sikkerhet i bil:

Én av fem har droppet barnesete i bilen: Fedre er verstingene

I en fersk undersøkelse oppgir hver fjerde mann at det hender de dropper barnesete når de kjører bil med barna. – Bekymringsfulle tall, mener Trygg Trafikk.

GODT FORSPENT: Fedre slurver mest med barnesete-bruken i bil. Det får Trygg Trafikk til å reagere.
GODT FORSPENT: Fedre slurver mest med barnesete-bruken i bil. Det får Trygg Trafikk til å reagere. Foto: Volvo Cars
Publisert

– Det er overraskende at så mange småbarnsforeldre tar sjanser som både kan være livsfarlig og som er ulovlig. De fleste foreldre er flinke til å sikre de minste barna, men jeg tror at når barna blir større er det lett å tenke at det er sikkert og trygt nok med et bilbelte, sier Silje Kristine Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk om undersøkelsen fra Volvo Cars.

Undersøkelsen

Undersøkelsen er utført i perioden september 2020 av Kantar på vegne av Volvo Car Norge. Et landsrepresentativt utvalg av norsk barnefamilier med barn i alderen 0-7 svarte på spørsmål om bruk av barneseter i bil.

– Slik er det ikke. Hvis beltet blir liggende feil kan det gi alvorlige skader i en kollisjon, og derfor er det viktig at de sitter i bilstol helt til de blir halvannen meter høye, påpeker hun.

Også Marita Sæther, produktsjef i Volvo Car Norge, mener tallene er urovekkende. Setebeltene vil ikke gi barna tilstrekkelig beskyttelse. Er man uheldig og kolliderer uten et fungerende sikkerhetsbelte kan man lett få skader, selv i lave hastigheter.

– Vår forskning viser at et fritt fall fra en stol tilsvarer samme kollisjonskraft som en bilkollisjon i bare 15 km/t, dersom man ikke har sikkerhetsbelte. Derfor er det så viktig at barn sikres med utstyr som er tilpasset deres alder og størrelse, sier hun.

Menn forulykker oftest

Så hvorfor er menn blant «verstingene»? Skyldes det rett og slett mangel på kunnskap? At man ikke «orker» stresse med det - eller rett og slett en tanke om at det ikke er så farlig?

Silje Kristine Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.
Silje Kristine Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk

Trolig en kombinasjon av disse, mener Hansen i Trygg Trafikk, og forteller om en film de lagde for et par år siden for å sette fokus på sikkerhet med barn i bil.

– Filmen heter «Noen kamper er verdt å ta» og handler om en pappa som var sliten av å sette grenser for barnet sitt, og til slutt ga etter for godteri til frokost og være oppe for lenge om kvelden. Men når det kom til bilstolen, så ga han seg ikke - og kom i en kollisjon. Da var han takknemlig fordi han hadde tatt kampen, for barnet var uskadd. Det bør være en tankevekker.

Ingen har et barn å miste, så når vi tar lett på barns sikkerhet i bil, leker vi med livet til det viktigste vi har.

Mange tar for gitt at det ikke vil skje noen ulykke fordi man selv føler seg kompetent som sjåfør.

– Andre tall kan tyde på at menn har større selvtillit som sjåfører, men det er også flest menn som forulykker i trafikken. Så da glemmer vi at trafikken er et samspill og at akkurat du kan møte en sjåfør som tar dårlige valg eller at noe uforutsett kan skje bak neste sving. Vi er ikke alene på veien, sier Hansen.

Les også: Reglene for Halloween blir annerledes i år

Påbudt og livsviktig

– Vi anbefaler at barn som er under 140 cm høye alltid skal bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde, forteller Sæther i Volvo Car Norge.

Barn bør sitte i et bakovervendt barnesete inntil de er fire år, da et bakovervendt sete reduserer risikoen for skade ved en ulykke betraktelig. Ved en frontkollisjon tar hele barnets rygg og hode imot belastningen, og ikke bare den mye svakere nakken, dersom de sitter bakovervendt.

Marita Sæther, produktsjef i Volvo Car Norge.
Marita Sæther, produktsjef i Volvo Car Norge. Foto: Volvo Cars

– Barnas hoder er, relativt sett, store og tunge, og det tar flere år før skjelettene deres blir harde og tåler mer. Derfor er det effektivt å fordele kreftene på en større del av kroppen, sier Sæther, og legger til:

– Når ulykken først er ute har det ikke noe å si om du bruker barneste regelmessig eller av og til. Selv på små turer i nabolaget kan en kollisjon eller en hard bremsing forårsake store personskader på et barn dersom de ikke er forsvarlig sikret.

Hansen i Trygg Trafikk har en helt klar oppfordring til alle foreldre og andre voksne som kjører med barn i bil:

– Husk at vi får bare en sjanse. Hvis ulykken først er ute, er det for sent! Så det er viktig å ikke kompromisse på barnas sikkerhet. Det er verdt å bruke ekstra tid på å sikre barnet ordentlig, stoppe på turen og sjekke at beltet ligger riktig og stramt, og bytte ut bilstolen når den er for liten eller for gammel.

Les også: – Nei, amming ødelegger ikke puppene

Slik sikrer du barn i bil

BAKOVERVENDT TIL 4 ÅR: Bakovervendt barnesete gir god beskyttelse av nakken til de små barna.
BAKOVERVENDT TIL 4 ÅR: Bakovervendt barnesete gir god beskyttelse av nakken til de små barna. Foto: Volvo Cars

- Når barnet er nyfødt og opp til ett år, bør man bruke bakovervendt sete designet for babyer.

- Når barnet er ca. ett år, kan det sitte i bakovervendt barnesete til minst fire år, gjerne eldre.

- Når barnet har vokst ut av den bakovervendte stolen, kan man bytte til beltestol, som også blir kalt pute med rygg. Barnet skal sitte i bilstol til det er minst 140 cm høyt.

Kilde: Volvo Cars og Trygg Trafikk

Dette siser lovverket

– Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.

- Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet.

- Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.

- I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler) skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.

- Barnesikringsutstyret må monteres slik det står beskrevet i bruksanvisningen og være godkjent etter ECE-regulativ 44.03, 44.04 eller 129.

Kilde: Trygg Trafikk

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2020.

Les også