Hjerneoperasjoner på Youtube og Twitter:

Legger hjerneoperasjonen ut på nettet

De tvitrer under hjerneoperasjonen og promoterer seg på Youtube. Velkommen til sykehus 2.0.

SJEKK KIRURGEN: Hjerneoperasjoner florerer på Youtube.
SJEKK KIRURGEN: Hjerneoperasjoner florerer på Youtube. Foto: FOTO: Youtube
Sist oppdatert

Et Youtube-søk på "brain surgery" gir over 2000 treff. Videotjenesten byr på et rikt utvalg av hjerte- og hjerneoperasjoner.

Amerikanske sykehus er rammet av dårlig økonomi og bruker nå de digitale kanalene for alt det er verdt.

Populær hjerne-video

En artikkel i New York Times forteller om pasient Shila Renee Mullins operasjon for å fjerne en ondartet svulst i hjernen.

Operasjonen skjedde ved Methodist University Hospital i Memphis.

Sykehuset bruker operasjonen i reklameøyemed for å vise potensielle pasienter hva de kan. I sykehusets 51 minutter lange video-websending av Mullins' hjerneoperasjon er pasienten ved bevissthet og prater mens kirurgene opererer hjernen hennes.

Les også: På tide å sjekke hørselen?

Videoen inngår i en såkalt "infomercial" og er omtalt i avisannonser der det ikke er denne pasienten som er avbildet, men en vakker og langt yngre modell.

Websendingen er sett 2212 ganger, mens 21.555 har sett en omtale av den på Youtube. Tre personer har bedt om å bli operert ved dette sykehuset etter å ha sett videoen, skriver New York Times.

KIRURGISK NÆRBILDE: Youtube-videoene viser imponerende detaljrike bilder fra de kirurgiske inngrepene.
KIRURGISK NÆRBILDE: Youtube-videoene viser imponerende detaljrike bilder fra de kirurgiske inngrepene. Foto: FOTO: Youtube

Gjør seg lekre på nett

Sykehusene i USA bruker i økende grad nettsteder og sosiale nettverk som Youtube, Facebook og Twitter til å markedsføre seg.

Slik kan de selge seg inn til pasienter, skaffe seg donorer, informere om nye operasjonsmetoder og gjøre seg attraktive for de dyktigste legene.

Ved flere sykehus bruker kirurger Twitter til å "live"-melde fra operasjonstuene, mens pasienter oppfordres til å blogge om sine erfaringer.

Les også: Bivirkningene du ikke visste om

Overrasket

Steinar Pedersen, leder for Nasjonalt senter for telemedisin ved Universitetssykehuset Nord-Norge i Tromsø, tror norske sykehus har mye å lære av informasjonsåpenheten ved mange amerikanske sykehus.

- Jeg har tidligere besøkt flere sykehus i Boston og ble svært imponert over hvor åpne de er. Websidene deres er helt utrolig informative. Pasientene kan meddele sine erfaringer, vurdere legene etter inngrep og få innblikk i hvor mange operasjoner de har gjort, hvor de har jobbet før og så videre.

Pedersen synes Youtube-trenden er spennende.

- Dette er overraskende og kommer tidligere enn jeg trodde. Men det er nok en naturlig videreutvikling av åpenheten ved amerikanske sykehus.

Les også: Slik hjelper du barnet når tennene kommer

Tvitrer mens de opererer

Ifølge Pedersen har norske pasienter generelt svært stor tiltro til helsevesenet og er ikke vant til å stille krav til sykehusene.

TA SJANSEN: "Vi er landets beste nevrokirurger for barn" er Youtube-budskapet fa Hopkins Children's Hospital.
TA SJANSEN: "Vi er landets beste nevrokirurger for barn" er Youtube-budskapet fa Hopkins Children's Hospital.

Sykehusene ligger langt etter andre sektorer, som bank og reiseliv, når det gjelder å være virtuelt tilstede for pasientene, mener Pedersen.

Dette har tvunget seg fram i USA.

Mens pasienter også her tradisjonelt har måttet stå med lua i hånda og takke og bukke for den sykehusplassen legen sender dem til, er bildet nå snudd, mener helsekonsulent Toni Cotrupi:

- Kunden har blitt nysjerrig. Nå gjør sykehusene hva de kan for å være åpne, sier han til New York Times.

Leger ved et sykehus i Detroit forteller om tvitring under pauser i operasjoner, mens sykehuset legger ut bilder og Youtube-videoer.

Minst 250 sykehus i USA er nå aktive brukere av YouTube, Facebook, Twitter eller blogger, hevder Ed Bennett, webstrateg ved University of Maryland Medical System.

Les også: Treffer der Google bommer

- Glansbilder på nettet

Men ikke alle er like begeistret for "Web 2.0"-tankegangen.

Personvernproblematikk og maleriske framstillinger av prakisen ved sykehusene kan slå hardt tilbake, dersom sykehusene ikke innfrir opphøyde forventninger.

REKLAMEPAUSE: Midt i videoen kommer promotion-teksten fra sykehuset.
REKLAMEPAUSE: Midt i videoen kommer promotion-teksten fra sykehuset.

Bio-etiker Jeffrey P. Kahn ved University of Minnesota er redd high tech-bildene skaper urealistiske forestillinger om sykehusene.

- Ønsker vi virkelig å se på helsesektoren på samme måte som en forbruksvare? spør han.

Stiller større krav

I Norge er problemstillingen snarere motsatt, synes telemedisin-eksperten Steinar Pedersen:

- Vi må venne oss til at pasientene i større grad blir kunder som stiller krav.

Både fritt sykehusvalg og den kommende helsereformen vil bidra til det, mener legen.

- Kommunene blir mektige kunder i helsesektoren og må lære seg å stille store krav, når skal velge hvordan de vil bruke pengene sine. Da må sykehusene gjøre mer for å konkurrere.

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også