- En katastrofe for alle berørte
Nordlandssykehuset har tolket celleprøver feil siden 2006.
(Avisa Nordland): AN deltar på en pressekonferanse på Nordlandssykehuset. Bakgrunnen for innkallingen til pressekonferansen er at Salten politidistrikt har åpnet etterforskning av Nordlandssykehuset etter at en pasient har anmeldt dem for feiltolkning av hennes celleprøver.
LES MER:Har feiltolket celleprøver i år
Barthold Vonen, medisinsk direktør i Nordlandssykehuset innledet pressekonferansen med å si:
- Norlandssykehuset beklager dypt for de pasienter som har fått forsinket sin kreftdiagnose. Det er det viktigste for meg å si først. Vi beklager dette dypt. I den grad vi er i stand til det tar vi innover oss dette dypt for hva det kan bety for disse enkeltmenneskene.
Rutine
Alle kvinner mellom 25 og 65 år innkalt til underlivsundersøkelse hvert tredje år. Formålet er å få ned antallet som får livmorhalskreft. Vonen sier at det ikke er noen holdepunkter for at sykehuset har feildiagnostisert denne krefttypen i alle tilfeller.
- Dette er ikke en bortforklaring. Vår diagnostikk har vært trygg. Men for to pasienter har det vært en veldig uheldig utvikling - det må jeg bare understreke, sier Vonen.
Har funnet sju tilfeller
Nordlandssykehuset har de siste månedene regransket 800 celleprøver de i utgangspunktet var besvart som normale, etter at de to tilfellene har feiltolkninger ble oppdaget.
- Vi har funnet ytterlige fem avvik. Det er ikke holdepunkter for at de har fått et så alvorlig utkomme som de to andre pasientene, sier Vonen.
Systemsvikt
Vonen sier at det har vært en viss systemsvikt.
- Så lenge mennesker behanlder andre mennesker vil vi gjøre feil. Men det betyr ikke at vi hele tiden forsøker å redusere antall feil og ha et målrettet arbeid for det, sier Vonen, og fortsetter:
- Masseundersøkelsesprogram som dette vil bedømme noen friske prøver som syke, og noen syke som friske. Men hvordan kan det skje for samme pasient tre ganger på rad? Det spør jeg meg selv om. Det er lav sannsynlighet for at slikt kan skje, men det har skjedd. Det har gjort stort inntrykk på oss, sier Vonen.
Tar ansvaret selv
Etter at Vonen har gitt pressen en innføring i problematikken, åpnes det for spørsmål fra de frammøtte:
- Er pasientene i dag klar over at prøvene er feiltolket?
- Jeg kan ikke svare på det. Den som har bestilt prøven har fått svar - den som har med pasienten å gjøre, svarer Vonen.
Det er flere ansatte ved Nordlandssykehuset som har feiltolket celleprøvene.
- Hvem er ansvarlig for dette?
- Jeg står ansvarlig for at ansatte skal ha oppdatert kunnskap.
Åpenhet
- Åpenhet er en selvfølge i disse tilfellene. Men det er avdekt klare avvik i disse tolkningene for flere år siden.
- Hvorfor vente til etter politianmeldelse?
- Ja, vi ventet til etter politianmeldelsen, men også til at vi var ferdig med behandlingen av sakene i vårt kvalitetsutvalg. Det er ikke politianmeldelsen som har bestemt tidspunkt. Vi har mange avvikssaker vi ikke går ut med, men denne saken har hatt alvorlige konsekvenser for pasienter, og det er dette vi går ut med, sier Vonen.
Ingen konsekvenser for ledelsen
Denne saken vil ikke få konsekvenser for dagens ledelse på Nordlandssykehuset.
- Ledelsen har arbeidet systematisk med å bedre våre kvalitetssystemer. Noe har vi lyktes med, men vi har mye igjen. Ledelsen er glad for at vi har oppdaget dette. Vi forstår det sånn at det er et tegn på at vi fortsetter dette arbeidet, og bli her, sier Vonen.
Ifølge ham har saken vært en stor katastrofe for de ansatte som har vært involvert:
- De ansatte som arbeidet med dette er ansatte som bruker sitt yrkesliv i helsetjenesten. Det er krevende diagnostikk de driver med, og de har et sterkt ønske om å gjøre riktig. For de ansatte som er berørt, har dette vært en katastrofe., sier Vonen.
Ventet seks måneder på møte
En av de pasientene som fikk beskjed om at hun var frisk selv om hun hadde kreft, kontaktet Nordlandssykehuset for å få til et møte. Det tok et halvt år før møtet ble noe av.
- Hun ville møte medisinsk direktør. Jeg var borte i fem måneder, det er forklaringen på lange tiden, sier Vonen.
Han tar selvkritikk på at Nordlandssykehuset ikke tok initiativ til møtet i utgangspunktet.
- Hun ba selv om å få møte oss, det var ikke vi som inviterte henne inn. I ettertid har jeg tenkt at det var vi som burde gjort det, sier Vonen.