kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Enterprises Norge, Stein Rømmerud, til Side2.

Blandede tilbakemeldinger

Den nye «grønne» Coca-Colaen ble først lansert i Argentina i fjor som et prøveprosjekt. Nå er den lansert i Europa og brusen er tilgjengelig i blant annet Storbritannia og Sverige. 

Brusen er søtet med det naturlige søtningsstoffet stevia og flasken er også av den mer miljøvennlige sorten som er resirkulerbar der tretti prosent er laget av naturlig plantemateriale.

På grunn av dette har produktet blitt stemplet som en «grønnere og sunnere» Coca Cola-versjon, men flere helseeksperter har stilt seg kritiske til det nye brusproduktet.

Dr Sharon R. Akabas som er ansatt ved Columbia University’s Institute of Human Nutrition har tidligere uttalt til Huffington Post at hun stiller spørsmål ved om den nye Cola-drikken faktisk er et så mye bedre og sunnere valg - særlig for folk som sliter med overvekt og diabetes.

- Det kan gi et inntrykk av at steviasøtede produkter ikke inneholder kalorier, men dette er ikke nødvendigvis sant, sa Akabas og refererte til Sprite-brus søtet med stevia som et eksempel.

- Dette produktet inneholder en kombinasjon av stevia og sukker - noe som bidrar til en del kalorier, men ingen gode næringsstoffer.

Coca-Cola Life inneholder 27 kcal per 100 milliliter. Til sammenligning inneholder vanlig Coca-Cola 42 kcal per 100 milliliter, mens Coca-Cola Light inneholder mindre enn 1 kcal per 100 milliliter.