kjøpepress blant barn og unge:

Martines innlegg om kjøpepress har tatt fullstendig av

– Jeg vil oppfordre alle foreldre til å bli litt kjipe, sier Martine Halvorsen.

BEKYMRET FOR KJØPEPRESS: Martine Halvorsen sier hun har fått en rekke henvendelser fra barn og unge som kjenner seg igjen i innlegget hennes om kjøpepress.
BEKYMRET FOR KJØPEPRESS: Martine Halvorsen sier hun har fått en rekke henvendelser fra barn og unge som kjenner seg igjen i innlegget hennes om kjøpepress. Foto: Astrid Helen-Holm
Sist oppdatert

Blogger Martine Halvorsen troner på topplisten av blogg.no etter at innlegget hun publiserte på fredag.

I innlegget tar hun opp temaet rundt kjøpepress blant unge helt ned til barneskolealder.

Hun skriver blant annet:

«Jeg kjenner en 11-åring og de to siste dagene har ingen av guttene i klassen snakket til han. Vet du hvorfor? Jo, fordi han har arvet den gamle mobilen til faren sin. Fordi han bruker et belte fra H&M. Fordi skoene hans liksom er billige.

For to uker siden var jeg på skoshopping med en 12-åring. Han gikk rett bort for å prøve et par sko til 2500,-. Da jeg spurte om hvorfor, så sa han at det var de skoene alle gutta i klassen hadde. »

Deretter langer hun ut mot forbrukersamfunnet vi lever i, og spør:

«HAR DET KLIKKA FOR OSS? Hva i alle dager holder vi på med?»

Bruker penger de ikke har

Innlegget har virkelig truffet en nerve og har vekket et enormt engasjement i sosiale medier.

Totalt skal innlegget ha blitt lest over én million ganger, og innlegget ha blitt delt 240.000 ganger, skriver hun på bloggen sin.

22-åringen fra Nesodden sier hun er fullstendig overveldet over responsen hun har fått på innlegget. Hun forteller at mange unge har kontaktet henne med lignende historier.

– Jeg er helt overveldet av responsen, men kanskje mest av alt historiene jeg har fått. De siste dagene har jeg lest mange tøffe, kjipe og viktige historier fra folk som kjenner seg igjen på godt og vondt. Det skremmer meg hvor mange som bruker penger de ikke har fordi de føler at de må, og hvor mange barn og unge som blir mobba, hetset og sett ned på fordi de for eksempel ikke har den riktige jakka, sier hun til Foreldre & Barn.

– Hva fikk deg til å skrive om dette temaet?

– Jeg har snakket mye med en 12-åring jeg er veldig glad i om temaet og jeg får ukentlig meldinger fra både barn og unge som forteller om hvordan de opplever det. Etter at jeg hadde vært en del av en samtale der flere mammaer diskuterte temaet så tenkte jeg at nå er det faktisk på tide at noen sier ifra.

– Hva tror du er grunnen til at innlegget har tatt av på den måten. Det er jo ikke akkurat et nytt tema?

OPPGITT: Slik bildelegger Martine Halvorsen hvordan hun reagerer på fortellingene om kjøpepresset barn opplever.
OPPGITT: Slik bildelegger Martine Halvorsen hvordan hun reagerer på fortellingene om kjøpepresset barn opplever. Foto: martinehalvs.blogg.no

– En ting er hvert fall sikkert, og det er at det er veldig mange som selv følte at det var på tide at noen sier ifra. Det er ikke et nytt tema, men det er et tema enormt mange kan kjenne seg igjen i. Jeg er redd det heller ikke er siste gang vi trenger å ta en diskusjon om dette, sier Halvorsen.

Får spons-kritikk

Det er imidlertid ikke alle som har trykket innlegget til sitt bryst.

Foredragsholder Simen Almås skriver i et debattinnlegg i VG at Halvorsen heller bør rette pekefingeren mot seg selv, ettersom hun – og andre bloggere – publiserer sponsede innlegg fra klesbutikker og nettbutikker på bloggen sin og i sosiale medier, noe Almås mener også kan bidra til kjøpepress.

På spørsmål fra Foreldre og Barn om hvordan hun stiller seg til denne kritikken, svarer hun følgende:

– Jeg mener alle vi bloggere bør være bevisste på dette. Ironisk nok så lever jeg av reklame, men heldigvis så har jeg også muligheten til å bruke stemmen min og til å gjøre en forskjell. Problemet her er ikke en dyr vinterjakke, det er de med dyre vinterjakker som mobber de som ikke har det. For problemet her er ikke fine ting, store hus eller dyre plagg. Problemet er holdningene og mobbinga som oppstår på grunn av disse tingene. Og la oss være ærlige: Det er jækla rart å kjøpe sko til tusenvis av kroner til en unge som har føtter som vokser raskere enn jeg omtrent rekker å blunke. Og: Det hadde vært teit av meg å annonsere for det. Men, vi trenger alle sko på bena og gode, rimelige og nyttige tips tar hvert fall jeg personlig imot med et stort takk!

Hun svarer også på kritikken i et motinnlegg i VG.

Les også: Mine penger eller dine penger - dette krangler vi om

Helsesista: – Penger og klær gir status

Tale Krohn Engvik, også kjent som «Helsesista», kommuniserer daglig med sine 200.000 Snapchat-abonnenter.

Kjøpepress er et tema hun får spørsmål om jevnlig.

– Ungdommer har bedt meg om å snakke om presset rundt klær og utstyr på snapstory, sier hun til Foreldre & Barn.

Den profilerte helsesykepleieren har de siste årene reist mye rundt i landet og holdt foredrag for ungdommer, og har inntrykk av at kjøpepresset er et større problem i storbyene og steder der folk har god økonomi. Hun mener presset gjerne starter på barneskolen, men at det blir verre på ungdomsskolen.

SER STORE FORSKJELLER: Tale «Helsesista» Krohn Engvik.
SER STORE FORSKJELLER: Tale «Helsesista» Krohn Engvik. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Jeg ser også at det er store forskjeller. I store byer, og på steder og skoler der folk har god økonomi, er presset høyere. Men du finner det over alt. Status er, sammen med kropp og prestasjoner, noe unge og voksne, legger mye av verdien sin i dessverre. Og penger og klær er med å gi status. Det er mye holdningene til status som gjør at man risikerer å havne utenfor. Det er bare et par kommentarer som skal til, sier Krohn Engvik.

Hun understreker imidlertid at det også er eksempler på det motsatte:

– Samtidig har vi sett det siste året at mange har blitt mer miljøbevisste, og det er trendy og kjøpe brukt og shoppe mindre. Men veldig mange unge lever i familier med dårlig økonomi, og har ikke selv valgt å gå for brukte eller arvede klær. Tenåringstiden er en periode av livet der venner og jevnaldrende er blant de aller viktigste, som de vil være sammen med, påvirkes av og høre til. Det å skille seg ut fra flokken på ulike måter er noe mange strever veldig mye med. Noen blir også fristet til å stjele på grunn av dette.

Har du tips eller innspill? [email protected]

– Tøft å havne utenfor

Bloggeren får støtte fra forbrukerøkonom i DNB ,Silje Sandmæl.

– Ikke alle har råd til å bli med på kjøpefesten og det er utrolig tøft å være den som føler seg utenfor og annerledes. Det er nok noen barn som gruer seg til å gå på skolen fordi de ikke har like «kult» og dyrt skoleutstyr, klær eller de samme tingene som «alle» de andre barna har.

Hun forteller at kjøpepress blant barn og unge er et tema som engasjerer henne veldig, og peker på at det er mange familier som slett ikke har råd til å være med på kjøpefesten.

Stadig flere barn og unge i Norge lever i fattigdom, i dag gjelder dette ett av ti barn, ifølge tall fra Bufdir oppvekstrapport fra 2017.

I et klasserom med 20 elever vil det si at hele to barn lever under kår som, ifølge Bufdir, innebærer at de mangler ressurser til å kunne fungere sosialt, delta i de aktivitetene, og ha den levestandarden som er vanlig for barn i Norge.

– Det er tøft å være fattig i et av verdens rikeste land, både for store og små. Barn kan føle seg utestengt, eller i verste fall bli mobbet fordi de ikke har det «alle» andre på skolen har.

– Både foreldre og barna føler på dette presset, presset rundt det å passe inn. Seks av ti foreldre sier de har opplevd et kjøpepress forbundet med barna, viser tidligere undersøkelse gjennomført av Respons for DNB. Blant de som føler på dette presset finner vi, ikke overraskende, flest foreldre med lav inntekt, fortsetter Sandmæl.

Sandmæl viser også til en rapport fra Redd Barna fra 2015 der barn og unge ble intervjuet for å finne ut hvordan det var å vokse opp med lite penger i Norge.

– Motepress utpekte seg som noe barna var veldig opptatt av. Mange snakket om det å føle seg annerledes og bli sett ned på fordi man har «feil» klær. Barna sa også at det var mange ting som kostet penger på skolen, og at utstyr til skolearbeid og turer, burde vært gratis, de ønsker seg også gratis skolemat for alle. På problemet knyttet til mobbing og det å bli holdt utenfor ble løsningen barna kom med å innføre skoleuniform, sier hun.

Les også: Maria kjøpte hytte som 25-åring

ENGASJERER SEG: Silje Sandmæl er forbrukerøkonom i DNB og tv-profil på TV3. Hun ber foreldre tenke seg om før de pøser ut penger på barna.
ENGASJERER SEG: Silje Sandmæl er forbrukerøkonom i DNB og tv-profil på TV3. Hun ber foreldre tenke seg om før de pøser ut penger på barna. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

Tar et oppgjør med foreldrene

Forbrukerøkonomen oppfordrer foreldre til å gå foran og ta et ansvar og tenke seg om hvilke signaler de sender ut, for å dempe kjøpepresset blant barn og unge.

– Vi kan jo ikke bestemme over andre, men vi kan begynne med oss selv også følger kanskje andre etter. Tenk gjennom hvilke signaler du gir når du utstyrer barnet med dyre merkeklær, ny iPhone eller arrangerer dyre bursdagsfester. Det vi gjør får gjerne ringvirkninger som vi ofte ikke er klar over, sier hun.

– For jo flere som går med dyre merkeklær, alltid dukker opp med splitter nye ting til skolestart eller arrangerer bowlingbursdag, jo tydeligere blir den gruppen som faller utenfor fordi de ikke har råd eller ikke vil være med på kjøpefesten, sier Sandmæl.

Halvorsen tar et kraftig oppgjør med foreldrene i blogg-teksten, og ber mor og far om å være mer bevisste på hva de snakker om og hvordan de opptrer foran barna.

– Jeg mener jeg at dette er et holdningsproblem, og jeg vil oppfordre alle foreldre til å bli litt kjipe, til å ta avstand fra presset og prate med barna sine. En 12-åring har holdningene sine fra et sted, og jeg er redd de kommer fra rundt middagsbordet, i bilen på vei hjem fra trening og fra sofakroken – med mamma og pappa, sier hun, og fortsetter:

– Jeg tror det bare blir viktigere og viktigere at foreldre ruster barna sine til å både si ifra og til å være så trygge på seg selv, at de ikke gir mer etter for presset enn de må. Ja, og da trenger de gode forbilder i foreldrene sine som gjør det samme! Også det hadde jo vært innmari fint om de som mobber eller ser ned på folk fordi de kler seg på en viss måte eller av en eller annen grunn bare kunne slutte med det. Foreldre også.

«Helsesista» mener foreldre bør samle hele familien og ta en prat om økonomi og verdier.

– Jeg tror det er viktig å snakke sammen i familien, om verdier, om miljø, om økonomi. Det kan komme noen tårer, men barn tåler å ikke alltid få viljen sin, så lenge man snakker om det og har en god forklaring. For barna sin selvfølelse er det bedre å være godt likt for å være en god venn, ikke fordi man har den aller dyreste jakka.

NB: Blogg.no eies av Egmont Publishing.

Denne saken ble første gang publisert 28/01 2020, og sist oppdatert 29/01 2020.

Les også