Barneoppdragelse

- Barn forstår mye mer enn voksne ofte tror

Krangling er nyttig - sjekk ekspertrådene her.

KRANGLER OM EIENDELER: Barn havner ofte i konflikter som handler om eiendeler.
KRANGLER OM EIENDELER: Barn havner ofte i konflikter som handler om eiendeler. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
Sist oppdatert

For hva gjør man om lillegutt skal ha bursdagsselskap, og har gledet seg hele dagen, men blir fortvilet når selskapet dukker opp og invaderer barnerommet som bursdagsbarnet er så inderlig glad i?

Eller man tar en tur i parken og «alle» vil leke med den grønne bøtten eller den røde bilen?

Tvinges til å dele

Og det kan være vanskelig å dele, spesielt for de minste som gjerne vil ha alt for seg selv. Noen foreldre lar barna rydde bort favorittlekene før besøk, og på den måten unngå problemet.

Men er det i orden at foreldre skal lære barna sine å dele ved å rive leken ut av hendene til lillemann - og gi den til et annet barn som er på besøk?

Forebygger

I Eventyrstua barnehage i Oslo har de mye fokus på nettopp det å lære seg å dele med andre barn.

Gjennom sosiale aktiviteter har de forbyggende arbeid rettet mot konflikter som kan oppstå blant barna.

- De er nødt til å lære at det går an å gi fra seg en leke uten at verden går under, og det må læres tidlig, sier pedagogisk leder for småbarnsavdelingen ved Eventyrstua barnehage i Oslo, Espen Edvardsen.

Og han synes ofte at foreldre griper inn mye raskere enn nødvendig. Rådet hans er å avvente dersom det oppstår en konflikt om en leke med et annet barn i parken.

Sosialiser barna

- Dersom de voksne hopper inn og ordner opp hver eneste gang lærer ikke barna noe som helst. Barn forstår mye mer enn det de voksne ofte tror, understreker Edvardsen.

Ifølge Edvardsen er det lønnsomt å starte læringen så tidlig som mulig.

- Foreldrene må sørge for å sosialisere sønnen eller datteren fra starten av, og lære de at det er greit å bytte på leker for eksempel i sandkassen, sier Edvardsen.

Ditt og mitt

Det er barns naturlige atferd ikke å ville dele. Når foreldre tvinger barna føler de ikke at de deler, men at de taper en gjenstand som der og da var viktig.

De utvikler ikke en oppfatning av ditt og mitt før de begynner å nærme seg tre år, og det er viktig å ta læringsprosessen steg for steg. Og det lønner seg når barnet når høyere alder, barn som deler og er empatiske blir nemlig bedre likt enn andre barn.

Dette er professor i pedagogikk på Universitetet i Oslo og forfatter av fembindsverket "Forstå barnet ditt", Stein Erik Ulvund helt enig i.

Ta hensyn til utviklingsnivå og alder

- Det er noe som heter at du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg. Det kan være et godt utgangspunkt for foreldre, forteller Ulvund.

Han mener det er vikitg å ta hensyn til barnas utviklingsnivå og alder, og at så sant det lar seg gjøre være avventende og la barna finne ut av det mest mulig på egenhånd. Dersom det ikke fungerer, og man som voksen blir tilkalt som en redning er det, ifølge professoren, visse feller man bør unngå.

Jeg hadde den først

- Veldig mange barn sier for eksempel at «jeg hadde den først» eller «den var min». Voksne bør i så måte prøve å forholde seg nøytrale, spesielt når de ikke har sett den gitte situasjonen. Sørg for at begge parter kommer seg ut av uenighetene, og det er vesentlig å la barna forstå at det er forskjell på person og handling, påpeker Ulvund.

Stort sett handler krangler mellom barn i 2-3 årsalderen om eiendeler og fra 5 år kan det dreie seg om andre ting som vennskap og sjalusi. Og som Eventyrstua barnehage har Ulvund stor tro på forebyggende arbeid.

Det er ikke alltid like lett for foreldre å forklare for barnet sitt hvorfor de er nødt til å dele lekene sine med andre barn.
Det er ikke alltid like lett for foreldre å forklare for barnet sitt hvorfor de er nødt til å dele lekene sine med andre barn. Foto: ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Appeller til følelser

- Fra barna er rundt 1-2 år har de en begynnende forståelse av empati. Du kan se veldig små barn som kommer bort til et annet barn som gråter og stryke dem på kinnet for å trøste, sier Ulvund.

Dette er grunnen til at det er en fin teknikk å appellere til følelser helt fra starten av. Forklar barnet at «han blir så lei seg når du tar bøtten hans».

Vær oppmuntrende

Ifølge professoren er det et språk som veldig små barn forstår godt.

- Å sette navn på følelser er viktig. Og ikke bare det negative, det positive teller minst like mye. Vær flink til å rose dersom du ser at sønnen eller datteren gjør noe bra på lekeplassen eller hjemme. Oppmuntring betyr så utrolig mye, for det er nyttesløst å alltid ha fokus på konfliktene, understreker Ulvund.

Les også:

Derfor krangler søsken

Slik tenker barn

Barna har godt av å dele rom

Slik er 2-åringen

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

På jakt etter brukt barneutstyr? Sjekk Foreldre & Barn-Torget

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også