- Disse produktene har vi mest tro på
Se matnyhetene du kommer til å kjøpe.

(SIDE2): I dag, tirsdag, slapp Norgesgruppen en mengde av årets 1500 matnyheter og blant disse er det særlig noen som spås en meget god fremtid i butikkhyllene.
Nå skal vi drikke asparges og grønnkål
- Vi skal spise grønnere, grovere og renere, sier Vegard Kjuus, leder for matkjedene Meny og Ultra på et pressetreff arrangert av NorgesGruppen.
Det er særlig tre produktnyheter han mener kommer til å slå godt an hos forbrukerne.

- Vi ser en sterk helsetrend og lenge har vi hatt etterspørsel etter grønnsaksjuice. Derfor spår vi den nye serien til Cevita med de tre ulike grønnsaksjuicene Søtpotet & Gresskar, Asparges & Grønnkål, Gulrot & Tomat en god fremtid.
Produktene har vært å få kjøpt på Meny-butikker i en ukes tid allerede og de har allerede solgt 25.000 flasker.

- Det andre produktet jeg vil trekke fram er pankopanert filettorsk fra Lerøy. Jeg tror dette produktet vil lykkes i markedet fordi vi etterspør stadig vekk mer sunn og rask mat og vi ser for eksempel at mange unge kjøper fiskeprodukter som dette.
Det viser seg også at fiskeprodukter er en produktgruppe i stadig vekst og sammen med fiskefileter fra ulike produsenter har NorgesGruppen tro på at fisk som er enkel å tilberede vil tiltale forbrukerne.
Vi får forklart at det nye produktet har en mer porøs og lett panering der de ikke bruker brødskorpene i paneringen.

Det tredje produktet som spås en lys fremtid er det glutenfrie brødet fra Bakehuset, ferskt Kjernebrød.
- Glutenfrie varer har en vekst på hele 25 prosent hvert eneste år og mye av utvalget av brød har til nå vært frossent. Derfor har vi tro på at de ferske brødene fra Bakehuset kommer til å feste seg skikkelig i markedet.

Kjuus forteller at selv om sunnhet er i fokus som aldri før, så liker folk også å kose seg litt ekstra og særlig ost selger kjedene mye av.
- Hvis jeg kan trekke fram et fjerde produkt vil jeg tro at den nye skjørosten fra Trysil vil lykkes. Vi ser at ulike spesialoster vokser i markedet og vi får et stadig bedre assortement her.
Den nye osten fra Tine er en ferskost av syrnet melk.

Naturlig sunnhet
Innovasjonsansvarlig i NorgesGruppen, Kristine Hartviksen, sier at forbrukertrendene for det kommende året vil være preget av nøkkelordene sunnhet, enkelhet, økologisk og autentisk.
- Forbrukerne ønsker produkter som de forbinder med «naturlig sunnhet» og positive helseeffekter og rene produkter uten tilsetningsstoffer.
I likhet med Kjuus trekker også hun frem grønnsaksjuicer og Skjørosten fra TINE og hevder at dette er noen av de sunnere produktene fra årets første vareslipp.
- Forbrukeren kan nå velge å drikke grønnsakene hvis man synes det er et bedre alternativ eller at man sliter med å spise nok grønt. Forbrukerne er også opptatt av proteinrik mat. For eksempel så er den nye Skjørosten en «tørrere» cottage cheese som er naturlig rik på protein, forklarte Hartviksen på pressetreffet.
Tidligere i uka skrev Side2 om nye mat- og drikkevarer som er på vei inn i butikkhyllene nå. Blant produktnyhetene er for eksempel Poppa Chips med mindre fett, Freia Melkesjokolade med Japp, Läkerol DentaFresh og nye varianter av ferdigretter.
LES HELE SAKEN: Her er årets matnyheter

