Tenåringen bruker ChatGPT på alle skoleoppgaver
Leksene har vært løst med AI i over et år, og han har fått gode karakterer.

Spørsmål:
I dag fikk jeg vite at 14-åringen, som jeg trodde var veldig flink på skolen, har brukt ChatGPT til å gjøre alle leksene sine i over et år. Karakterene har vært gode, så ingen har oppdaget det.
Jeg er glad han valgte å være ærlig med meg, men kjenner at jeg vet for lite om AI til å vite hva jeg skal gjøre med dette. Det er vel egentlig juks, burde jeg gi beskjed til noen? Hva burde jeg gjøre?
Jeg er litt redd han skal lære seg at det ikke er noen vits i å jobbe for karakterene eller gjøre innleveringene selv, når det bare er å bruke ChatGPT. Er det vanlig at barna gjør det sånn nå?
Svar:
Hei.
Med ChatGPT har skolen fått en ny teknologi å forholde seg til. Nyere forskning viser at ChatGPT er det verktøyet med kunstig intelligens som de aller fleste skoleelever bruker.
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med læreren til sønnen din for å høre deres syn på bruken av denne teknologien.
Det er nok garantert flere elever i din sønns klasse som bruker dette. Hvor tenker skolen går grensen mellom det å bruke språkmodellen som et hjelpemiddel og å jukse?
Hvordan legger skolen til rette for å la elevene bruke AI som et verktøy for lære, ikke bare for å produsere innhold?
Å bruke ChatGPT som en læringsstøtte vil kreve at sønnen din må inneha kunnskaper om emnet han skal skrive om. Elevene må lære at hvis de gir språkmodellen enkle instruksjoner, vil de få resultater med lav kvalitet.

AI kan også finne på å hallusinere opplysninger, det vil si å finne falske fakta.
Jeg tenker at hvis skoler gir hjemmeoppgaver i dag, må de ta høyde for at elever bruker denne form for teknologi. Det vil si at elevene fortsatt må inneha en faglig kompetanse, men at de nå har tilgang til en hjelp som gjør skolearbeidet lettere.
Dersom en fjortenåring velger å ta tekst rett fra ChatGPT, vil det uansett vises. En erfaren lærer vil da lett se at dette ikke er elevens egen tekst.
Dersom du har mistanke om at sønnen din bare får AI til å gjøre oppgaver for seg og leverer den rett inn, lærer han ikke noe. Det må tas opp med skolen, og lærerne som gir hjemmeoppgaver må vurdere dem som et produkt eleven har produsert sammen med ChatGPT eller en annen språkmodell.
Karaktersettingen kan skje i etterkant av innleveringen, for eksempel gjennom en fagsamtale hvor elevens forståelse i emnet måles. Det er mulig at skolen allerede gjør dette slik at din sønns karakter er «fortjente».
Elevens kompetanse i de ulike fagene skal måles på ulike måter skoleåret gjennom, ikke bare gjennom skoleprøver og hjemmeoppgaver.
Kunstig intelligens vil få en større og større rolle framover, så skolen må i dag lære elevene å forholde seg til den slik at de faktisk lærer noe.
Utdanningsdirektoratet er også tydelige på dette, da de oppfordrer skoler til å være åpne for den teknologiske framtiden.
Kanskje du kan foreslå at elevenes AI-bruk kan tas opp på et foreldremøte, slik at dere foreldre vet hvordan dere skal forholde seg til denne problematikken.
Vi må unngå at AI blir til et «forbudt jukseverktøy» som det ikke snakkes om. Det handler om å snakke med barn og unge om hva AI er, hvilke muligheter teknologien gir, men også om hvilke farer den bringer med seg.
Lykke til med å skape en fornuftig og «åpen» AI-bruk for din sønn i samarbeid med skolen!
Hilsen Robert Mjelde Flatås, førstelektor i pedagogikk
Hilsen Robert Mjelde Flatås, førstelektor i pedagogikk Les flere ekspertsvar om foreldreollen her. Mer fra Klikk+: Samleside | Reportasje | Underholdning