Gutten min blir utestengt fordi han ikke snakker rent, og barnehagen støtter meg ikke

Hva kan denne moren gjøre for å hjelpe sønnen sin? Barnehagepedagogen svarer.

UTESTENGT: Hva skal man gjøre når barnehagen ikke tror på årsaken til at et barn utestenges og ikke hører etter?
Publisert Sist oppdatert

Spørsmål:

Jeg har et barn som har slitt og sliter med væske i mellomøret, og har hengt etter språklig på grunn av dette. 

Han kan mange ord og snakker mye, men han snakker ikke rent enda og har en del grammatiske feil. Han er nå 5 år.

Han har tross for dette vært en del av gjengen og veldig sosial. Men vennene hans er ett år eldre, og begynner nå på skolen. 

Nå har det begynt en gutt som utestenger og erter min sønn. Han har blant annet dyttet han og kastet skoene hans. Sønnen min ender opp med å leke alene fordi han blir utestengt av denne gutten.

I tillegg har vi fått beskjed fra barnehagen om at barnet ikke følger med på samlingene og at han ikke hører etter på beskjeder han får. 

Når jeg sier at det kan være på grunn av væske i mellomøret, virker det som de ikke tror helt på meg.

Vi har vært i kontakt med PPT, men det er noen år siden, og de mente det ikke var grunn til bekymring. 

De foreslo språkgruppe, men det hadde ikke barnehagen ressurser til. Hva bør jeg gjøre nå? 

Jeg har sendt e-poster og prøvd å finne ut mer om denne gutten og om noe kan gjøres for å hjelpe med språket, uten å få noe konkret svar.

Svar:

Dette var trist lesning. Ut fra hva du beskriver oppfyller ikke barnehagen sitt mandat når det gjelder din sønn.

Personalet utfører ikke oppgaven de er satt til å gjøre. I korte trekk innebærer dette å gi barnet ditt den omsorgen og læringen han behøver for en god og trygg utvikling. 

De fremmer ei heller vennskap med andre, plassen hans i fellesskapet, kommunikasjonen og språket hans.

Det er høyst på tide med en henvisning til logoped, som sorterer under PPT eller tilvarende instans. 

Barnehagepedagog Ragnhild Finstad Eikås.

Bestill time til sønnen din hos øre- nese- hals- spesialist hvor du ber om en erklæring på hvordan situasjonen er nå, og som du kan gi til barnehagen og eventuelt PPT.

PPT spør alltid om barnet har vært hos spesialist når henvisning sendes. Det kan godt være at PPT ikke mente det var grunn til bekymring for noen år siden, men det er en stor forskjell fra, eksempelvis, treårsalder til femårsalder.

Så vil jeg adressere forholdet mellom den nye gutten og sønnen din, og hvordan personalet konkret jobber med dette. 

Be om en samtale med barnehagen representert ved pedagogisk leder og styrer, hvor de redegjør for hva som foregår, og hva de faktisk gjør av tiltak for å endre samspillet gutten og sønnen din imellom. 

Ta opp § 8.4 i Barnehageloven. Denne paragrafen handler om det psykososiale barnehagemiljøet og plikten til å melde fra om krenkelser. 

Kommer barnehagen til å igangsette det som beskrives her? Om de skulle frasi seg sitt ansvar, kan du eventuelt ta det videre oppover i kommunen. 

Jeg er imidlertid ganske sikker på at så snart du tar opp paragrafen, vil det skje noe.

Sønnen din er, ut fra hvordan jeg tolker spørsmålet ditt, skolestarter kommende barnehageår. Da er det viktig at tiltak igangsettes så fort som mulig.

Mye kan gjøres ved hjelp av allmennpedagogiske tiltak. Dette innebærer å fokusere på daglige aktiviteter og hvordan man kan hjelpe barnet til å mestre utviklingen sin på beste måte. 

Språkgrupper betyr ikke at man nødvendigvis skal sitte og trene lyder og grammatikk. Derimot er små lekegrupper hvor et fåtall barn er sammen med en ansatt som legger til rette for lek og aktivitet, og er aktiv i det å knytte barna sammen, virkningsfullt. 

Den ansatte legger vekt på å bruke språk, det vil si både uttale og grammatikk, riktig, og sørger for å inkludere alle barna som deltar i leken i samtalen.

Slike grupper må foregå jevnlig, og er altså meget godt egnet for å trene språk på alle vis. 

Tilleggsvis vil jeg nevne måltidssituasjonen og bordaktiviteter som svært gunstige. Logopeden vil vektlegge tiltakene jeg beskriver her.

Generelt sett tas barnet dermed ikke ut av avdeling i en én- til- én- situasjon, men inkluderes i fellesskapet. 

Når henvisning sendes etter at dere har vært hos spesialisten, vil logopeden komme til barnehagen for å observere ham. Dette innebærer å høre ham snakke og samtale i daglige situasjoner, og aktiviteter som også innebærer lek. 

I etterkant vil logopeden komme med anbefalinger og kanskje komme til barnehagen for konkrete øvingsøkter.

Arbeidsmåter og ressurser til PPT vil nok variere fra kommune til kommune, men uansett skal din sønn få oppfølging i og av barnehagen. 

Jeg ønsker dere lykke til og krysser fingrene for at dette vil ordne seg!

Hilsen barnehagepedagog Ragnhild Finstad Eikås

Les flere ekspertsvar om foreldreollen her.

Mer fra Klikk+: Samleside | Reportasje Underholdning