Disse produktene kan inneholde noe helt annet i utlandet
En BigMac i Norge er ikke alltid lik som BigMac i andre land.

(SIDE2): Ny studie avslører at samme produkt i to ulike land kan ha store forskjeller på saltinnhold.
- Stort problem
Når man er ute og reiser så er det mange som svipper innom en kjent restaurantkjede. «Da vet man jo hva man får» - eller?
En ny studie som har analysert 19 kjente produkter fra McDonalds, Burger King, KFC, Subway, Kelloggs og Nestlé viser at saltinnholdet i tilsynelatende like matprodukter har store variasjoner avhengig av hvilket land man kjøper produktet i.
Den internasjonale studien har blitt utført av «World Action on Salt and Health» (WASH), ifølge Daily Mail.
Nå får matprodusentene kritikk fra eksperter som mener saltvariasjonene er urovekkende store.
Graham MacGregor, talsmann for WASH og professor i kardiovaskulær medisin ved the Wolfson Institute Queen Mary University of London, sier at å redusere saltnivået i maten er et viktig tiltak for å redusere tilfeller av blant annet høyt blodtrykk, hjerneslag og hjerteinfarkt.
- Dette er et stort problem siden det er mange mennesker som benytter seg av slik «mat på farten», forteller professor MacGregor.
Forskjeller
For eksempel inneholder en «Original KFC Fillet Burger» i Midtøsten 3,5 gram salt. Dette er tre ganger (!) så mye sammenlignet med det samme produktet kjøpt i Malaysia som inneholder 1,05 gram salt per burger.
En Bacon Double Cheeseburger fra Burger King kjøpt i Canada inneholder 2,85 gram salt, mens den samme burgeren kjøpt i New Zealand inneholder 1,92 gram salt.
Frokostblandingen Nestlé Fitness inneholder 2 gram salt per 100 gram i Russland, men kjøper du det samme produktet i Chile inneholder produktet bare 0,72 gram salt per 100 gram. I Norge inneholder Nestlé Fitness 1 gram salt per 100 gram.

Kellogg`s Cornflakes som selges i Venezuela inneholder 1,90 gram salt per 100 gram. I Storbritannia inneholder frokostblandingen 1,25 gram salt per 100 gram.
Kellogg`s All Bran i USA inneholder 0,65 gram salt per 100 gram, mens Kellogg`s All Bran i Norge inneholder 1 gram salt per 100 gram.
Bic Mac i Canada inneholder 2,55 gram salt per stykk. I Norge inneholder burgeren 2,2 gram salt.
- Ingen unnskyldning
Med slike store forskjeller i saltinnhold på like produkter kan dette bidra til store variasjoner på hvor mye salt befolkningen i de ulike landene får i seg, hevder WASH, og kritiserer produsentene for ulikhetene.
En rekke forhandlere mener at saltnivået i mat er et komplekst problem fordi dette blir påvirket av en rekke faktorer, blant annet kultur og individuelle preferanser.
Men en talsmann for WASH hevder at ulike smakspreferanser ikke kan brukes som en forklaring for at saltnivået er varierende fra land til land.
- Forskjellige smakspreferanser kan ikke brukes som en unnskyldning for forskjeller i saltinnhodet. Det er ikke ett land som har alle produktene med høyest saltinnhold, sier han til den britiske avisen.
- For eksempel så har USA det høyeste saltinnholdet i Kellogg`s Special K, men det laveste saltinnholdet av Kellogg`s All Bran.
I tillegg mener Clare Farrand, som også jobber i WASH, at funnene viser at produsentene fint kan redusere saltnivået i sine produkter.
- De er i stand til å lage produkter med mindre salt, men velger likevel å ikke gjøre dette, til tross for at dette kan påvirke forbrukerenes helserisiko.
Dette sier produsentene
Burger King har utsalgssteder i 98 forskjellige land og en talskvinne for selskapet sier at forskjellene på saltinnholdet skyldes ulike ernæringsmessige behov.
- Vi har lykkes med å redusere natriuminnholdet i mange produkter rundt om i verden. På grunn av varierende regelverk tillater Burger King en viss fleksibilitet i sine menyer i visse land.
Spencer Swarts for Nestlé sier at å redusere saltinnholdet i produkter påvirkes av en rekke faktorer, blant annet kulturforskjeller og individuelle preferanser.
Han sier at selskapet har redusert saltinnholdet i mer enn 2400 Nestle-produkter siden 2005 og at de har som mål å kutte saltet med ytterligere 10 prosent innen 2016.
- Utfordringen er å kutte saltet i matvarer uten at forbrukerne tyr til saltbøsser eller velger mat med høyere saltinnhold.
En talskvinne for Kellogg`s forteller til Daily Mail at også de er opptatt av å redusere saltmengden i sine produkter.
- Kellogg`s søker kontinuerlig etter måter til å forbedre ernæringsprofilen til våre produkter, blant annet å redusere saltnivået uten at det går utover smak eller kvalitet.
- Disse metodene varierer fra land til land av ulike grunner, blant annet bruk av råvarer, produksjon, kultur og preferanser hos forbruker.
Sandwich-kjeden Subway sier at tilsynelatende like produkter kan være forskjellig i ulike land på grunn av ulike leverandører.