Gravide advares mot å spise for mye fisk
Men de bør fortsatt spise fisk hver uke.
(SIDE2): Gravide blir dynget ned av informasjon om mat de bør spise og ikke bør spise.
Nå har det kommet enda en studie som gir gravide mer å tenke på.
Den amerikanske studien viser at man kan få overvektige barn hvis man spiser for mye fisk i svangerskapet, skriver TV2.no.
Resultatet gjelder bare dersom man spiser mer enn tre fiskemåltider i uken. Studien, som har inkludert 26.000 kvinner i 11 europeiske land, antyder at mødre som spiser for mye fisk i svangerskapet får barn som er blant de tyngste fire- og seksåringene.
Merete Eggesbø, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet, har vært involvert i studien. Hun påpeker overfor TV 2 at det er snakk om store mengder fisk, og at få spiser så mye fisk i uka. Fordi fisk inneholder mange viktige næringsstoffer, er det dessuten viktig å spise fisk hver uke.
- Så gravide må ikke slutte å spise fisk, sier hun.